80 درصد از بار سلامت بر عهده روانشناسان است

تهران - ايرنا - رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، با بيان اين كه 80 درصد از بار سلامت بر عهده روان شناسان است،‌گفت: در سلامت جسماني نيز بايد از حضور متخصصان حوزه سلامت روان كه بخشي از آن ها روان شناسان و مشاوران هستند، بهره گرفت.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، عباسعلي اللهياري در مراسم اهداي پروانه اشتغال حرفه اي به 75 روان شناس، با تاكيد بر ضرورت توجه به سلامت روان در كشور، اظهار داشت: با اقتدار اعلام مي كنيم كه 80 درصد از بار سلامت بر عهده روان شناسان و مشاوران است، حتي در بحث سلامت جسماني نيز بايد از حضور متخصصان حوزه سلامت روان كه بخشي از آن ها روان شناسان و مشاوران هستند، بهره گرفت.
وي افزود: ممكن است فردي ساليان متمادي براي درمان اختلالات گوارشي به پزشك مراجعه كند و با وجود مصرف دارو بيماري اش چندين بار عود كند. ‌دليل اين امر نبود بهره مندي از مهارت مقابله با استرس است كه موجب ابتلاي مجدد به بيماري مي شود.
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور با اشاره به جلسه سه شنبه، 4 آبان سال جاري اعضاي شوراي مركزي اين سازمان با اعضا كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، گفت: در اين جلسه بر اهميت استفاده از روان شناسان و مشاوران در بهبود سلامت شهروندان در ابعاد جسماني، رواني و اجتماعي تاكيد شد.
وي ادامه داد: ضرورت بهره گيري از روان شناسان و مشاوران براي برخورداري از سلامت شهروندان با اين نگاه كه افكار و باورهاي غير منطقي، مشكلات در رابطه اجتماعي را نمي توان با دارو يا جراحي درمان كرد، بيش از پيش آشكار مي شود.
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، تصريح كرد: اين كه پزشكان را متوليان صرف سلامت در كشور بدانيم مردود است.

**نقش روان شناسان و مشاوران در كاهش آسيب هاي اجتماعي مانند طلاق
وي با تاكيد چند باره بر حضور روان شناسان و مشاوران در ارائه خدمات روان شناسي و مشاوره اي، اظهار داشت: در حوزه سلامت اجتماعي نقش روان شناسان و مشاوران در مباحثي مانند هويت اجتماعي و حل معضل طلاق بسيار موثر است.
وي افزود: براي كسب گواهي نامه رانندگي بايد مهارت آن توسط متقاضي آموخته شود، اما براي زندگي، مهارتي در نظر نمي گيريم تا از طريق آموزش آن به شهروندان، آن ها را براي رويارويي با مشكلات زندگي آماده كنيم.
اللهياري بيان داشت:‌ همان طور كه به نوجوانان 18 ساله نمي توان با صحبت كردن يا دعوت به مطالعه آموخت كه رانندگي كند، به صرف صحبت يا مطالعه نمي توان مهارت هاي زندگي را به كسي ياد دهيم بلكه بايد اين مهارت ها توسط روان شناسان و مشاوران به شهروندان آموزش داده شود.

**اشكال اصلي لايحه «سلامت روان»، توجه صرف به بيماران حاد رواني است
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، با تببين اشكالاتي كه در لايحه سلامت روان وجود داشت، گفت: در لايحه سلامت روان صرفا بيماران حاد رواني در نظر گرفته شده اند حال آن كه سلامت روان موضوعي است كه پيشگيري، مداخله و ارتقا جزيي از آن هستند.
اين متخصص حوزه سلامت روان، تاكيد كرد: در نظر گرفتن بيماران حاد رواني در لايحه سلامت روان حلقه معيوبي است كه بايد از آن عبور كنيم.
رئيس پيشين كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، يادآور شد: به اعضا كميسيون بهداشت مجلس اعلام كردم كه اگر به داد مردم نرسيم، مردم از درون فرو مي پاشند. ما براي پيشگيري از اين معضل نياز به تقويت روان شناسان و مشاوران متخصص و متعهد به مباني اسلامي و ايراني داريم.
وي با هشدار نسبت به جذب افراد جامعه به رمالان و عرفان هاي كاذب، گفت: در صورت تقويت نكردن روان شناسان و مشاوران متخصص و متعهد به مباني اسلامي و ايراني، مردم به افراد غير متخصص مانند رمالان و عرفان هاي كاذب و نوظهور روي مي آورند كه به طور قطع موجب ايجاد مسائل امنيتي براي كشور شده و افراد را متلاشي مي كند.
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، ادامه داد: ممكن است در هر صنفي فردي خطا كار وجود داشته باشد، اما اين كه تمام آن جامعه و صنف را محكوم كنيم جفايي بزرگ است. كساني كه جامعه روان شناسي و مشاوره را به جرم خطاي يك نفر محكوم مي كنند، خيانت كرده اند. نبايد اعتماد مردم را از بين برد.

**سهم سلامت روان از بودجه سلامت كمتر از 3 درصد است
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، گفت: سهم سلامت روان از بودجه سلامت كمتر از 3 درصد است كه آن هم براي بيماران بستري در نظر گرفته مي شود در حالي كه 97 درصد ديگر صرف سلامت جسماني مي شود. اين در حالي است كه سلامت روان حدود 85 درصد از كل سلامت را به خود اختصاص داده است.
وي با بيان مطالعه تطبيقي كه بين ايران و ساير كشورها در تخصيص بودجه سلامت صورت گرفته است، اظهار داشت: فرانسه 76 درصد از بودجه سلامت خود را براي سلامت روان در نظر گرفته است در حالي كه طبق آمار اين رقم در كشور ما كمتر از 3 درصد و براي بيماران بستري است.

**ارائه خدمات روان شناسي و مشاوره اي به مصرف كنندگان مواد مخدر، بزرگ ترين حلقه مفقوده
نماينده ادوار ششم و هفتم مجلس شوراي اسلامي، ارائه خدمات روان شناسي و مشاوره اي به مصرف كنندگان مواد مخدر را بزرگ ترين حلقه مفقوده در اين راستا عنوان كرد و گفت: پس از قطع وابستگي جسماني به مواد مخدر اگر مصرف كننده اين مواد تحت حمايت مددكاري، اجتماعي و روان شناسي قرار نگيرد با همان ضعف وارد جامعه شده و ممكن است دوباره به جمع مصرف كنندگان بازگردد.
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، تصريح كرد: بايد به نقطه اي برسيم كه شهروندان مان آن قدر به مهارت هاي زندگي مجهز شده باشند كه با وجود دسترسي به مواد مخدر به اين بلاي خانمان سوز مبتلا نشوند.
وي افزود: براي سلامت رواني، اجتماعي بودجه در نظر گرفته مي شود، اما بر آن نظارت نمي شود.
رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور، بررسي صلاحيت حرفه اي اعضا سازمان و ارتقاي علمي آن ها را جزو وظايف اصلي اين سازمان برشمرد و از نگاه مثبت مجلس و دولت نسبت به خدمات روان شناسي و مشاوره اي خبر داد.
وي با تاكيد بر لزوم نظارت سازمان نظام روان شناسي و مشاوره بر روان شناسان و مشاوران، تصريح كرد: اگر وزارت بهداشت خود را مسئول سلامت روان مي داند بايد بحران سلامت را نيز بپذيرد. اگر قرار است صدور پروانه اشتغال حرفه اي از سوي چند مركز باشد، مسئوليت اش نيز با سازمان نظام روان شناسي و مشاوره كشور نيست، چرا كه سازمان تنها در برابر روان شناسان و مشاوراني مسئوليت دارد كه به آن ها طبق قوانين سازمان، پروانه اشتغال حرفه اي داده باشد.

**ايجاد شعبه ويژه رسيدگي به جرايم مربوط به روان شناسان و مشاوران
وي از ايجاد شعبه ويژه اي براي رسيدگي به جرايم مربوط به روان شناسان و مشاوران در كشور خبر داد و افزود: همان طور كه در صورت بروز صدمه يا فوت ناشي از قصور پزشكان، افراد غير پزشك نمي توانند نظر كارشناسي دهند، در مورد جرايمي كه به روان شناسان و مشاوران درباره مسائل حرفه اي وارد مي شود حتما بايد از نظر كارشناسي روان شناسان و مشاوران براي اثبات يا رد اتهامات ناشي ار آن استفاده كرد.
اجتمام**3377**1569*تنظيم كننده : سمانه زين العابدين *انتشاردهنده: علي حبيبي