۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82386276
T T
۰ نفر
بلندترين قله قاره آمريكا، زير پاي بانوي كوهنورد گيلاني

لاهيجان - ايرنا - بانوي گيلاني به عنوان اولين زن ايراني، تلاشي تازه را در فتح بلندترين قله قاره آمريكا در ورزش بانوان كوهنورد كشور ثبت كرده است.

فاطمه نظري فرد ، صعود كننده به دومين قله بلند قاره ها و عضو تيم ايراني آكونگاگوا تلاش جديدي را در كارنامه زنان كوهنورد ايران به ثبت رساند و خطر مسيرهاي سخت و دشوار را براي رسيدن به كوهستان هفت هزار متري با سرماي 45 درجه زير صفر در بلندترين رشته كوه كشور آرژانتين، به جان خريد.
آكونگاگوا جايي كه هوا بس ناجوانمردانه سرد است، آن سوي اقيانوس ها در قاره آمريكاي جنوبي، كوهستاني سرد، سرمايي كه چون تيغ پوست را مي خراشد و چون زبانه آتش جسم را مي سوزاند.
بانوي قهرمان لاهيجاني همه اين سختي ها را به عشق استواري وطن و براي ثابت كردن اينكه زن ايراني نيز مي تواند همپاي مردان سختكوش اين سرزمين در هر راه دشواري گام بردارد، تحمل مي كند تا كوه ها را در برابر اراده خود به تسليم وادارد.
او با گام هاي محكم خود جسارت را با شجاعت در مي آميزد و خستگي را زير پا مي گذارد و از سرما و يخبندان سخت كوهستان هراسي به دل راه نمي دهد و در عشق رسيدن به اوج قله پابپاي مردان سفر ، ره مي پيمايد .
اين عضو تيم آكونگاگوا ، رنج سفري سخت را به جان مي خرد تا صداي شيرزنان اين آب و خاك را بر بالاي بلندترين قله هاي جهان فرياد زند و پرچم استواري زن ايراني را بر بلنداي بام هاي اين كره خاكي برافرازد.
فاطمه نظري فرد اولين بانوي ايراني است كه تلاش طاقت فرسا را به همراه تيم صعودكننده براي فتح قله 6962 متري آكونگاگوا واقع در رشته كوه آند در كشور آرژانتين آغاز كرد. اين بانوي گيلاني 12 صعود برون مرزي در قاره هاي مختلف جهان و اجراي كاملاً موفقيت آميز صعود 31 قله بلند 31 استان كشور موسوم به پروژه ققنوس را كه در حمايت از حفظ محيط زيست بوده، در كارنامه كوهنوردي خود دارد .
او در آذرماه امسال براي فتح بلندترين قله قاره آمريكا با اعضاي تيم صعود كننده عازم كشور آرژانتين شد تا با برافراشتن پرچم ايران بر روي قله، برگ زرين ديگري را به افتخار بانوان كشور بيافزايد.

**گزارش صعود به قله آكونگاگوا؛
تنها بانوي كوهنورد ايراني صعودكننده به ارتفاع نهايي و عضو تيم آكونگاگوا ، درباره اين سفر از كشور آرژانتين به ايرنا گزارش داده و مي گويد: در آغاز راه كوهنورداني مستقل از سراسر كشور زير نظر مربيان مطرح فدراسيون تشكيل شد كه فدراسيون كوهنوردي در جريان اعزام اين تيم بود.
او در اين گفت وگو اظهار داشت: جهت صعود به قله آكونگاگوا در منطقه مهم آند تيمي مستقل از استان هاي تهران، اصفهان، كردستان، مازندران، البرز و گيلان با سرپرستي ايرج معاني و محمود هاشمي و به مربيگري استاد حسين نظر در بيست و سوم آذرماه سال 1395 براي اعزام به كشور آرژانتين تشكيل شد كه تنها يك بانو از ايران در اين سفر همراه اين تيم بود.
وي درباره سختي هاي راه يادآور شد: اين گروه در بيست و پنجم آذرماه براي صعود به پاي كوه آكونگاگوا حاضر شد كه اين صعود از پايه كوه تا برگشت 12 روز طول كشيد.
وي خاطرنشان كرد: اين گروه به همراه تيم هاي ساير كشورها بعد از گرفتن مجوزهاي ورود به منطقه و اجازه صعود با گذر از دره كانفلونسيا به ارتفاع 3300 متر و طي مسافت بسيار سخت و يكي از طولاني ترين مسيرهاي كوهنوردي جهان به بيس كمپ اين كوه در ارتفاع 4400 متري رسيدند و با بارگذاري در كمپ هاي اول و دوم تلاش خود را براي صعود آغاز كردند.
نظري فرد يادآور شد: اين گروه بعد از يك روز استراحت در بيس كمپ، حركت به سمت كمپ اول در ارتفاع پنج هزار متري را در دستور كار خود قرار دادند.
وي ادامه داد: با رسيدن به كمپ يك و استراحت جهت هم هوايي بدليل شرايط بد جوي، روز بعد به بيس كمپ برگشته و منتظر هواي مناسب جهت صعود شديم اما در روز ششم و هفتم، بدليل شرايط بسيار نامساعد و بارش سنگين برف در بيس كمپ، عملاً زمين گير شده و اجازه حركت از ما گرفته شد.
نظري فرد خاطرنشان كرد: روز هشتم به دليل از دست دادن زمان، با وجود سختي بي شمار، صعود به كمپ يك و دو در ارتفاع 5500 متري را آغاز كردند كه بدليل برف شديد، شب ماني طاقت فرسايي در كمپ دوم داشتند.
اين بانوي كوهنورد گيلاني گفت: به دليل طوفان شديد به دستور نمايندگان فدراسيون كوهنوردي آرژانتين كه در منطقه حضور داشتند، به بيس كمپ بازگشتيم و روز دهم صعود از بيس كمپ به كمپ دو و روز بعد نيز صعود از كمپ دو به كمپ سه در ارتفاع شش هزار و يكصدمتري در دستور كار قرار گرفت.
نظري فرد تصريح كرد: تصميم حركت براي صعود نهايي در نيمه شب روز دوازدهم توسط سرپرستان تيم گرفته شد كه راهنمايان بدليل شرايط نامساعد جوي، دستور بازگشت و مراجعت به بيس كمپ را صادر كردند.
وي افزود: ايرج معاني، محمود هاشمي، حسين نظر، اسكندر مرادي، امين دهقان، محمدرضا حاجي پور، مهدي ناسوتي، حسين عموهادي، رضا سبزپوش، محمود زارع و فاطمه نظري فرد اعضاي نهايي صعودكننده تيم ايراني از 15 نفر اوليه اعضا را تشكيل مي دادند.
وي خاطرنشان كرد: تمامي تيم هاي بزرگ حاضر در منطقه و حتي كساني كه 10 صعود به ارتفاعات هشت هزار متري را در كارنامه خود داشتند و با كوهنورد جهاني ايراني عظيم قيچي ساز در نپال همراه بودند، بدليل شرايط نامساعد جوي از تلاش باز ايستادند و منطقه را ترك كردند.
** سفر بازگشت؛
تيم ايراني نيز با وجود تلاش هاي پي در پي، به علت به اتمام رسيدن زمان مجوز صعود، از ادامه تلاش منع شده و ناچار به بازگشت شد.
اين كوهنورد لاهيجاني در اينباره اظهار داشت: شرايط خاص و نامساعد جوي در هنگام صعود باعث پايان تلاش 12 روزه كوهنوردان ايراني در قله 6962 متري آكونگاگوا، بلندترين قله كشور آرژانتين شد تا قبل از رسيدن به بلنداي قله، صعود را ناتمام گذاشته و تصميم به بازگشت بگيرند.
نظري فرد در پايان گزارش خود بر رعايت اخلاق كوهنوردي تاكيد و اضافه كرد: كوهنوردي برون مرزي، تنها موضوع رفتن به يك منطقه و بالا رفتن از كوه نيست بلكه مي بايست اهداف از سفر ملموس و مشخص باشد زيرا ما كوهنوردان در سفرهاي برون مرزي، نمايندگان فرهنگ و آداب كشوري كهن مانند ايران هستيم و كوهنوردان خارجي ما را قضاوت خواهند كرد.
اين بانوي كوهنورد صعود به قله هاي كشورهاي قاره آسيا را در برنامه آينده خود دارد و درحال هماهنگي و رايزني با فدراسيون كوهنوردي كشورهاي مربوطه است. علاوه بر آن، قصد دارد خاطرات سفرها و فتح قله ها را مكتوب كرده و به چاپ برساند.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: كبيري
6029/2007