۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82370033
T T
۰ نفر

مرمت ديوارنگاره چهلستون اصفهان آغاز شد

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82370033
مرمت ديوارنگاره چهلستون اصفهان آغاز شد

اصفهان- ايرنا- مدير گروه اماني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان از آغاز مرمت ديوار نگاره عظيم'جنگ كرنال' در تالار اصلي مجموعه كاخ موزه چهلستون خبر داد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي استان اصفهان، منصور زيرك روز يكشنبه افزود: با توجه به اولويت هاي انجام شده، در ادامه عمليات حفاظتي و مرمتي ديوارنگاره هاي كاخ چهلستون، مرمت ديوارنگاره جنگ كرنال آغاز شد.
وي با بيان اينكه اين ديوارنگاره يكي از شش ديوارنگاره عظيم تالار اصلي كاخ محسوب مي شود، گفت: سال گذشته مرمت ديوارنگاره 'جنگ چالدران' انجام شد و سال آينده و در ادامه عمليات مرمت كاخ چهلستون ،چهار ديوارنگاره عظيم باقي مانده اين تالار نيز مرمت مي شود.
زيرك افزود: در اين عمليات، آلاينده هاي محيطي همچون گرد و غبار و آلاينده هاي شيميايي كه در حال حاضر كل ديوارنگاره را پوشانده است و احتمال آسيب رساندن به لايه رنگ آن وجود دارد؛ به روش مرمتي زدوده مي شود و سپس در صورت نياز موزون سازي رنگي به روش مرمتي انجام و در نهايت كل ديوارنگاره تثبيت و استحكام بخشي مي شود.
وي گفت: اين عمليات توسط كارشناسان و استادكاران گروه اماني معاونت ميراث فرهنگي با هزينه بالغ بر يكصد و پنجاه ميليون ريال، در مدت سه ماه تا پيش از آغاز سفرهاي نوروزي سال 1396 انجام خواهد شد.
احداث كاخ چهلستون با مساحت بالغ بر 67 هزار مترمربع در دوره شاه عباس يكم آغاز شد.
شاه عباس اول، كوشكي در ميان باغ بنا نهاد كه اين كوشك هسته اوليه كاخ را تشكيل داد كه تالار مياني كاخ چهلستون و غرفه هاي چهار گوشه آن را دربرمي گرفت.
در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان كاخ چهلستون تغيير كرد و تالار آينه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ شمالي و جنوبي تالار آينه، ايوان هاي طرفين سالن پادشاهي و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزيينات نقاشي، آئينه كاري، كاشيكاري ديوارها و سقف ها به آن افزوده شد.
بخشي از نقاشي هاي چهلستون به شيوه بزرگ نمايي بر ديواره هاي گچي تالار اصلي توسط شاگردان رضا عباسي از نگارگران و نقاشان مشهور مكتب هنري اصفهان در عصر صفوي نقش بسته و بخشي هم در دوران قاجار نقاشي شده كه از ارزش و اعتبار جهاني برخوردار است.
7150/6027
خبرنگار: علي نعماني* انتشار: شكراللهي

سرخط اخبار استان‌ها