۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82338170
T T
۰ نفر
ايجاد موزه منطقه اي مردم شناسي در سقز ضرورتي اجتناب ناپذير است

سنندج- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سقز گفت: ايجاد موزه منطقه اي مردم شناسي در اين شهرستان ضرورتي اجتناب ناپذير است.

به گزارش ايرنا، حميد گلالي پور روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: موزه منطقه‎اي به موزه‎اي گفته مي‎شود كه مخاطبان و محتواي آن فراتر از مرزهاي استاني است و يك منطقه فرهنگي به لحاظ مردم‎شناسي، باستان‎شناسي و هنر را در بر مي گيرد.
وي با بيان اينكه براي ساخت اين موزه 20 هزار مترمربع زمين نياز است، اضافه كرد: سقز به دليل نزديكي و همجواري به چندين شهر استان هاي آذربايجان غربي و كردستان، دارا ي موقعيت مناسبي براي ساخت اين امكان فرهنگي است.
او با بيان اينكه زمين هايي از سوي فرمانداري براي ساخت موزه به اداره كل راه و شهرسازي استان كردستان پيشنهاد شده، اظهار كرد: تاكنون اين اداره كل، موافقت و يا نظر خود را اعلام نكرده است.
گلالي پور با اشاره به بحث پيگيري ساخت موزه در اين شهرستان و عنوان اينكه جمعي از شهروندان خواستار تبديل حمام حاج صالح به موزه بودند، اعلام كرد: اين مكان تاكنون چند بار مرمت شده ولي همچنان نمناك و رطوبت دارد و براي موزه نامناسب است و به دليل كوچك بودن براي موزه مرم شناسي هم مناسب نيست.
وي ادامه داد: بهترين كاربري براي اين حمام تاريخي، احياي آن و تبديل كردن آن به موزه حمام همچون حمام خان سنندج است تا مردم ضمن بازديد از فضاي موجود با كاربرد و فضاي حمام هاي قديمي آشنا شوند.
وي يادآور شد: در سال 1354 موزه اي كوچك در سقز در زميني به متراژ 75 متر مربع زير بنا ساخته شد كه داراي 6 ويترين 2 طبقه در اضلاع شمالي ،جنوبي و شرقي و 2 ويترين در وسط سالن بود كه 30 قلم شي سفالي و شيشه اي كشف شده از نقاطي غير از استان كردستان در آن نگهداري مي شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سقز افزود: 350 اثر باستاني شامل تپه محدوده و بنا شناسايي شده كه تاكنون 152 اثر آن در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است و 10 اثر ديگر در مراحل ثبت قرار دارد.
وي عنوان كرد: شاخص ترين اين آثار باستاني، تپه زيويه، حمام هاي حاج صالح و قلندر، مسجدهاي 2مناره، شيخ مظهر، ترجان، تمبربگ و سرا، خانه كمانگرو عمارت فيض اله بيگي از آن جمله است.
سقز در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
7249 /3020
**خبرنگار: ابراهيم محمدحسيني/**انتشاردهنده: عبدالله رحماني

سرخط اخبار استان‌ها