۷ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۴
کد خبر: 82246830
T T
۰ نفر
دور جديد معركه انتخاب رئيس جمهوري لبنان/ پيامدها و انتظارها

بيروت – ايرنا - قرار است تا ساعاتي ديگر چهل و پنجمين جلسه پارلمان لبنان ويژه انتخاب رئيس جمهوري جديد اين كشور تشكيل شود اما با وجود افزايش خوشبيني ها به مختومه شدن اين پرونده با انتخاب ژنرال « ميشل عون» بعداز حدود دو و نيم سال ، ناظران معتقدند دست كم بايد منتظر جلسه چهل و ششم پارلمان لبنان بود.

به گزارش ايرنا، برآيند ارزيابي هاي محافل رسانه اي و سياسي لبنان اين است كه اكثريت طرف هاي سياسي در لبنان به اين نتيجه رسيده اند كه گره بحران هاي پيچيده سياسي لبنان با انتخاب ژنرال عون به عنوان رئيس جمهوري حل مي شود و تقريبا در اين زمينه تفاهم داخلي حداكثري صورت گرفته اما تحقق آن نيازمند وقت بيشتري است.
لبنان حدود دو سال و نيم است كه رئيس جمهوري ندارد و نمايندگان پارلمان لبنان هم در 44 جلسه گذشته پارلمان نتوانسته اند رئيس جمهوري سيزدهم و جايگزين « ميشل سليمان» را انتخاب كنند.
البته 43 جلسه پارلمان لبنان به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد نمايندگان حاضر در صحن مجلس تشكيل نشده است.
ناظران معتقدند « سعد حريري» رئيس حزب جريان المستقبل كه مهر باطل بر پرونده حمايت از نامزدي « سليمان فرنجيه» رئيس حزب جريان المرده زده اما همچنان با كمي ترديد و وسواس قدم بر مي دارد زيرا نسبت به واكنش آل سعود كه تاكنون نسبت به تحركات چند روز گذشته او بعداز بازگشت به لبنان ( روز شنبه گذشته) سكوت كرده اند و همچنين نسبت به آينده خود كه اكنون با بحران هاي سياسي و اقتصادي دست و پنجه نرم مي كند، هراسان است.
سعد حريري برخلاف روند چند ماه گذشته بعداز ملاقات با « سليمان فرنجيه» رئيس حزب جريان المرده به حمايت خود از نامزدي او در انتخابات رياست جمهوري لبنان اشاره اي نكرد و اين مساله در بيانيه جلسه عصر ديروز فراكسيون المستقبل در پارلمان لبنان هم كه به رياست حريري و با حضور « فواد سنيوره» برگزار گرديد، تكرار شد تا جائيكه گزينه حمايت حريري و دست كم بخش بزرگي از جريان المستقبل از نامزدي ژنرال عون قوت گرفت.
درهمين حال روزنامه لبناني الاخبار نوشت، « وائل ابوفاعور» وزير بهداشت لبنان كه « وليد جنبلاط» رئيس حزب دروزي سوسياليستخواه او را قبل از ديدار با حريري به رياض فرستاد تا شايد از نظر نهائي آل سعود آگاه شود، نوشت ابوفاعور بدون « كلمه رمز سعودي» به بيروت بازگشته است.
به نوشته اين روزنامه درباره نتيجه سفر ابوفاعور به رياض دو روايت وجود دارد، عده اي مي گويند كه سعودي ها با انتخاب ژنرال عون موافق نيستند و برخي هم گفته اند كه او در اين زمينه اعتراضي از آنها نشنيده است.
السفير هم نوشت: برداشت حريري از اينكه لبنان از اولويت سعودي ها خارج شده، اين است كه باب اجتهاد بر رويش باز شده و مي تواند بدون نظر رياض و با آزادي موضع مناسبي براي انتخاب ژنرال عون اتخاذ كند و البته بايد مسئوليت آن را هم بپذيرد.
اين روزنامه لبناني ادامه داد: برخي مهره هاي سعودي در لبنان معتقدند كه اتخاذ تصميمي به اين بزرگي بدون مجوز و حمايت آل سعود ممكن نيست زيرا هرگونه خطاي در ارزيابي و تصميم گيري و امضاي چك سفيد، هزينه هاي بسيار سنگيني دارد كه حريري بايد تحمل آن را داشته باشد.
روزنامه الجمهوريه هم با بيان اينكه حريري مرحله جديدي را در معركه انتخاب رئيس جمهوري لبنان با ديدارش با سليمان فرنجيه كليد زده و قرار است با ژنرال عون ، نبيه بري ، وليد جنبلاط و برخي ديگر از شخصيت هاي سياسي لبنان در اين زمينه ملاقات كند، نوشت: برخي به حريري نصيحت كرده اند كه دست به خودكشي سياسي نزند و برخي هم توصيه كرده اند كه منتظر زمان براي خودكشي نماند و دست بكار شود.
