۲۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82385042
T T
۰ نفر
شبه جزیره كریمه تحت پوشش دفاعی اس-400 قرار گرفت

مسكو - ایرنا - شبه جزیره كریمه كه از سه سال پیش از اوكراین جدا و به روسیه ملحق شده است، تحت پوشش دفاعی سامانه های پدافند هوایی موشكی اس-400 قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) اعلام كرد: هنگ سامانه پدافند هوایی موشكی اس-400 در منطقه «فدوسیا» در شبه جزیره كریمه آغاز بكار كرده و آسمان این منطقه تا شعاع چندصدكیلومتر تحت پوشش دفاعی قرار گرفت.
شبكه تلویزیونی زویوزدا وابسته به وزارت دفاع روسیه در این رابطه اعلام كرد: پرسنل هنگ موشكی فدوسیا در منطقه كریمه، دوره بكارگیری مجموعه های اس-400 را فرا گرفته اند و در چارچوب رزمایش قفقاز-2016 نیز از این سامانه استفاده آزمایشی كرده اند.
فدوسیا منطقه ای در جنوب شرقی شبه جزیره كریمه است و هنگ موشكی حوزه نظامی جنوب روسیه در این منطقه مستقر شده است.
روز پنجشنبه نیز اعلام شد: روسیه با استقرار یك هنگ متشكل از چند مجموعه پدافند هوایی موشكی اس-400 در حومه مسكو، آسمان پایتخت را به صورت چند لایه زیر پوشش دفاعی این سامانه پیشرفته قرار داد.
شبه جزیره كریمه در سال 2014 پس از برگزاری همه پرسی بطور یكجانبه از اوكراین اعلام استقلال كرده و با امضای قراردادی به روسیه الحاق یافت.
روسیه در این منطقه تسلیحات پیشرفته ازجمله یك اسكادران جنگنده های سوخو و سامانه های موشكی ساحل به دریای باستیون مستقر كرده است.
این اقدامات برای تقویت توانمندی دفاعی شبه جزیره كریمه در برابر تهدیدهای غرب و ناتو به سركردگی ناتو انجام می گیرد كه در حمایت از اوكراین، روسیه را تهدید می كنند.
روسیه از سال 2014 شاهد گسترش روزافزون توان نظامی غرب نزدیك مرزهای اروپایی خود است، بگونه ای كه همزمان با ادامه استقرار سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا (لهستان و رومانی)، نظامیان ناتو در كشورهای بالتیكی لتونی، لیتوانی، استونی و همچنین گرجستان و مولداوی جمهوری های سابق شوروی به صورت حضور همیشگی یا موقت در برخی مناطق تقریبا دیوار به دیوار روسیه شده اند.
رسانه های روسیه پیشتر اعلام كرده بودند، این كشور با استقرار سامانه های اس 400 در مناطق نزدیك مسكو، قصد دارد پوشش دفاع هوایی پایتخت این كشور را در برابر نفوذهای احتمالی در شرایط اضطراری تقویت كند.
اس 400 كه هنوز در اختیار هیچ كشوری جز روسیه نیست، با توان شلیك همزمان 72 موشك و نابودی اهداف تاكتیكی و بالستیكی از پنج تا 60 كیلومتر فاصله و دو تا 27 كیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان شناخته می شود كه توان نابود سازی اهداف آئرو دینامیكی را در فاصله 3 تا 250 كیلومتری با ارتفاع 100 متری تا 27 كیلومتری را نیز دارد.
این سامانه متحرك زمین به هوا كه در طول هشت دقیقه از حركت به حالت استقرار و آماده باش شلیك می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افكن و جنگنده های شكاری، موشك های بالستیك تاكتیكی و تاكتیكی-عملیاتی، موشك های بالستیك میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته كاربرد دارد.
اروپام*391*1579
انتشار دهند: مرضیه فاتحی علیشاه

سرخط اخبار جهان