۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۴۶
کد خبر: 82222003
T T
۰ نفر
فرا رسیدن فصل گاوبانگی در مازندران/ شكارچیان در كمین

ساری - ایرنا - مدیر روابط عمومی محیط زیست مازندران از آغاز فصل گاوبانگی در بین گوزن نر ایرانی در جنگل های هیركانی این استان خبر داد و از تشكل های زیست محیطی برای جلوگیری از فعالیت شكارچیان در این فصل كمك طلبید .

میلاد بهرامی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه محیط بانان مازندران برای حفاظت از بقایای نسل گوزن های نر ایرانی ساكن درجنگل های هیركانی 25 چادر را همزمان با فصل گاوبانگی در مناطق زیستگاهی این گونه برپا كردند.
وی اضافه كرد : با توجه به این كه در فصل گاوبانگی رقابت در بین گوزن های نر برای بیرون راندن رقیب انجام می شود ، احتمال سوء استفاده شكارچیان غیرمجاز برای شكار این حیوانات تحت حمایت نیز افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد : گروههای محیط بانی برای جلوگیری از شكار گوزن های نر در فصل گاوبانگی در جنگل های این استان چتر حفاظتی خود را در این مناطق پهن كردند.
وی زمان گاوبانگی گوزن های ایرانی را در جنگل های هیركانی مازندران ازنیمه اول شهریورماه تا نیمه اول مهرماه به مدت یك ماه اعلام كرد.
مدیرروابط عمومی محیط زیست مازندران از تشكل های حامی محیط زیست خواست تا هرگونه تردد مشكوك افراد غیرمسئول در مناطق سكونتگاهی مرال ها را به محیط بانان مستقر اطلاع دهند.
مرال یا گوزن قرمز ، نماد تنوع زیستی مازندران و از گونه های حمایت شده در جنگل های شمال است كه قلمرو آن از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش های از خراسان شمالی امتداد دارد.
مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نكا ، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه ، كیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مركزی از مهم ترین زیستگاههای مرال در كشور است.
گاوبانگی به فعالیت پر سر و صدای گوزن های نر همزمان با فصل جفت گیری برای تعیین قلمرو گفته می شود .
گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می كنند.
در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدای مربوطه حركت می كند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج كند.
شكارچیان در این زمان در نقطه ای كمین كرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، كدو و غیره صدای گوزن ها را تقلید می كنند و گوزن نری كه شكارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حركت كرده و در مقابل شكارچیان ظاهر شده و به راحتی شكار می شود.
همچنین در فصل گاوبانگی گوزن های نر جوانی كه موفق به تعیین قلمرو نشده اند از قلمرو نرهای بزرگ تر رانده شده و به حاشیه مناطق پناه می آورند، بنابراین گوزن های نر و جوان در طول فصل گاوبانگی بسیار آسیب پذیر هستند.
در ضمن گوزن ها در فصل جفتگیری به دلیل ترشح هورمون های مربوطه از هشیاری و تمركز بالایی در شناسایی و فرار از دست شكارچیان برخوردار نیستند و به سهولت شكار می شوند.
به دلیل آسیب پذیر شدن گوزن ها در فصل گاوبانگی، محیط بانان زیستگاههای مرال در مناطق جنگلی شمال كشور اقدام به برپایی پست های موقت گاوبانگی به وسیله چادر در نقاط حساس نموده و حفاظت از گوزن ها را تشدید می كنند. در سایر ایام سال شكار مرال به دلیل پوشش انبوه زیستگاه های جنگلی و هشیاری گوزن ها با مشقت بیشتری همراه است.
6982/1654

سرخط اخبار استان‌ها