۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82308118
T T
۰ نفر
هر سال 90 هزار تن در ایران، سرطان می گیرند

تهران-ایرنا- عضو هیات‌مدیره انجمن رادیوتراپی-آنكولوژی ایران ، سرطان را سومین عامل مرگ و میر هموطنان عنوان كرد و گفت: هر سال حدود 90 هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در كشور شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، حسین فوادزی، متخصص آنكولوژی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: بیش از 400 هزار مبتلا به این بیماری در كشور بسر می برند؛ اما در موارد جدید، تشخیص سرطان در مراحل اولیه و غیر پیشرفته، بیشتر است.
وی ابتلا به سرطان را در سال های آینده در كشور قابل افزایش دانست و گفت: كسانی كه در زمان حاضر با سرطان زندگی می كنند اعم از افرادی هستند كه سرطان آنها تشخیص داده‌ شده است و یا افرادی به شمار می آیند كه به‌عنوان موارد جدید سرطان شناخته می‌شوند و در حال درمان هستند و یا اینكه سرطان آنها درمان شده است و در حال ادامه زندگی خود هستند.
عضو هیات مدیره انجمن رادیوتراپی - آنكولوژی ایران ادامه داد: سرطان یك مشكل عظیم مهم بهداشتی در كشور ماست و حداقل سالیانه حدود یك هزار و 500 میلیارد تومان برای درمان سرطان در كشور هزینه می شود كه این هزینه در بسیاری از موارد صحیح است و در برخی از موارد نیز به‌درستی صورت نمی گیرد.
این عضو هیات‌مدیره انجمن رادیوتراپی-آنكولوژی ایران ادامه داد: اگر بیماران را در مراحل ابتدایی سرطان و زمانی كه هنوز علائم كلینیكی و بالینی ندارند، كشف كنیم، بیماری سرطان قابل‌درمان است.
فوادزی ، شیوع سرطان را در حال افزایش دانست و گفت: تقریباً همه ما در میان اطرفیان خود افراد مبتلا به سرطان را داریم.
وی گفت: افزایش شیوع سرطان دلایل مختلفی دارد كه مهم ترین دلیل آن نیز تغییرات هرم سنی و جمعیتی است؛ بدین ترتیب كه جمعیت كشور به دلیل افزایش جمعیت در دهه 50 و 60 در زمان حاضر با كاهش تزاید نسل و افزایش سن به هرم سنی میانسالی و پیری نزدیك می‌شود؛ پس این انتظار وجود دارد كه در چند سال آینده میزان شیوع سرطان افزایش یابد.
وی اظهاركرد: یكی دیگر از دلایل شیوع سرطان نیز دلایل محیطی است؛ به عبارت دیگر تغییراتی كه در زندگی ما اتفاق افتاده است و از زندگی روستانشینی عبور كرده و به زندگی شهری وارد شده ایم كه تبعات خود را دارد.
این آنكولوژیست، كاهش تحرك، افزایش وزن، مصرف دخانیات و مصرف مواد غذایی با آماده سازی نه چندان خوب را از جمله تبعات زندگی شهری دانست كه همه این موارد می‌تواند افزایش شیوع سرطان یا سایر بیماری‌های غیر واگیر را در پی داشته باشد.

**شایعترین سرطان ها
وی سرطان‌ روده بزرگ، پروستات، پستان و دهانه رحم را از شایع ترین سرطان ها عنوان كرد و گفت: اگر بتوانیم در نظام بهداشتی شرایطی را حاكم كنیم كه بیماری، زودتر تشخیص داده شود، بار هزینه‌های درمانی در انتهای كار بسیار كمتر می‌شود.
فوادزی گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در میان مردان در كشور ماست؛ چرا كه حدود 12 درصد از موارد جدید ابتلا به سرطان، سرطان پروستات است.
به گفته وی اگر سرطان پروستات در مراحل ابتدایی كشف شود به‌راحتی درمان‌پذیر و قابل بهبود است و بیمار می‌تواند تا مدت‌های طولانی زندگی خوبی داشته باشد.
فوادزی ادامه داد: یكی از نكاتی كه در كنترل پروستات بر آن تأكید می‌شود آزمایش PSA است. توصیه این است كه هر مرد بالای 50 سال، حداقل سالی یك بار توسط یك اورولوژیست ویزیت شود و بر اساس شرایطی كه دارد سالیانه یك آزمایش PSA انجام دهد؛ این مساله كمك می‌كند بتوانیم این سرطان را در مراحل اولیه كشف كنیم.

** 40 تا 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است
مهدی عقیلی، متخصص پرتودرمانی نیز در این نشست افزود: همواره گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است و اولین نقطه پیشگیری نیز آموزش همگانی است كه نیازمند همكاری رسانه هاست.
وی افزود: 40 تا 50 درصد سرطان‌ها با بهبود روش زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی قابل‌پیشگیری است.خوشبختانه اگر از 30سال پیش به این‌سو را نگاه كنیم، می بینیم كه بیماران به دلیل داروهای جدیدتر، روش‌های درمانی جدیدتر و حتی تكنیك‌های غربالگری ، امكان بیشتری برای بهبود دارند.
عقیلی درباره سرطان پروستات هم چنین اذعان كرد: احتمال ابتلا به سرطان پروستات با توجه به افزایش سن جمعیت بالا خواهد رفت به‌ویژه كه می‌دانیم شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان پروستات پیری است.
عقیلی یكی از روش های درمانی برای این سرطان را درمان‌های هورمونی عنوان كرد و افزود: این بیماری به درمان‌های هورمونی بسیار حساس است. مكانیزم ایجاد آن وابسته به هورمون است و اگر هورمون‌ها مهار شود در بسیاری از اوقات از رشد بیماری جلوگیری می شود.
وی، روش درمان دیگر سرطان پروستات را جراحی دانست و ادامه داد:جراحی، عوارض خاص خود را دارد و بیشتر برای افرادی كه سن كمتری دارند توصیه می‌شود؛ اما ممكن است بیمار به دلیل عوارض آن دچار بی‌اختیاری ادرار یا ناتوانی جنسی شود.
عقیلی، درمان بعدی را پرتودرمانی معرفی كرد كه ممكن است به‌صورت‌های مختلفی انجام شود؛ اما اینكه كدام درمان را برای بیمار انجام دهیم بستگی به شرایط مختلفی مانند سن، انتخاب خود بیمار و توجه به عوارضی هر روش درمانی دارد.
وی ادامه داد: امروزه آموزش عمومی و استفاده از تكنیك‌های غربالگری موجب شده است اكثریت بیماران یعنی حدود 80 درصد در مراحل ابتدایی مراجعه كنند. بیمارانی كه با بیماری پیشرفته مراجعه می‌كنند از ابتدا نیاز به درمان‌های سیستمیك یا دارویی پیدا می‌كنند كه یكی از این درمان‌ها هورمون درمانی است.
عقیلی گفت: درمان سرطان پروستات به‌گونه‌ای است كه در موارد پیشرفته نیز ممكن است افراد مبتلا بیش از پنج سال عمر كنند به دلیل اینكه سیر بیماری، كند است.
اجتمام**3063**1776
خبرنگار: افشین شاعری** انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه