توجه ويژه اي نسبت به مناسب سازي اماكن و معابر شهري براي تردد معلولان انجام شود

بندرعباس- ايرنا- معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان بر اهتمام بيشتر مسئولان ذيربط به بحث مناسب سازي اماكن و معابر براي تردد معلولان و توجه به نيازهاي خاص قشر معلول جامعه تاكيد كرد.

به گزارش چهارشنبه خبرنگار ايرنا، بهروز اكرمي در مراسم بزرگداشت روز جهاني عصاي سفيد در بندرعباس اظهار داشت: بايد بهينه سازي امكانات جامعه در بخش هاي مختلف براي همه اقشار به ويژه افرادي با شرايط ويژه همچون معلولان در اولويت برنامه هاي مسئولان باشد.
وي اشتغال را مهمترين دغدغه روشندلان استان معرفي و افزود : اين موضوع با توجه به اهميت آن در كميته اشتغال و سرمايه گذاري استان به صورت خاص مطرح و پيگيري خواهد شد.
پيش بيني اعتبارات تامين وسيله نقليه عمومي شهري ويژه روشندلان در اعتبارات سال آينده استان مژده معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان به روشندلان در مراسم گراميداشت روز جهاني نابينايان بود.
مديركل بهزيستي هرمزگان نيز در اين مراسم با تبريك روز جهاني نابينايان و عصاي سفيد گفت : افراد دچار معلوليت بينايي ، نابينا نيستند بلكه روشندلاني هستند كه با عنايت خداوند سرشار از احساس و هوش و توانمندي هستند.
مهين عسكري با اذعان به توانمندي معلولان استان ، موفقيت روشندلان در زمينه هاي مختلف اجتماعي ،فرهنگي ، هنري، ورزشي را مصداق اين ادعا دانست و افزود: موفقيت هاي گروه موسيقي نابينايان صبا و حضور موفق آنها در جشنواره هاي مختلف برگي زرين در كارنامه افتخارات روشندلان استان و مايه مباهات همه ماست.
مدير عامل انجمن نابينايان استان هرمزگان نيز در ادامه مراسم به قرائت بيانيه روز جهاني عصاي سفيد پرداخت .
محمد جاودان در ادامه ، اشتغال ، اياب و ذهاب معلولين ، مناسب سازي اماكن و معابر عمومي ، لوازم كمك آموزشي و كمك توانبخشي و اختصاص فضاي ورزشي ويژه نابينايان و كم بينايان را مهمترين دغدغه هاي روشندلان در سطح استان معرفي كرد.
در اين مراسم از 38 نفر شامل روشندلان موفق در عرصه هاي ورزشي و هنري ، اعضاي هياتت مديره انجمن نابينايان و هياتت ورزشي نابينايان و كم بينايان استان با اهداي لوح و هديه تقدير شد.
مددكار روشندلان انجمن نابينايان و كم بينايان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اعلام كرده است: از پنج هزار افراد نابينا و كم بيناي شناسايي شده در هرمزگان، تنها750 نفر در بندرعباس تحت پوشش انجمن هستند كه اين انجمن آماده پذيرش بيشتر نابينايان و كم بينايان است.
آمنه شجاعي با بيان اينكه اين انجمن از 184 نابينا و كم بينا تحت پوشش حمايت مالي مي كند، خواستار همكاري و حمايت بيشتر از سوي مسئولان متولي و خيران هستيم.
مددكار روشندلان انجمن نابينايان و كم بينايان هرمزگان اظهاركرد: افراد نيكوكار مي توانند براي كمك به روشندلان كمك هاي نقدي خود را به شماره حساب 0107219241007 نزد بانك ملي و شماره كارت 6037691990122434 به نام موسسه روشندلان خليج فارس واريز كنند.
شجاعي با بيان اينكه هم اكنون 62 دانش آموز و 40 دانشجو تحت حمايت اين انجمن درحال تحصيل هستند، يادآورشد: كمك هزينه تحصيل، امكان استخدام روشندلان استان در دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي و ساخت معابر مناسب با محدوديت هاي روشندلان از مهم ترين نيازهاي نابينايان در هرمزگان است.
وي گفت: براي روشندلان عضو انجمن با همكاري خيران و بهزيستي كلاس هاي ورزشي، آموزشي و مهارت هاي تحصيلي برگزار مي شود.
اين مسئول همچنين به موفقيت روشندلان در رشته هاي ورزشي مختلف اشاره كرد و گفت: گلبال، شطرنج ، دو و ميداني ، پرتاب وزنه ، فوتبال نشسته ، تنيس شادان و شنا از جمله رشته هاي ورزشي ويژه نابينايان است كه اين قشر در استان در حوزه هاي مختلف ورزشي توانستند موفقيت هاي زيادي در 6 ماه نخست امسال درسطح كشور كسب كنند.
24مهرماه مصادف با 15 اكتبر به نام روز عصاي سفيد نامگذاري شده است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده