۶ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۳
کد خبر: 82245269
T T
۰ نفر
انتخاب رئیس جمهوری لبنان درمرحله سرنوشت ساز/عونی ها درخیابان برای جشن یا اعتراض

بیروت – ایرنا - « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله لبنان در دیدار سالانه خود در آستانه ماه محرم الحرام تاكید كرد كه باید از سقوط دولت لبنان جلوگیری كرد و دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار شود و لبنانی ها گزینه ای دیگر ندارند.

به گزارش ایرنا، دبیركل حزب الله همچنین اظهارداشت كه اگر حزب جریان المستقبل به ریاست« سعد الحریری» با ریاست جمهوری ژنرال« میشل عون» موافقت كند و در صحن پارلمان حضور یابد، حزب الله هم با همپیمانان خود تفاهم می كند.
سعد حریری هم كه بیش از یك ماه در خارج لبنان به سر می برد و اجازه نیافت به ریاض برای ملاقات با مقامات ارشد سعودی برود، سرانجام به بیروت بازگشت و شب گذشته به« بنشعی» اقامتگاه « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و همپیمان حزب الله رفت و با وی در باره مسائل مختلف از جمله انتخاب رئیس جمهوری گفت وگو كرد.
حزب الله از ژنرال عون و حزب المستقبل با وجود اختلاف نظر بین اعضای آن از فرنجیه در انتخابات ریاست جمهوری لبنان حمایت می كنند و البته برخی اعضای گروه 14 مارس مانند اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری به این روند اعتراض دارند و می گویند در هر صورت همپیمان حزب الله وارد « بعبدا» كاخ ریاست جمهوری می شود.
لبنان حدود دو سال و سه ماه است رئیس جمهوری ندارد و قرار است فردا چهارشنبه ، چهل و پنجمین جلسه پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری ل این كشور برگزار شود و جوی اكنون حاكم شده كه برخی بعید نمی دانند سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان بزودی انتخاب شود و با گشوده شدن درهای كاخ بعبدا، رونق سیاسی به لبنان بازگردد.
تقریبا همه رسانه های لبنانی ا خوشبینی به تحولات اخیر سیاسی و مواضع اركان سیاست در لبنان از احتمال انتخاب رئیس جمهوری این كشور در آینده نزدیك نوشته اند.
روزنامه السفیر نوشت كه حریری بعداز دیدار با فرنجیه راهی « عین التینه» و « رابیه» محل اقامت نبیه بری و ژنرال عون می شود تا با آنان هم در باره طرحش برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان گفت وگو كنند.
روزنامه الاخبار در شماره امروز دوشنبه خود با عنوان « حریری راه را بر روی ژنرال عون می گشاید»، نوشت كه در این بین مشكل حزب الله راضی كردن « نبیه بری» رئیس مجلس و رئیس جنش امل و مشكل جریان المستقبل كنار آمدن با « سلیمان فرنجیه » است.
الاخبار خاطرنشان كرد: این بار خوشبینی ها به انتخاب رئیس جمهوری فقط از باب مسائل امنیتی نیست بلكه سعد حریری دیروز باب را برای انتخاب ژنرال عون باز كرد.
این روزنامه لبنانی با بیان اینكه نزدیكان حریری می گویند شرایط برای رسیدن ژنرال عون به كاخ بعبدا فراهم است اما تا امروز موانع زیادی در این مسیر وجود دارد و آن جلب موافقت نبیه بری و سلیمان فرنجیه و برخی « بازهای جریان المستقبل» است.
الاخبار نوشت: نبیه بری به شدت مخالف انتخاب ژنرال عون است و آن را خطری برای ساختار سیاسی حاكم لبنان می داند و به همین دلیل قبل از موافقت خواستار تضمین هائی در باره ساختار دولت آینده ، قانون انتخابات و توزیع كرسی های وزارتی شده است.
این روزنامه لبنانی با بیان اینكه سعد حریری وعده راضی كردن سلیمان فرنجیه را داده و اعلام حمایت از نامزدی او فقط برای طولانی تر شدن زمان انتظار راضی كردن فرنجیه است ، افزود: حزب الله هم تلاش هائی را برای از بین بردن موانع در نزدیك شدن روابط ژنرال عون و نبیه بری شروع كرده است.

