۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۰
کد خبر: 82270729
T T
۰ نفر
لبنان در برزخ سیاسی/ پیش بینی دست كم 90 رای برای ژنرال عون

بیروت – ایرنا - همچنان برای بیشتر گروه های سیاسی لبنانی شبه قطعی است كه ژنرال « میشل عون» بزودی به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان انتخاب می شود مگر اینكه حادثه ای غیرمنتظره رخ دهد كه در محاسبات كنونی وجود ندارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در حالی كه 12 روز دیگر تا برگزاری جلسه چهل و ششم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری وقت باقی مانده ،از هم اكنون « نبرد مرحله آینده » در لبنان كلید خورده است و همه گروه های سیاسی می خواهند از وزن و جایگاه خود به ویژه تعداد كرسی های كلیدی در دولت بعداز آغاز ریاست جمهوری ژنرال عون مطمئن شوند.
براساس تعداد اعضای فراكسیون های پارلمان لبنان به نظر می رسد كه حد نصاب آرا برای انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری شبه كامل است و اگر جلسه آینده پارلمان به حد نصاب برسد و تشكیل شود ، ژنرال می تواند وارد كاخ ریاست جمهوری گردد.
از 25 ماه مه 2014 تاكنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق لبنان از كاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این كاخ بسته مانده است.
به اعتقاد بیشتر كارشناسان لبنانی در بدترین شرایط انتظار می رود از میان 128 نماینده پارلمان لبنان دست كم 90 نماینده به ژنرال عون رای مثبت بدهند مگر اینكه حادثه ای سیاسی در روزهای آینده رخ دهد و یا انتظار می رود ارزیابی ها در صحن پارلمان با ورود یك مولفه جدید دستخوش تغییر اساسی شود و برای همین همه دست به عصا راه می روند.
شاید همین حادثه غیر منتظره است كه « آلان عون» عضو فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان را وادر كرد كه بگوید: اگر « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل حمایتش از ژنرال عون را اعلام كند به احتمال زیاد اعضای فراكسیون تغییر و اصلاح در صحن پارلمان حاضر می شوند.
وی بلافاصله تاكید می كند كه « باید ببینیم امور چگونه پیش می رود و تصمیم نهائی برای حضور در صحن پارلمان ( 31 اكتبر جاری) را در آینده اتخاذ خواهیم كرد».
« ایلی فرزلی» از تحلیلگران برجسته لبنانی كه نقشه فراكسیون های لبنانی را آنالیز كرده است،تاكید دارد در صورت وجود دو نامزد اصلی در انتخابات ریاست جمهوری یعنی ژنرال عون و « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده تا این مرحله گزینه احتمالی 90 رای برای ژنرال عون و30 رای برای فرنجیه قطعی است.
سلیمان فرنجیه تاكید كرده است كه به هیچ وجه از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری عقب نشینی نمی كند و نتیجه در صحن پارلمان رقم خواهد خورد.
ایلی فرزلی معتقد است كه در بهترین شرایط ژنرال عون 117 رای كسب خواهد كرد.
جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد.
بر خلاف جلسه اول كه برای انتخاب رییس جمهوری هم به 86 رای نیاز است، در جلسات دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی كه بتواند اكثریت مطلق (نصف به علاوه یك یعنی 65 رای) را كسب كند، می تواند به كاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
در 45 جلسه گذشته پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری این وضعیت ها تحقق نیافته است.

