« جعجع» با زیاده خواهی تشكیل سریع دولت لبنان را با خطر مواجه كرده است

بیروت – ایرنا - «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» و فراكسیون مرتبط با ان در پارلمان لبنان با زیاده خواهی به ویژه درخواست وزارتخانه های كلیدی واصلی، تشكیل سریع دولت وحدت ملی لبنان را با مانع مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا، جعجع ابتدا درگفت وگو با تلویزیون ال بی سی صراحتا از اهداف خود ازهمپیمانی با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان فاش واعلام كرد كه خواستار چندین وزارتخانه به ویژه وزارت دارائی در دولت جدید لبنان است.
زیاده خواهی ها و مانع تراشی های جعجع در مسیر حل مشكلات و بحران های لبنان در حالی است كه او در گذشته با اتخاذ سیاست افترا زنی تلاش می كرد دیگران از جمله حزب الله ، ایران و سوریه را مانع انتخاب رئیس جمهوری معرفی كند واكنون مشخص شده همه ادعاها و افتراهای او دروغ بوده است.
در دولت لبنان چهار وزارتخانه دارائی ، كشور ، دفاع و خارجه كلیدی و اصلی هستند.
هم اكنون « علی حسن خلیل» از جنبش امل در راس وزارت دارایی قرار دارد. انتظار می رود این وزارتخانه در دولت جدید هم در اختیار این جنبش قرار گیرد.
حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری» نخست وزیر جدید كه از سوی ژنرال عون مامور تشكیل دولت شده است، در واكنش به زیاده خواهی جعجع تاكید كرد كه وزارتخانه ها در برنامه های تلویزیونی توزیع و مشخص نمی شود.
اما اعضای فراكسیون وابسته به جعجع روز جمعه و پس از شركت در نشست مشورتی با حریری باردیگر بر این زیاده خواهی تاكید كردند و گفتند كه جعجع یك وزارتخانه كلیدی و چند وزارتخانه مهم دیگر را می خواهد.
به عقیده ناظران اكنون جعجع در میانه راه تصمیم گرفت بر قطار همپیانی با خصم دیرین و سرسخت خود یعنی ژنرال عون سوار شود.
براساس گزارش ایرنا، حریری كه روز پنجشنبه گذشته از سوی ژنرال عون به عنوان نخست وزیر جدید مامور تشكیل دولت شد، روز جمعه دور اول رایزنی های خود را با نشست دوجانبه با « نبیه بری» رئیس پارلمان آغاز كرد و همچنین به همراه نبیه بری با اعضای فراكسیون ' التحریر والتنمیة' در خصوص تشكیل دولت مشورت و رایزنی كرد.
« انور الخلیل» عضو این فراكسیون تاكید كرد: ما كرسی های وزارتی مشخصی را درخواست نكردیم وفقط خواهان عدالت در تقسیم كرسی ها شدیم
حریری همچنین با « تمام سلام» نخست وزیر موقت كنونی، « فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق و « فرید مكاری» نائب رئیس مجلس به طور جداگانه دیدار و با آنان درخصوص تشكیل دولت رایزنی كرد.
نخست وزیر جدید لبنان عصر جمعه همچنین با اعضای فراكسیون های ' التغییر والاصلاح ' ملاقات كرد.
« ابراهیم كنعان» عضو این فراكسیون بعداز این ملاقات گفت: باید از فضای مثبت خارج وداخل لبنان برای تشكیل فوری دولت استفاده كنیم.
وی تاكید كرد كه اكنون وقت صحبت كردن از كرسی های وزارتی نیست و ما خواستار حضور همه گروه ها از جمله اقلیت ها در دولت جدید هستیم.
اكنون در محافل سیاسی و رسانه ای گفته می شود احتمال تشكیل دولت جدید لبنان با 30 و یا حتی 32 وزیر وجود دارد.
دولت كنونی لبنان 24 وزیر دارد.
حریری در ادامه با فراكسیون « القوات اللبنانیه» ملاقات كرد در حالی كه « ستریدا جعجع» نماینده مجلس از این فراكسیون وهمسر سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه غایب بود.
« جورج عدوان» عضو این فراكسیون بعداز این ملاقات گفت كه از حریری خواستیم دولت جدید با 24 وزیر تشكیل شود .
