۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82369512
T T
۰ نفر
بورس ارز نیاز به مبادلات فیزیكی را كاهش می دهد/ انتقاد از بازاربدهی

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید، راه اندازی بورس ارز، نیاز به مبادلات فیزیكی ارز را در بازار كاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا پورابراهیمی» امروز (یكشنبه) در همایش مالی اسلامی با تاكید بر ضرورت راه اندازی بازار مشتقه ارز، افزود: نشستی با حضور رییس كل بانك مركزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نوسانات نرخ ارز برگزار شد.
وی با بیان اینكه اكنون رانت میلیاردی در بازار ارز ایجاد شده است كه نفعی برای مردم ندارد، گفت: از سال های گذشته موضوع راه اندازی بورس ارز مطرح شده اما عملی نشده است.
پورابراهیمی با بیان این كه سلطه دلار بر اقتصاد كشور باید برطرف شود، ادامه داد: اكنون پول ما در برابر یورو تقویت شده است، اما بازار ارز ما وضعیت فعلی را دارد.
وی با انتقاد از بازار بدهی در بازار سرمایه گفت: اقدام های خوبی در این بخش انجام شده است ، اما قرار بود بازار بدهی برای تامین مالی بخش خصوصی باشد.
وی افزود: اكنون بازار بدهی، سیاستهای بانك مركزی را تحت الشعاع قرار می دهد كه باید بازنگری شود.
رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تامین مالی در بخش كشاورزی اشاره كرد و گفت: تامین مالی در بخش كشاورزی در حوزه گندم و نرخ هایی كه برای تامین مالی آن تعیین شد، بر بازار بین بانكی تاثیر گذاشته است.
پورابراهیمی اضافه كرد: انتشار این اوراق، سبب فاصله میان نرخ تورم در اقتصاد و نرخ سپرده گذاری و نرخ تامین مالی شده است.
وی توجه مجلس به توسعه بازار سرمایه را یادآور شد و گفت: اقداماتی برای حمایت از فعالیت بورس كالا و انتشار ابزارهای مرتبط با بخش كشاورزی انجام شده است.
رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اصلاح قوانین مربوط به نظام بانكی را خواستار شد و افزود: قانون موجود مربوط به 33 سال قبل است كه اكنون باید با توجه به شرایط اقتصادی كنونی اصلاح شود.
وی یادآور شد: دولت دو لایحه در زمینه بانكداری در دست بررسی دارد اما تصویب آن زمان بر است.
پورابراهیمی اضافه كرد: دو هفته پیش، خدمت مراجع رسیدیم تا بروزرسانی این قانون را به تایید آنها برسانیم كه با استقبال مراجع عظام تقلید مواجه شد.
دومین همایش مالی اسلامی با محوریت بررسی نقش بازارهای مالی در عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی امروز (یكشنبه) با حضور كارشناسان بازار سرمایه و كارشناسان دینی در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
اقتصام**2022 * 9123**1561**خبرنگار: میثم طاهری**انتشار دهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد