۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82277169
T T
۰ نفر
درمان چاقی در دوران كودكی سخت تر از بزرگسالی است

تهران - ایرنا- دبیرعلمی یازدهمین كنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینكه شیوع چاقی در كودكان ایرانی در حال افزایش است گفت: درمان چاقی در دوران كودكی بسیار سخت تر از دوران بزرگسالی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حسین دلشاد روز یكشنبه در نشست خبری كنگره بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم اظهار كرد: در صورتی كه افزایش تجمع نسج چربی در سراسر بدن در زنان بیش از 32 درصد وزن بدن و در مردان بیش از 28 درصد وزن بدن آنها باشد، بافت چربی تشكیل شده فرد دچار چاقی می شود و این شرایط در كودكان نیز صادق است.
وی افزود: به طور كلی دو عامل باعث افزایش نسبت چربی بدن می شود كه این دو عامل شامل افزایش تعداد سلول های چربی و حجیم شدن سلول های چربی است كه در افراد مبتلا به چاقی معمولا هر دوی این عوامل وجود دارند.
دبیرعلمی یازدهمین كنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم توضیح داد: در كودكان چاق افزایش تعداد سلول های چربی سهم بیشتری را به خود اخصاص می دهند و با تمهیدات درمانی می توان حجم سلول های چربی را كاهش داد اما تعداد سلول های چربی را نمی توان كاهش داد؛ بنابراین در كودكان به علت اینكه دلیل عمده چاقی افزایش سلول های چربی است، درمان با سختی صورت می گیرد.
دلشاد ادامه داد: به طور كلی 30 تا 40 درصد افراد بالای 20 سال در شهرها و روستاهای ایران دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و این عامل سبب بروز بیمار های مرتبط با چاقی مانند فشار خون، اختلالات چربی خون و دیابت می شود.
وی گفت: دیابت و چاقی به عنوان دو اپیدمی وابسته به هم در دنیا شناخته شده اند و در مجامع علمی به آنها اصطلاح اپیدمی دوقلو گفته می شود.
دلشاد خاطرنشان كرد: 450 تا 500 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستندو در ایران بین 5 تا 6 میلیون نفر بیمار دیابتی شناخته شده و به همین تعداد بیمار دیابتی ناشناخته كه از بیماری خود بی اطلاع هستند، داریم.
یازدهمین كنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم از 12 تا 14 آبان ماه در مركز همایش بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور متخصصان داخلی و خارجی این حوزه برگزار می شود.
علمی 1834 ** 1440
خبرنگار : ناهید شفیعی** اتنشاردهنده: معصومه گلشن
۰ نفر