وی افزود: برخی وزارتخانه ها حق حزب « نیروهای لبنانی » است و آن را از حریری درخواست كردیم و یكی از آنها باید كلیدی باشد.
رایزنی با فراكسیون میشل المر، فراكسیون الكتائب ونمایندگانی از مجلس «طلال ارسلان» ، « احمد كرامی » و « محمد الصفدی» اقدام بعدی حریری بود.
ارسلان بعداز ملاقات با حریری بر ضرورت تشكیل دولت لبنان با حضور همه لبنانی ها بدون استثناء تاكید كرد.
برنامه بعدی حریری ملاقات با فراكسیون “لبنان الحرّ الموحد”به ریاست « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده بود.
فرنجیه بعداز این دیدار بر ضرورت تشكیل فوری دولت جدید تاكید كرد وگفت كه همواره از هر توافقی كه مورد اجماع همه طرف ها به ویژه تشكیل دولت وحدت ملی باشد، حمایت می كند.
وی افزود: در دولت لبنان برخی وزارتخانه ها كلیدی ، برخی اساسی و برخی درجه دوم هستند اما با احترام به همه این وزارتخانه ها ، خواستار وزارتخانه ای اساسی و متناسب با شان خود هستیم كه بتوانیم بیشتر به لبنان خدمت كنیم.
فرنجیه گفت: همواره با بری وحریری در این خصوص هماهنگی می كنیم. واز آنجا كه توافق با بری باید به طور اساسی صورت گیرد هر روز با وی در تماس هستیم.
رئیس حزب جریان المرده با اشاره به اینكه در صورت گفت وگو با ژنرال عون همه مسائل به حالت طبیعی باز می گردد برای مشاركت در جلسه گفت وگو اعلام آمادگی كرد.
وی خاطرنشان كرد: ژنرال عون امروز رئیس جمهوری لبنان است و همه باید به او احترام بگذارند و جایگاهش را حفظ و با ژنرال تعامل و همراهی كنند.
نخست وزیر جدید لبنان سپس با فراكسیون حزب بعث لبنان در پارلمان این كشور به ریاست « عاصم قانصوه» ملاقات كرد.
قانصوه بعداز این ملاقات گفت كه خواستار وزارت امور اجتماعی دولت جدید شده ایم تا بتوانیم به حل پرونده یك و نیم ملیون آواره و پناهجوی سوری در لبنان كمك كنیم.
فراكسیون حزب بعث از نخست وزیری سعد حریری حمایت نكرده است.
آخرین برنامه روز اول رایزنی های سعد حریری دیدار با فراكسیون اللقاء الدیمقراطی و وجبهة النضال الوطنی به ریاست« ولید جنبلاط» بود.
جنبلاط بر ضرورت استفاده از این فرصت بسیار مثبت در لبنان تاكید كرد و گفت كه برای ما مهم این است كه امور اختلافی را كنار بگذاریم و راه خود را كامل و دولت جدید را با سرعت تشكیل دهیم.
حریری روز شنبه در دومین روز به رایزنی با دیگر فراكسیون های پارلمانی و نمایندگان مستقل در خصوص تشكیل دولت ادامه می دهد.
وی ابتدا با اعضای فراكسیون الحزب السوری القومی و سپس فراكسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) و در پایان با فراكسیون المستقبل دیدار و رایزنی می كند.
« سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله عصر جمعه با بیان اینكه « محمد رعد» رئیس فراكسیون حزب الله بعداز ملاقات با سعد حریری در باره نظر حزب الله در خصوص تشكیل دولت و مرحله جدید سخن می گوید، تاكید كرد كه فقط « نبیه بری» رئیس پارلمان به نمایندگی از حزب الله وجنبش امل در باره ساختار دولت و توزیع كرسی های وزارتی مذاكره می كند.
حریری در پایان رایزنی ها خود با فراكسیونهای پارلمانی با رسانه ها گفت و گو خواهد كرد و سپس عازم « بعبدا» كاخ ریاست جمهوری می شود تا ژنرال« عون» رئیس جمهوری لبنان را در جریان نتایج رایزنی هایش قرار دهد.
خاورم * 1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی