۵ آبان ۱۳۹۵، ۰:۱۰
کد خبر: 82281170
T T
۰ نفر
نشانه های اختلافات داخلی آمریكا در بغداد/ گورك: تركیه در عراق جزء ائتلاف نیست

بغداد-ایرنا- نماینده رئیس جمهوری آمریكا در ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری این كشور سه شنبه شب در بغداد، گفت كه حضور نیروهای ارتش تركیه در شمال عراق با هماهنگی ائتلاف بین المللی نیست، این درحالی است كه وزیردفاع آمریكا چند روز پیش دولت عراق را برای پذیرش حضور نیروهای تركیه در عملیات موصل تحت فشار گذاشته بود.

به گزارش ایرنا، برت مك گورك در كنفرانس خبری در محل سفارت آمریكا در بغداد ، حضور نیروهای تركیه در بعشیقه در اطراف موصل را با هماهنگی ائتلاف بین المللی ندانست، اما نگرانی های آنكارا در خصوص حضور پ ك ك در خاك عراق را طبیعی توصیف كرد.
وی پ ك ك را گروه تروریستی معرفی كرد و گفت منطقه اقلیم كردستان و دولت تركیه از حضور این گروه در شمال عراق نگران هستند.
مك گورك در عین حال حضور نیروهای تركیه در سوریه را در چارجوب ائتلاف بین المللی دانست و گفت تركیه در عراق جزء ائتلاف نیست.
نماینده اوباما در ائتلاف بین المللی درباره بمباران یك مراسم عزاداری در داقوق در جنوب كركوك گفت ، این بمباران كار ائتلاف نبوده و تحقیقات دراین زمینه ادامه دارد.
وی با اشاره به مهارت و شجاعت نیروهای عراقی در عملیات موصل نیز گفت كه نیروهای عراقی به سمت موصل پیشروی كرده اند و آمریكا تنها با بكارگیری مشاوران و عملیات هوایی، در این عملیات حضور دارد.
اظهارات نماینده رئیس جمهور آمریكا در خصوص حضور نظامی تركیه در عراق درحالی است كه اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا پنجشنبه گذشته در سفری دو روزه به عراق در بغداد سعی كرد نخست وزیر عراق را برای پذیرش مشاركت ارتش تركیه در عملیات موصل متقاعد كند، اما آنطور كه منابع می گویند ، حیدرالعبادی زیر بار نرفت و در پایان دیدار با كارتر در گفت وگو با خبرنگاران آمریكایی همراه وزیر دفاع آمریكا، هرگونه حضور نظامیان تركیه در عملیات موصل را رد كرد.
این تضاد در موضع گیری ها میان پنتاگون و كاخ سفید نشان داد كه در این كشور اختلافات داخلی میان منابع قدرت بالا گرفته است. این اختلافات در سوریه نیز خود را در جریان ورود ارتش تركیه به شمال سوریه بروز داد.
خاورم*4*1770*شبد ** 1095 ** انتشار دهنده : رضا رضائی مجد

سرخط اخبار جهان