** سعودی مشكل اصلی
الاخبار درعین حال تاكید كرد: تنها یك مشكل اصلی بدون پاسخ باقی مانده و آن مواضع واقعی سعودی است؟ آیا حریری با فرض اینكه سعودی به طور قطع از نامزدی ژنرال عون مشروط به اینكه خودش نخست وزیر شود، حمایت خواهد كرد، به بیروت بازگشته است؟ آیا سعودی ها برای شكست تلاش سعدحریری بزودی دست بكار می شوند؟
اما شاید « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان و از نزدیكان « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه كه به ریاض رفته است، پاسخ هائی برای این پرسش ها داشته باشد.

** برنامه ریزی های آرام و مخفی هواداران ژنرال عون
با وجود همه خوشبینی ها گفته می شود كه هواداران ژنرال عون سرگرم برنامه ریزی های آرام و مخفی خود هستند و همچنان درصدد می باشند برای بیان مطالبات خود به خیابان های لبنان به ویژه پایتخت بازگردند.
این تصمیم آنها در حالی است كه تاكنون انتخاب رئیس جمهوری لبنان در هفته جاری مشخص نشده و مذاكرات بین جریان المستقبل و جریان آزاد ملی به طور مشخص بین نادر حریری مدیر دفتر سعد حریری و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تكمیل نشده و مذاكرات با نبیه بری هم در باره « سبد كامل مطالبات» مانند پرونده های نفت، دولت و قانون انتخابات پیشرفت محسوسی نداشته است.

** تحولات جدید
الاخبار در ادامه گزارش خود به اطلاعات جدیدی اشاره كرده و نوشته است: بعداز تحركات سعد حریری ، نبیه بری رئیس مجلس هم در مواضع خود تعدیل هائی صورت داده به ویژه اینكه اخیرا بین او و ژنرال عون تماس هائی برقرار شده است.

** ژنرال عون در خیابان برای جشن یا اعتراض؟
روزنامه السفیر هم جلسه فردا چهارشنبه مجلس لبنان با 44 جلسه گذشته را مختلف ندانست و نوشت كه به محض بازگشت سعد حریری به بیروت، همه تصور می كنند كه برای رخ دادن یك تحول جدید در عرصه سیاسی بازگشته است اما او حتی از حل مشكل امپراتوری مالی خود ناتوان می باشد.
السفیر افزود: سعودی ها به حریری اشاره كرده اند كه همه احتمال ها برای حل مشكلات مالی سیاسی او مانند شركت سعودی اوجیه به طور كامل به بن بست خورده و او اكنون با رنج های زیادی مواجه است.
این روزنامه خاطرنشان كرد: اندیشه جدید سیاسی كه حریری با خود دارد و بر كسی پوشیده نیست، بر موافقت با نامزدی ژنرال عون استوار است اما حتی در حزب جریان المستقبل و نزدیكانش هم در این زمینه چنددستگی وجود دارد.
السفیر تصریح كرد: حریری كه بزرگترین بازنده مشكلات سعودی است به نظر می رسد تصمیم دارد در لبنان معادله را به نفع خود با كسب كرسی نخست وزیری تغییر دهند تا بار دیگر سعودی ها به او احساس نیاز كنند و درهای كاخ آل سعود به رویش گشوده شود.
«حریری شاید بتواند به كاخ نخست وزیری بازگردد اما بسیاری از هوادارانش را كه مخالف ریاست جمهوری فرنجیه یا ژنرال عون دو همپمان حزب الله و محور مقاومت هستند از دست خواهد داد به ویژه اینكه عناصری تندرو مانند اشرف ریفی و خالد ضاهر ساكت نخواهند شد».
این روزنامه لبنانی نوشت : حتی دیروز حزب الله نتوانست شكافی در دیوار بحران بزرگ فزاینده بی اعتمادی بین نبیه بری و ژنرال عون ایجاد كند و واسطه های حزب الله نتوانستند اشاره های مثبتی از طرف ژنرال عون دریافت كنند.
خاورم** 1324** انتشار دهنده : فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان