۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82326214
T T
۰ نفر
پژوهشگر ايراني الگوريتمي براي پيش بيني لحظات آينده ابداع كرد

تهران- ايرنا- استاد ايراني دانشگاه مريلند آمريكا با همكاري محققان دانشگاه 'ام آي تي' الگوريتمي را ابداع كرده كه براي شبيه سازي لحظاتي در آينده با استفاده از عكس هاي ثابت قابل استفاده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از دانشگاه علم و صنعت ايران، 'حامد پيرسياوش' مدرك كارشناسي خود در رشته مهندسي برق را در سال 2003 از دانشگاه علم و صنعت ايران دريافت كرده و اكنون به عنوان عضو هيات علمي در دانشگاه مريلند مشغول به فعاليت است.
اين استاد ايراني و محققان آزمايشگاه هوش مصنوعي و علوم رايانه دانشگاه 'ام آي تي' اخيرا الگوريتم هوش مصنوعي جديدي را براي تهيه ويدئوهاي كوتاه حاوي شبيه سازي آينده از رويدادهاي قابل مشاهده در عكس هاي ثابت ابداع كرده اند.
به عنوان مثال اين الگوريتم بعد از مشاهده تعدادي عكس از امواج ساحلي، ويدئويي كوتاه توليد كرده كه نشان مي دهد موجي ساحلي آرامش ساحل را بر هم مي زند.
اين الگوريتم با بررسي عكس هايي از بازي گلف نيز لحظات بعدي انجام اين بازي توسط افراد را در قالب ويدئويي كوتاه به نمايش گذارده است.
'كارل وندريك' Carl Vondrick دانشجوي دكتري دانشگاه ام آي تي در اين مورد مي گويد: اين موفقيت نشانگر درك عميق هوش مصنوعي از شرايط حال است، زيرا در غير اين صورت پيش بيني آينده ممكن نخواهد بود.
اين محققان در پژوهش هاي خود، دو گروه از شبكه هاي عصبي را براي تكميل اين تحقيق ابداع كرده و به كار گرفته اند كه شبكه عصبي اول براي توليد ويدئو و شبكه دوم براي متمايز سازي آنچه كه واقعي است و آنچه كه بازسازي مي شود به كار گرفته مي شود.
هوش مصنوعي طراحي شده به تدريج قابليت طراحي ويدئوهاي شبيه سازي شده را تا آن حد بالا مي برد كه صحنه هاي پيش بيني شده در ويدئوها شباهت كاملي به صحنه هاي واقعي برگرفته از عكس ها داشته باشند.
با تداوم فعاليت هوش مصنوعي و افزايش خودآموزي و توان درك آن ويدئوهاي توليد شده كه آينده را پيش بيني مي كنند حتي 20 درصد واقعي تر از ويدئوهاي تهيه شده از عكس هاي واقعي از حال هستند.
البته نبايد انتظار داشت كه در آينده نزديك اين فناوري منجر به توليد ويدئوهاي طولاني حاوي پيش گويي آينده شود.
در زمان حاضر، از اين طريق ويدئوهاي 1.5 ثانيه اي توليد مي شود ولي اميد مي رود در آينده اين زمان بيشتر شود.
از مدل سازي مذكور مي توان براي شناسايي ناهنجارها و شرايط غيرعادي امنيتي و كشف برخي اشيا و اجزا در تصاوير كه در حالت عادي قابل شناسايي نيستند، استفاده كرد.
علمي**1055**1440
دريافت كننده : زينب كارگر ** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر