۲۷ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82388675
T T
۰ نفر
كاریكاتوریست پیشكسوت:كاریكاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است

تهران-ایرنا- كاریكاتوریست پیشكسوت گفت:كاریكاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد علیزاده شامگاه یكشنبه در نوزدهمین ویژه برنامه «تولد ماه» كه به بزرگداشت وی اختصاص داشت، افزود: زمانی كه محصل بودم در مدرسه كاریكاتور معلمان را می كشیدم و معلمان با من رفتار دوگانه داشتند، برخی معلمان به علت كشیدن كاریكاتور مرا تشویق می كردند و برخی مرا از كلاس اخراج می كردند و این نوع برخوردها هنوز هم جریان دارد و عده ای با كاریكاتور موافق هستند و عده ای موافق نیستند و این به آستانه تحمل و درجه انتقادپذیری آنان بازمی گردد كه ما همیشه با این موضوع سروكار داشتیم.
وی گفت: من رشته مترجمی زبان انگلیسی خواندم اما احساس می كنم كه از رشته تحصیلی ام خیلی دور نیستم چون به نوعی كاریكاتور ترجمه سختی های زندگی به زبان طنز است.
علیزاده با بیان اینكه بعد از 40سال فعالیت خود را بازنشسته كرده،اظهار كرد: در روز تولدم نه خیلی شادم و نه غمگین، كه یك سال از زندگی من تمام شد و سال دیگری از زندگی من آغاز می شود و همیشه چنین جنبه های كمیك و تراژیك در زندگی من است كه در آثارم به آن اشاره كردم.
این كاریكاتوریست با اشاره به فعالیت خود در این حوزه گفت: در زمان انقلاب كاریكاتورهای انقلابی كشیده و آنها را با شرایط خاص آن دوران به روزنامه كیهان می دادم و پس از پیروزی انقلاب و تعطیلی 64روزه روزنامه ها، كاریكاتور من در مورد آزادی مطبوعات كه ثمره خون شهدا بود، منتشر شد كه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و از نظر روحی از این اثر بسیار لذت بردم.
علیزاده با اشاره به ویژگی های شخصیتی خود افزود: من از جلب توجه كردن خجالت می كشم و به همین دلیل یك یا دو دفعه بیشتر نمایشگاه برگزار نكردم و سعی كردم كه مشكلات ارتباط با جامعه را به وسیله تصویر بیان كرده و با جامعه سخن بگویم.
سردبیر مجله «طنز و كاریكاتور» گفت:این مجله بدون آگهی منتشر می شود و ضررهای بسیاری داشته اما با این حال انتشار آن ادامه پیدا كرده است.
علیزاده با بیان اینكه در عمق هر چیز جدی طنز وجود دارد، اظهار كرد: همیشه به جوانان توصیه می كنم كه اگر می خواهید استقلال خود راحفظ كنید، كاریكاتور به عنوان شغل دومتان انتخاب كنید، چون این هنر نگاه مستقل می طلبد.
محسن نوری نجفی كاریكاتوریست نیز در این آیین با بیان اینكه آثار علیزاده را باید در سه دوره هنری، سیاسی و اجتماعی بررسی كرد، اظهار كرد: آثار این هنرمند مختص به مجله طنز و كاریكاتور نیست، وی آثار برجسته و شاخصی با موضوع سیاسی در اوایل دوران انقلاب، دوران حكومت نظامی، دوران هشت سال دفاع مقدس داشت كه باید مورد بررسی قرار گیرد و به عقیده من آثار كاریكاتوریست ها در این حوزه جلوتر از كار عكاسان بوده است.
وی با اشاره و مقایسه هنر كاریكاتور با دیگر هنرها و تامین مالی هنرمندان این حوزه گفت: كاریكاتور تنها هنر سیاسی است كه در مقابل همه ناملایمات، ادامه پیدا كرده است.
نوری نجفی افزود: به عقیده من، هنر هنرمند كاریكاتوریستی كه 20جایزه جهانی را از آن خود كرده، باید مورد توجه قرار گرفته و آتلیه در اختیار آنان قرار بگیرد. ما نمی گوییم كه كاریكاتوریست ها همیشه بالاتر هستند، ما همیشه خودمان را كوچكتر می دانیم.
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین هدف از برگزاری ویژه برنامه «تولد ماه» را بزرگداشت هنرمندانی دانست كه سالیان طولانی در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت كرده و ناملایمات را دیده و شاگردان بسیاری را تربیت كردند.
وی با اشاره به معرفی خوب هنرمندان به جوانان گفت: خوب است كه جوانان ما، نام هنرمندان خارجی را بدانند اما باید نام و مشخصات هنرمندان خودمان را بدانند و در تلاشیم با برگزاری بزرگداشت برای هنرمندان و پیشكسوتان، آنان را به جوانان معرفی كنیم.
صلاحی افزود: شایسته است كه به جای برگزاری همایش های متعدد، از فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر در زمان حیاتشان تجلیل كرده و بخشی از خلا و خستگی های آنان را دریابیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینكه فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر همه هنر و نبوغشان را برای كشورشان صرف كردند، ابراز امیدواری كرد: همه مردم به خصوص جوان ها، قدر كسانی كه مویی در این حوزه ها سپید كردند را بدانند.
آیین بزرگداشت جواد علیزاده كارتونیست و كاریكاتوریست پیشكسوت همزمان با جشن 64 سالگی او در نوزدهمین ویژه برنامه تولد ماه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه كاریكاتور ایران و هنرمندانی همچون كامبیر درمبخش، احمد عربانی، بهرام عظیمی، ایرج میرزاعلیخانی گرافیست، داوود شهیدی و محسن نوری نجفی برگزار شد.
جواد علیزاده متولد 1331 در اردبیل، دارای مدرك كارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است، او كشیدن كاریكاتور را از سال 1350 در مجله كاریكاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر كاریكاتور ایران آغاز كرد و تا سال 1357 در آنجا فعالیت می‌كرد.
علیزاده در روزهای انقلاب، طی سال‌های 1356 تا 1360، كاریكاتوریست سیاسی روزنامه كیهان بود.
این كاریكاتوریست در سال های فعالیت خود توانست به عرصه جدیدی از طنز روی آورد كه خود آن را طنز چهار بعدی نامید، وی در طنزهای چهار بعدی خود تلاش كرده مفاهیم پیچیده نظریه‌های انیشتین را به زبانی ساده اما جذاب برای مخاطبان بیان كند. خود در این باره می‌گوید: انیشتین زمان را به عنوان بعد چهارم مطرح كرد. من از این عبارت استفاده كردم و طنزهایی را كه درباره انیشتین و نظریه‌هایش كار كرده‌ام، طنز چهار بعدی نامیدم. همچنین طنز در كشور ما بیش‌تر در زمینه‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی مطرح شده و هدف من اضافه كردن بعد دیگری به طنز، یعنی طنز علمی و آموزشی بوده كه در كشور ما پیشینه چندانی ندارد.
علیزاده سال 1369 آغاز به انتشار مجله طنز و كاریكاتور كرد و تاكنون این مجله را اداره می‌كند، این هنرمند سال 2011 توانست جایزه عالی نمایشگاه كاریكاتور سازمان ملل را از آن خود كند. وی تاكنون سه جایزه داخلی و حدود 30 جایزه بین‌المللی را نصیب خود كرده و داوری جشنواره‌های متعددی را بر عهده داشته است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