۲ دی ۱۳۹۵، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82357130
T T
۰ نفر
هجدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان در تبريز به كار خود پايان داد

تبريز- ايرنا- هجدهمين جشنواره سراسري كتاب كودك و نوجوان پس از سه روز فعاليت با معرفي آثار برتر در بخش هاي مختلف عصر پنجشنبه در تالار انديشه پارك ائل گلي تبريز به كار خود پايان داد.

دبير اين جشنواره در مراسم اختتاميه با بيان اينكه دو هزار و 730 جلد كتاب در حوزه هاي مختلف ادبيات و شعر كودك و نوجوان از تعداد 94 ناشر به اين جشنواره ارسال شده بود، گفت: 30 داور در 10 گروه مختلف سني آثار مزبور را مورد داوري قرار دادند.
جواد محقق افزود: از ميان آثار ارسالي تعداد 300 عنوان كتاب به بخش مسابقه راه يافتند كه از ميان آنها 16 اثر به عنوان برگزيده از سوي هيات داوران انتخاب و شايسته دريافت لوح تقدير و لوح زرين و جايزه نقدي شدند.
وي اظهار كرد: حوزه داستان داراي بيشترين اثر ارسالي و حوزه هاي متون نمايشي و زندگي نامه كمترين تعداد را در اين جشنواره به خود اختصاص دادند.
به گزارش ايرنا، آثار برگزيده اين جنشواره در بخش هاي مختلف به شرح ذيل اعلام شد:
بخش شعر: ( حوزه خردسال ) كتاب ' من بدو پنگوئن بدو ' اثر مريم هاشم پور، ( حوزه كودك ) كتاب ' قچ قچ' اثر طيبه شاماني و ( حوزه نوجوان) كتاب 'آوازهايسيب زميني ' اثر مهدي مرادي
بخش داستان تاليف: ( حوزه خردسال) كتاب ' اين طوري ' اثر محمدرضا شمس ، ( حوزه كودك ) كتاب ' دوست بزرگ ' اثر بابك صابري و ( حوزه نوجوان) كتاب هاي ' زيبا صدايم كن اثر فرهاد حسن زاده و ' حبيب و ميرزا شيپور ' اثر مهري پورضيايي
بخش داستان ترجمه: ( حوزه كودك) كتاب ' پرتره قرمز ' اثر زهره قائني ، ( حوزه نوجوان ) كتاب ' خيال باف ' اثر ريحانه عبدي
بخش علمي - آموزشي : مجموعه سه جلدي ' اسم من ' اثر ناهيد اصغري و ' نقاشي هاي قشنگ ' اثر محمدحسين صلاتيان
بخش تاليف : كتاب هاي ' بياييد داستان بنويسيم ' اثر مهدي ميركيايي و ' بياييد شعر بنويسيم ' اثر انسيه موسويان
همچنين هيات داوران يان جشنواره در بخش نگاه ويژه به مساله آب كتاب ' لحظه هاي پرواز ' اثر سرور پوريا را به عنوان اثر برگزيده انتخاب كرد.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در اين آئين گفت: بنيان و ريشه ادبيات كودك ، نوآوري و پويايي است كه غلفت از آن مي تواند اين حوزه را با مشكلات عديده اي مواجه كند.
عليرضا حاجيان‌ زاده، خواستار نگرش هاي حرفه اي به اين حوزه شد و افزود: لازمه اين هدف مهم در بخش ادبيات كودك و نوجوان ايجاد پيوند بين نويسنده، ناشر و مخاطب است.
وي اظهار كرد: اكتفا به مفاهيم سنتي سواد خواندن، هنر داستان ‏نويسي و اجتناب از پذيرش و هضم تغييرات جديد آسيبي جدي است كه مي‏ تواند مخاطبان را از آثار ادبي فرسنگ‌ها دور كند و هرگونه سياست‌ گذاري و مديريت فضاي توليد ادبي و نيز تلاش براي ترويج خواندن بدون توجه به اين تغييرات راه به جايي نخواهد برد.
حاجيان زاده با بيان اينكه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، تنها نهاد فراگير كشور است كه ماموريت و مسئوليت اش تلاش براي پرورش فكري نسل آينده و پرداختن به امر تربيت ذوق هنري و ادبي آنان است، گفت: مسئله ادبيات و داستان ‏پردازي و از آن مهم‌تر ترويج و گسترش امر خواندن در تمام معاني جديد و فراگيرش از اولويت‌هاي نخست و بنيادين ماست.
وي ادامه داد: دغدغه‏ نخست نويسنده خلق اثري با كيفيت است و توليد آثاري با كيفيت، تصويرگران و ناشران را به ميدان توليد خواهد آورد و مخاطب همواره در جستجوي آثاري فاخر، خواندني و لذت بخش است.
به گزارش ايرنا، معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم، فعاليت در حوزه كودك و نوجوان را بسيار سخت اما شيرين دانست و گفت: بايد جامعه فرهنگي كشور قدردان فعالان اين بخش مهم و تاثيرگذار در آينده كشور باشد.
سعيد شبستري خياباني افزود: اگر خواهان كشوري توسعه يافته و با زمينه هاي فرهنگي بالا هستيم بايد نسبت به تربيت و رشد كودكان خلاق و هنرمند تلاش هاي شبانه روزي داشته باشيم، زيراكه آينده هر كشوري به دست كودكان و نوجوانان امروزي ساخته مي شود.
وي ، توجه دادن كودكان به كتاب و كتاب خواني را از مهمترين روش هاي تربيتي اين گروه سني دانست و گفت: در اين زمينه بايد مسئولان از تلاشگران و فعالان عرصه نويسندگي حمايت هاي لازم و كافي را داشته باشند.
خبرنگار: سيديحيي مرتضائي **انتشاردهنده: محمد عزيزي راد
3038/518
۰ نفر