۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82269554
T T
۰ نفر

لوزان؛ يك بستر و چندروياي سوري

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰
کد خبر: 82269554
لوزان؛ يك بستر و چندروياي سوري

تهران - ايرنا- پايگاه خبري اميد ملي ايرانيان در يادداشتي نوشت: نشست لوزان به دليل وجود اختلاف ميان بازيگران قدرتمند بحران سوريه، مانند روسيه، فرانسه و آمريكا از پيش محكوم به شكست است. هر يك از اين بازيگران ديدگاه خاص خود را در خصوص بحران سوريه دنبال مي كنند و امريكا درصدد ادامه بحران سوريه است.

اين نوشتار به قلم حسن هاني زاده در ادامه مي افزايد: با توجه به اين كه نيروهاي مسلح سوريه پيشروي هايي در شمال حلب براي سركوب گروهك هاي تروريستي داشتند، امريكاييها به صورت مستقيم وارد بحران سوريه شده و نيروهاي مسلح سوريه را در ديرالزور بمباران كردند و اين نشان مي دهد كه امريكا به شدت نگران سركوب گروهك هاي تروريستي است.
به همين دليل در حال حاضر شرايط به گونه اي است كه وضعيت سوريه بيش از گذشته دچار پيچيدگي شده است و احتمال وجود برخورد فيزيكي ميان روسيه و امريكا در سوريه وجود دارد كه اين امر به گسترش دامنه بحران سوريه منجر خواهد شد. گذشته از اين بايد توجه داشت كه ادامه بحران سوريه موجب تغيير فضاي امنيتي منطقه ، شطرنج نظامي سوريه و محور مقاومت است.
روس ها در وضعيت كنوني سعي مي كنند، جبهه مشتركي با شركت ايران، عراق، مصر و سوريه تشكيل دهند تا موضع دولت سوريه را تقويت كنند. لذا روسيه از ايران و عراق درخواست كرده تا در اين نشست شركت كنند. ايران نيز به اين دليل و به دليل نزديكي ديدگاه با روسيه در اين نشست شركت كرد. در اين ميان اگر به اهميت نقش مصر و عراق در تصميمات لوزان بپردازيم بايد گفت در واقع مصر به دليل جانب داري از مواضع ايران و روسيه در اين نشست شركت كرده است. يعني به نظر مي رسد، هرچه همپيمانان دولت سوريه درلوزان حضور بيشتري داشته باشند، به نفع محور مقاومت خواهد بود. در واقع مصر به عنوان بزرگترين كشور عربي از جايگاه ممتازي در سطح منطقه و جهان برخوردار است. لذا حضور مصر مي تواند نقش عربستان و تركيه را در بحران سوريه كمرنگ كند. در اين بين وجود اختلاف ميان مصر با تركيه و عربستان موجب هماهنگي ديدگاه قاهره با ايران و روسيه مي شود. به همين دليل حضور مصر در نشست لوزان مي تواند، تامين كننده نقطه نظرات ايران،روسيه و سوريه باشد. در بعد ديگري ايران يكي از مهم ترين بازيگران بحران سوريه است و تاكنون هزينه هاي زيادي براي سركوب گروهك هاي تروريستي پرداخت كرده و شهدايي براي دفاع از اماكن مقدسه سوريه تقديم داشته است، اين رويكرد نشان از عزم جدي ايران براي سركوب گروهك هاي تروريستي و حفظ موازنه قدرت به نفع محور مقاومت است. لذا حضور ايران مي تواند به تقويت محور مقاومت كند. علاوه بر اين نقش عراق به عنوان نقش بازدارنده در مقابل عربستان و تركيه است. يعني با توجه به وجود اختلاف ميان عراق و تركيه، حضور عراق در كنار ايران، مصر و روسيه مي تواند محور مقابل يعني امريكا، تركيه و عربستان و فرانسه را تضعيف كند و به نفع دولت سوريه باشد.
اگر نقطه نظرات هريك از كشورهاي حاضر در لورزان اعمال شود، وضعيت سوريه به همان شكل سابق ادامه پيدا خواهد كرد. لذا مهم ترين محور اين است كه گروهك هاي تروريستي در درجه اول بايد سلاح هاي خود را تسليم و از سوريه خارج شوند. يعني بدون خروج گروهكهاي تروريستي امكان يافتن راه حل سياسي براي سوريه وجود نخواهد داشت. لذا در درجه اول گروهكهاي تروريستي بايد خاك سوريه را ترك كنند. اين امر در حالي است كه امريكاييها در حال حاضر سعي مي كنند بحران سوريه را ادامه دهند، هم چنين امريكاييها سعي مي كنند گروهك هاي تروريستي، تا روشن شدن وضعيت سوريه در اين كشور باقي بمانند. ضمن اين كه امريكا و عربستان درصدد انتقال بيش از نه هزار عضو داعش از شمال موصل به ديرالزور و شمال سوريه هستند تا موازنه قدرت را به نفع گروهك هاي تروريستي تغيير دهند. اما اين رويكرد با سياست هاي ايران، روسيه و عراق منافات دارد. در بعد ديگري عربستان سعودي هم چنان بر تغيير شرايط سوريه اصرار دارد و مي كوشد بشار اسد در هيچ برنامه اي و انتقال قدرتي مشاركت نداشته باشد. اما اين خواسته ها نيز با نقطه نظرات ايران‏‏، روسيه، عراق و مصر كاملا مغايرت دارد. لذا به نظر مي آيد كه هر يك از بازيگران ديدگاه خاص خود را داشته و دو جبهه روسيه‏، ايران، عراق و مصر و جبهه امريكا، عربستان، قطر و تركيه به موازات هم درصدد حذف يكديگر هستند.
اجراي كامل طرح شش ماده اي ايران براي ايجاد يك راه حل سياسي در سوريه بسيار مهم است. ايران در گذشته طرح شش ماده اي و يك طرح نه ماده اي ارائه داده است كه متاسفانه به دليل مخالفت امريكا و غرب اين طرح ها با شكست مواجه شده است.
اگر طرح هاي ايران عملياتي گردد، گروهك هاي تروريستي خلع سلاح و قانون اساسي تغيير پيدا كند، در واقع همه پرسي در سوريه برگزار و دولت انتقالي در سوريه تشكيل مي گردد و آتش بس هم برقرار مي شود. در اين شرايط قطعا بحران سوريه به پايان خود نزديك خواهد شد. اما حقيقت آن است كه با توجه به مخالفت امريكا، عربستان و فرانسه به نظر نمي رسد اين امر عملياتي شود.
از سوي ديگر تقسيم بندي گروهك هاي تروريستي به دو بخش معتدل و تندرو، يك تقسيم بندي غير قابل قبول و غير منصفانه است. زيرا همه گروهك هايي (كه در سوريه عليه دولت مركزي اين كشور مي جنگند،) جزئي از داعش و القاعده هستند و تفكيك ناپذير به شمار مي روند. لذا تازماني كه وضعيت گروهك هاي تروريستي مشخص نشود، هيچ گونه خروجي قابل قبولي براي نشست لوزان وجود ندارد.
*منبع: پايگاه خبري اميد ملي /25مهر95
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي كوردلو
۰ نفر