۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82263921
T T
۰ نفر

شور و نواي محرم در كوچه هاي ايلام

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82263921
شور و نواي محرم در كوچه هاي ايلام

ايلام - ايرنا - رسم ادب به جا مي آورند و با برپا كردن علم عزاي حسيني در كوچه و پس كوچه ها عزادار و ماتم نشين عزيز زهرا(س) مي شوند، صداي طبل و سنج و زنجير و سينه در نواي يا حسين(ع) دسته جات سينه زني تمام شهر را پر مي كند، اينجا شب هايش كربلا است.

به گزارش ايرنا، عطر سيب و بوي اسپند و عود فضا را عطر آگين مي كند و رقص پرچم هاي بزرگ مزين به نام ائمه اطهار (ع) شوري در دل ها مي افكند و نواي طبل هاي بزرگ و صداي سنج و شيپور دل ها را غمين مي كند، هر كسي خود را به نوعي در اين عزاي حسيني شريك مي داند.
حضور جوانان و نوجوانان بيش از هر چيز ديگر در آيين هاي عزاداري به چشم مي آيد و پيشگامي آنان براي برپا كردن خيمه هاي عزا قابل توجه است.
اينجا ايلام است فاصله 300 كيلومتري كربلا، يا حسين (ع) بلند كه مي گويي دلت پر مي كشد تا كنار ضريح شش گوشه اش و بين الحرمين، انگار كربلا در همين وادي پايين است، فريادت را بلند و بلندتر به زبان مي راني و دستي بر سينه يا حسين يا حسين، بدنبال جمعيت كوچه ها را از پي هم مي گردي انگار عزيزت را گم كرده باشي، هر چه بيشتر در اين ماتم و اندوه خودت را شريك مي داني بيشتر دلت آرام مي گيرد.
يكي از عزاداران ايلامي در حاليكه پرچم بزرگي در دست دارد پيشاپيش دسته سينه زني با پاهايي برهنه و لباس سياه و سربند يا زهرا(س) بر پيشاني مي گويد: عزاداري براي امام حسين (ع) با خون و گوشت ما عجين شده و هر مسلماني در هر كجاي دنيا كه باشد، محرم غمگين و عزادار مي شود.
حاج حسين يارمحمدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شبيه سازي، برپا كردن خيام، آيين تعزيه، سينه زني و نوحه خواني و عزاداري براي امام حسين(ع) در ماه محرم تنها براي زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهداي كربلا و رساندن پيام واقعي عاشورا و تداوم ارزش هاي اين واقعه بزرگ انجام مي شود.
وي افزود: همه سال بيش از گذشته نيازمند توجه به آيين هاي عزاداري حسيني هستيم و نبايد اجازه دهيم كه اين آيين ها تحريف شود و از مسير واقعي كه همان انسان سازي، حفظ و تداوم اسلام و زنده نگه داشتن واقعه عظماي كربلا است، دور شود.
يارمحمدي گفت: حضور پر شور نوجوانان و جوانان و علاقمندي آنان براي برپايي هر چه باشكوهتر شدن اين آيين بيانگر عشق و ارادت خالصانه مردم به اهل بيت است.
وي اضافه كرد: حضور والدين در كنار بچه ها در آيين هاي عزاداري در نهادينه شدن فرهنگ عاشورايي و آميخته شدن عشق و علاقه به ابا عبدالله (ع) و خاندانش براي نسل جوانان بسيار تاثير گذار است.
وي يادآور شد: بچه هايي كه در پاي منبر عزاداري ابا عبدالله (ع) بزرگ مي شوند با آموختن راه و رسم درست زندگي و علاقمندي به خاندان امامت به ائمه توسل مي كنند و كمتر دچار انحراف و دوري از اساس دين مي شوند.
يارمحمدي به حفظ حضور پر شور مردم در آيين عزاداري حسيني (ع) اشاره كرد و گفت: عشق و علاقه به اين آيين عزاداري به حدي است كه هيچ نيازي به تبليغ براي حضور كسي نيست زيرا عزاداري محرم مردمي است و هر كسي به نوعي خود را در اين ماتم بزرگ شريك مي داند.
يكي ديگر از شهروندان ايلامي در حاليكه دست كودكش را در دست داشت و با دست ديگر سينه مي زد، گفت: بچه ها براي حضور در آيين عزاداري محرم عشق و علاقه خاصي دارند و براي حضور در ميان جمعيت بي قراري و بي تابي مي كنند.
رضا رسولي افزود: اين عشق و علاقه به فرزندان فاطمه زهرا(س) در وجود همه ما مسلمانان نهادينه شده و هر كسي با حضور خود سعي دارد تا به اداي احترام به اين خاندان و شهداي كربلا در آيين عزاداري حضور يابد.
وي اظهار كرد: علاقه مردم به حضور در عزاداري شهداي كربلا و امام حسين(ع) يك سرمايه معنوي بزرگ است و يادآور پيام واقعي عاشورا و تداعي كننده درس هاي بزرگ قيام اباعبدالله و ياران با وفايش است.
رسولي پخت حليم، شله زرد و آش نذري را از جمله فرهنگ مردم اين استان در ماه محرم برشمرد و افزود: توزيع نذورات، چاي و شير داغ در شب هاي محرم در بين عزاداران حسيني رايج است و هر كسي سعي دارد در خدمتگذاري به عزادران حسيني پيشگام باشد.
وي حضور پر شور مردم در آيين هاي عزاداري را بيانگر عشق و علاقه خاص مردم به امام حسين(ع) و اهل بيت برشمرد و گفت: اين سرمايه معنوي و ديني ارزشمند بايد حفظ شود و اجازه ندهيم كسي آن را تحريف كند.
رسولي تاكيد كرد: در زمان طاغوت، سال هاي ابتدايي انقلاب، سال هاي جنگ و دوران آوارگي مردم اين استان مرزي همواره آيين هاي ويژه ماه محرم و صفر را به خوبي و خاص برگزار كرده و ارادت خود را امام حسين (ع) ابراز كرده اند.
برگزاري مراسم روضه خواني خانگي از ديگر سنت هاي شهروندان ايلامي است و معمولا در دهه دوم محرم تا پايان ماه صفر برگزار مي شود و استقبال مردم از اين مراسم بي نظير است.
يكي ديگر از سنت هاي بسيار ويژه در ماه محرم آيين تراش است كه معمولا روز هفتم ماه محرم به نام روز تراش نامگذاري شده و مردان با عرض ادب خدمت امام حسين (ع) اقدام به كوتاه كردن موي سر و تراشيدن محاسن مي كنند.
همچنين در روز نهم عاشورا حضور پر شور زنان و كودكان در تكيه سيد، تكيه ابوالفضل، مسجد ام البنين و مسجد صاحب الزمان (عج) شهر ايلام چشمگيرتر از ديگر ايام است و آيين هاي ويژه عزاداري و توزيع نذري در اين مكان ها رواج دارد.
خبرنگار: ناهيد ابراهيمي**انتشار دهنده: مجيد سليماني
7177/9002

سرخط اخبار استان‌ها