روزنامه السفير هم نوشت كه حريري چاره اي بجز شكستن ركود سياسي در لبنان حتي با انتخاب « گزينه خودكشي سياسي» ندارد تا شايد بتواند از ثروت هاي سياسي خود حفاظت كند.
حال حريري به نصيحت و يا به توصيه عمل كند، با حمايت از نامزدي سليمان فرنجيه و چه ژنرال عون، روابطش با بخشي از گروه 14 مارس و حزب جريان المستقبل و با احتمال زياد با سعودي با تنش شديد مواجه مي شود زيرا آنها از جمله « اشرف ريفي» وزير مستعفي دادگستري كه تلاش دارد در دل آل سعود براي خود جا بازكند و بجاي حريري مهره اصلي سعودي ها در لبنان شود، مي گويند حريري به دو نامزدي اعتماد كرده است كه هر دو همپيمان حزب الله هستند.
و بي جا نيست كه روزنامه لبناني الاخباردر اين زمينه مي نويسد: برنده اصلي پايان پرونده انتخاب رئيس جمهوري لبنان حزب الله است كه بدون پرداخت كمترين هزينه اي به اهداف خود دست يافته و نامزد مورد نظرش وارد « بعبدا» كاخ رياست جمهوري مي شود.
الاخبار نوشت كه در صحنه داخلي برداشتن موانع براي رسيدن ژنرال عون به بعبدا ضروري است و آن كسب موافقت فراكسيون المستقبل، وليد جنبلاط، نبيه بري رئيس پارلمان و رئيس جنبش امل و سليمان فرنجيه رئيس حزب جريان المرده است كه البته دو تاي آخر همپيمانان حزب الله هستند.
اين روزنامه لبناني افزود: حريري به بري و جنبلاط از طريق ميانجي ها گفته است كه سعودي مانعي براي همپيمانانش در لبنان در زمينه تصميم گيري مناسب براي انتخاب رئيس جمهوري، ايجاد نمي كند.
الاخبار اضافه كرد: به نظر مي رسد كه فرنجيه سرگرم بررسي امكان صدور يك بيانيه توسط جريان المرده و تاكيد بر ادامه نامزدي او در انتخابات رياست جمهوري فارغ از تحولات كنوني در عرصه سياسي لبنان است.
منابع خبري گفته اند كه برداشت فرنجيه از ذكر اين جمله« ضرورت بررسي گزينه هاي ديگر» در بيانيه پاياني ديدار او با سعد حريري، اين است كه در پرونده نامزدي او چشم انداز روشن نيست.
اما در آن سوي ميدان، روزنامه السفير نوشت كه ژنرال عون بعداز تحركات حريري به نزديكان خود گفته است كه بزودي وارد كاخ بعبدا خواهد شد و شايد جلسه بعدي پارلمان كه نبيه بري تاريخ آن را مشخص مي كند، همان زمان مورد انتظار باشد.
السفير افزود: البته ژنرال عون بايد منتظر نتايج ديدارهاي حريري با نبيه بري ، وليد جنبلاط ، امين جميل و « سمير جعجع» رئيس حزب « نيروهاي لبناني» باشد.
اين روزنامه لبناني خاطرنشان كرد كه حريري علاوه بر رايزني براي انتخاب ژنرال عون به عنوان رئيس جمهوري ، بايد به گونه اي رفتار كند كه فرصت انتخابش به عنوان نخست وزير آينده لبنان فراهم شود.
السفير تصريح كرد: براي حريري تنها موافقت با نامزدي ژنرال عون كافي نيست تا بتواند در آينده سياسي لبنان شريك باشد بلكه او بايد با حزب الله در خصوص مسائل داخلي و منطقه اي تفاهم كند و به مطالبات نبيه بري و وليد جنبلاط پاسخ بگويد و بتواند خود را شريكي مطمئن براي ژنرال عون در تشكيل حكومت و حل پرونده هاي اساسي مانند قانون انتخابات معرفي كند.
اين روزنامه در عين حال به نقل از منابع بارز در گروه 8 مارس نوشت: حريري عزمش را براي حمايت از نامزدي ژنرال عون جزم كرده و به همين دليل شمارش معكوس براي انتخاب ژنرال عون به عنوان رئيس جمهوري آينده لبنان شروع شده است.
السفير به نقل از منابع خود افزود: نبايد شر شياطين سياسي براي معطل ساختن لبنان و تاخير در حل و فصل مشكلات و بحران ها را ناديده گرفت اما در هر صورت به نظر مي رسد پرونده انتخابات رياست جمهوري در جلسه آينده پارلمان لبنان مختومه شود.
اين روزنامه به نقل از منابعي در حزب جريان آزاد ملي تاكيد كرده اند كه حسن نيت با اشاره هاي مثبت از « بيت الوسط» خانه حريري ها در مركز بيروت و تحركات بسيار جدي و بي سابقه شيخ سعد ايجاد شده اما انتخاب ژنرال عون بايد در مدت زمان كمي صورت گيرد تا به تحركات مردمي اين حزب و حضور هواداران در خيابان ها نيازي احساس نشود.
خاورم * 1324** انتشار دهنده : فردين پازوكي

سرخط اخبار جهان