** همه در انتظار رای حریری
سعد حریری كه در واقع برای نجات خود از باتلاق سیاسی و مالی تلاش می كند تا به كاخ نخست وزیری راه یابد، اكنون همه منتظر هستند نظرش در باره حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام كند.
حریری در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ابتدا از نامزدی « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» حمایت كرد اما جعجع در جلسه اول پارلمان در مقابل آرای سفید و باطله شكستی مفتضحانه خورد و جنایات تروریستیش در این نتیجه نقش تعیین كننده داشت.
رئیس حزب جریان المستقبل كه از موفقیت جعجع ناامید شد در مرحله بعد با هماهنگی ریاض و پاریس و با اهداف سیاسی حمایت خود را از سلیمان فرنجیه همپیمان نزدیك حزب الله و از دوستان نزدیك « بشاراسد» رئیس جمهوری سوریه اعلام كرد كه ناظران هدف او را جلوگیری از ورود فرنجیه و ژنرال عون دوهمپیمان حزب الله به كاخ ریاست جمهوری دانستند.
اما پایداری و اصرار حزب الله بر حمایت از نامزدی ژنرال عون و ناكام ماندن توطئه حریری در حمایت از فرنجیه و سقوط جایگاه مردمی او در لبنان و جایگاه سیاسی اش در ریاض بعداز ورشكستگی اقتصادی، اكنون مجبور شده است از نامزدی ژنرال عون حمایت كند و بر همین اساس رایزنی هائی را در داخل لبنان انجام داد و به همین منظور به ریاض ، پاریس و مسكو هم سفر كرد.
اكنون در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان گفته می شود ، حریری كه دیروز از پاریس به بیروت بازگشته است، تا فردا چهارشنبه نظر خود در باره حمایت از نامزدی ژنرال عون را اعلام خواهد كرد.
«آلان عون» عضو فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان دیروز در یك گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان كرد كه « سعد حریری» در این هفته حمایتش از نامزدی ژنرال« میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری لبنان را اعلام می كند.
اما حریری كه گفته می شود نتوانسته است رای نهائی ریاض را در باره حمایت و یا عدم حمایت از ژنرال عون كسب كند، در داخل لبنان هم به ویژه در حزب جریان المستقبل با مخالفت های شدید مواجه است.
« اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری كه این روزها و به ویژه بعداز شكست سنگین حریری در انتخابات اخیر شوراهای شهر در بیروت و شهر طرابلس برای او شاخ و شانه می كشد، گفته است كه « هرگز اجازه نمی دهیم نامزدهای مورد حمایت حزب الله و همپمان آن یعنی ژنرال عون و فرنجیه به كاخ ریاست جمهوری راه یابند و لبنان را دو دستی تقدیم ایران كنیم».
وی تهدید كرده است كه اجازه نمی دهیم در جلسه آینده پارلمان لبنان رئیس جمهوری انتخاب شود.
از سوی دیگر گفته می شود« فواد سنیوره» هم از مخالفان سرسخت انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری است و او همچنان از سلیمان فرنجیه حمایت می كند.

** حضور هیات فرانسوی در بیروت
اما سعد حریری كه اخیرا در پاریس با وزیر خارجه فرانسه ملاقات و با او در باره روند انتخابات ریاست جمهوری لبنان گفت وگو كرده است ، دیروز در بیروت از « جروم بونافون» رئیس اداره آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه استقبال كرد و حتی شام را به همراه او و سنیوره و فرید مكاری نائب رئیس پارلمان لبنان خورد.
این مقام فرانسوی كه تلاش دارد با بیشتر مقامات سیاسی و حزبی لبنان ملاقات كند به طور اختصاصی دیروز با كاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لنبان دیدار و گفت وگو كرد.
بونافون كه ساعاتی بعداز دیدار حریری با « جان مارك ارو» وزیرخارجه فرانسه ، پاریس درخواست وقت های فوری برای ملاقات او با مقامات لبنانی را ارائه كرد، قرار است امروز با « نبیه بری» رئیس مجلس، « تمام سلام» نخست وزیر و ژنرال عون رئیس فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان هم دیدار و گفت وگو كند.

** نشست فراكسیون مستقبل
امروز قرار است نشست فراكسیون المستقبل در پارلمان لبنان تشكیل و در باره حمایت از نامزدی ژنرال عون تصمیم نهائی را اتخاذ و سپس فردا چهارشنبه سعد حریری نظر نهائی و گام های آینده را اعلام كند.

** مواضع سرسختانه نبیه بری
رسانه های لبنانی نوشته اند كه نبیه بری رئیس مجلس لبنان همچنان مواضع سرسختانه ای در مخالفت با ریاست جمهوری ژنرال عون دارد و به نقل از منابع نزدیك به او آورده اند : نبیه بری پیروزی گزینه سعد حریری را تبریك گفت و تاكید كرد كه ما خارج از قدرت و در صفوف مخالفان باقی می مانیم.
وی افزود: حریری و عون تجربه مشاركت با سیاسیون شیعه بعداز توافق طائف را هدف گرفته اند و ما حاضر به مشاركت در این بازی آنها نیستیم.
روزنامه الاخبار با بیان اینكه « روابط بین جنبش امل و حزب الله در بالاترین سطح از نزدیكی قرار دارد»، نوشت: حزب الله مواضع نبیه بری را درك می كند و به همین دلیل اصرار دارد ژنرال عون باید با وی به تفاهم و توافق دست یابد.
الاخبار افزود: نبیه بری گفته است كه نامزد ما سلیمان فرنجیه است و به نظر حزب الله در حمایت از نامزدی عون احترام می گذاریم اما ما 50 سوال از حزب الله در باره ویژگی های عون و فرنجیه مطرح كردیم و جواب حزب الله برتری فرنجیه است اما می گوید چون از ابتدا از ژنرال عون حمایت كرده ایم ، نمی توانیم از قول خود عبور كنیم.
براساس این گزارش، نبیه بری تاكید كرده است: فرنجیه ما را بیشتر از عون مطمئن می كند، سخنان « جبران باسیل» وزیر خارجه و رئیس حزب جریان آزاد ملی و داماد ژنرال عون نشان داد كه در حال فاصله گرفتن از مقاومت است و با توجه به تفاهم با سمیر جعجع نگاه او به مبارزه حزب الله در سوریه اكنون اطمینان بخش نیست.
خاورم *1324** انتشار دهنده : فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان