۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82295118
T T
۰ نفر

جولان قاتل خاموش در فصل سرما

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82295118
جولان قاتل خاموش در فصل سرما

شهركرد - ايرنا - بي احتياطي و آگاه نبودن خانوارها در استفاده از وسايل گرمايشي در فصل سرما هر زمينه بروز مسموميت با گاز مونوكسيد كربن و جان باختن عده اي از هموطنان مان را به همراه داشته و دارد.

به گزارش ايرنا، گاز مونواكسيدكربن در اثر سوخت ناقص انواع مشتقات نفتي، چوب و ديگر سوخت ها ايجاد مي شود كه سردرد همراه با احساس سنگيني، حالت گيجي، تهوع و استفراغ و سوزش شديد در ناحيه چشم و گلو احساس گرفتگي و درد شديد در قفسه سينه از مهمترين علائم مسموميت و گازگرفتگي با مونوكسيد كربن است.
بي احتياطي و عدم آگاهي خانواده ها مهمترين عامل در مرگ و ميرهاي ناشي از جان باختن عده اي با گاز مونوكسيدكربن است.
مديرمركز حوادث و فوريت هاي پزشكي چهارمحال وبختياري گفت: سال گذشته 109 ماموريت گازگرفتگي توسط تكنسين هاي اين مركز در استان انجام شد.
فرامز شاهين افزود: طي سال جاري نيز 36 مورد گازگرفتگي در استان گزارش شده است.
به گفته وي، اولين ماموريت مسموميت گازگرفتگي درسال جاري امدادرساني به هفت نفر از اعضاي يك خانواده كوهرنگي به دليل نشت گاز در سومين روز از سال جاري بود.
وي همچنين توصيه كرد: با توجه به آغاز فصل سرما استفاده از كپسول پيك نيك و سوزاندن ذغال در داخل خانه، گاراژ، چادر، كانكس و همچنين استفاده از وسايل بدون دودكش در فضاهاي بسته خودداري شود.
شاهين در عين حال؛ سردرد، سرگيجه، تهوع، حالت بيهوشي، بيقراري، تشنج، استفراغ، درد شكمي، مشكلات راه رفتن، توهم، كبودي دست و پا و دور لب ها و اغما را از مهمترين علائم گازگرفتگي عنوان كرد و گفت: در صورت مشاهده اين علائم شهروندان بايد با رعايت نكات ايمني از جمله بازكردن درب و پنجره ‎ها و پوشاندن دهان و بيني با دستمال مرطوب براي جلوگيري از مسموميت و انتقال مصدوم به هواي آزاد اقدام كنند.
شاهين افزود: در زمان بروز حادثه گاز گرفتگي و مسموميت با گاز مونوكسيد كربن باز كردن يقه و كمربند فرد مسموم، باز نگهداشتن راه هوايي، پرهيز از خوراندن مايعات يا هرگونه خوراكي به مصدوم، اجراي عمليات احياي قلبي و ريوي در بيماران دچار قطع تنفس بايد براي افراد دچار گازگرفتگي انجام شود.
مديرمركز حوادث و فوريت هاي پزشكي چهارمحال وبختياري گفت: براي نجات افرادي كه دچار مسموميت با مونواكسيد كربن و ساير گازها شده اند بهترين راه امداد رساني، رساندن اكسيژن است كه بايد بلافاصله دستمال مرطوبي جلوي دهان و بيني خود و افراد مصدوم گرفته و منبع نشست گاز را شناسايي و قطع كرد.
شاهين گفت: كنترل دودكش ها، اطمينان از خوب كار كردن آبگرمكن، بخاري نفتي و گازي بهترين راه جلوگيري از گاز گرفتگي است كه بايد قبل از نصب وسايل گازسوز اين اطمينان حاصل شود.
رئيس بهداشت و ايمني محيط زيست شركت گاز چهارمحال وبختياري نيز با تاكيد بر رعايت اصول ايمني در نصب وسايل گرمايشي گفت: با شروع فصل سرما شهروندان قبل از نصب وسايل گرمايشي از صحت و سالم بودن اين وسايل و همچنين باز بودن دودكش هاي وسايل گرمايشي اطمينان حاصل كنند.
يوسف شاهرخي افزود: از بخاري هاي بدون دودكش در مكان هاي كوچك و اتاق خواب و از اجاق خوراك پزي براي گرم كردن محيط اتاق و حمام بايد پرهيز و براي هر وسيله گاز سوز، دودكش مجزا در نظر گرفته و از باز بودن كانال دودكش مجهز به كلاهك و ارتفاع حداقل 80سانتيمتري كلاهك از لوله اطمينان حاصل شود.
به گفته وي قبل از روشن كردن وسايل گرمايشي بايد از نشت نكردن گاز از شيلنگ و اتصالات وسايل گرمايشي اطمينان حاصل كرد.
خبرنگار: سميه پناهنده**انتشاردهنده: جهانبخش صفري دهكردي
7360/6021

سرخط اخبار استان‌ها