۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۲۲
کد خبر: 82220749
T T
۰ نفر
مرز ريمدان چابهار براي جابجايي كالا و مسافر بين ايران و پاكستان رسما افتتاح شد

چابهار- ايرنا- مرز ريمدان شهرستان چابهار براي جابجايي كالا و مسافر بين ايران و پاكستان در مراسمي با حضور استاندار سيستان وبلوچستان، نماينده مردم حوزه انتخابيه چابهار، فرماندار و جمعي از مديران كل استاني، معاونان استاندار و قشرهاي مختلف مردمي رسما آغاز بكار كرد.

استاندار سيستان وبلوچستان عصر سه شنبه پس از افتتاح رسمي مرز ريمدان در جمع مردم بخش دشتياري چابهار اظهار كرد: از امروز مصوبه هيات وزيران رسما به فرماندار چابهار ابلاغ و جابجايي كالا و مسافر پس از تامين زيرساخت ها و با رعايت قوانين و مقررات انجام خواهد شد.
وي افزود: مرز ريمدان يك فرصت و نعمت براي توسعه و پيشرفت منطقه محروم دشتياري و حوزه شهرستان هاي جنوبي سيستان و بلوچستان است كه مردم از ده ها سال پيش در انتظار چنين روزي براي اعلام رسمي شدن اين مرز بودند.
وي گفت: بزودي پس از انجام تشريفات قانوني و تامين زيرساخت هاي مورد نياز جابجايي كالا انجام و مردم با گذرنامه و برگه راهداري در كمترين زمان ممكن به دو سوي مرز تردد خواهند كرد.
وي ادامه داد: مردم مرزنشين دو سوي مرز ايران و پاكستان در محدوده شهرهاي جنوبي سيستان و بلوچستان از ديرباز ارتباطات قومي، فرهنگي و اجتماعي عميق داشته اند و كسي حق ندارد مانع توسعه روابط اجتماعي مردم منطقه شود.
وي با بيان اينكه در گذشته سختگيري هايي براي صدور برگه راهداري وجود داشته كه اين مساله موجب نارضايتي مردم و اعضاي شوراهاي اسلامي شده است، اظهار اميدواري كرد با رسمي شدن مرز ريمدان مشكلات مردم رفع و رفت و آمد اتباع دو كشور تسهيل شود.
استاندار سيستان وبلوچستان گفت: توجه به رفاه، اشتغال و توسعه زيرساخت هاي مناطق مرزي سبب ايجاد امنيت پايدار و افزايش جمعيت مرزنشين مي شود كه اين به نفع كشور و دولت و ملت است.
هاشمي اولويت نخست مرز ريمدان را توسعه روابط مردم ساكن در دوسوي مرز عنوان كرد و افزود: ايجاد اشتغال براي ساكنان روستاهاي مرزنشين و صادرات و واردات كالا از ديگر اولويت هاي اين مرز است.
وي افزود: بايد تعاوني ها فعال شود و با راهكارها و همكاري مردم و مسئولان رفاه، امينت و آسايش مردم منطقه فراهم شود.
استاندار سيستان وبلوچستان گفت: رسمي شدن مرز ريمدان يكي از هداياي ارزشمند دولت تدبير واميد است كه پس از گذشت سالها اميد را به مردم بازگرداند.
هاشمي گفت: در مرز ريمدان بايد همانند مرز ميلك شهرستان هيرمند در شمال استان بيش از 500 كاميون باري از پاكستان به ايران و بر عكس تردد و كالا جابجا كنند كه اين امر با انجام زيرساخت ها و ايجاد جاده هاي مطمئن تحقق پيدا مي كند.
وي ادامه داد: دولت توجه زيادي براي توسعه مناطق مختلف سيستان وبلوچستان دارد كه از جمله آنها توسعه بندر شهيد بهشتي، ايجاد خط آهن، صدور مجوز ساخت فرودگاه بين المللي، اجراي طرح هاي بهداشتي درماني و صدور مجوز ساخت بيمارستان 540 تختخوابي، ساخت شهرك پتروشيمي، انتقال گاز و طرح هاي عمراني در چابهار است.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، نيكشهر، قصرقند و كنارك در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: رسمي شدن مرز ريمدان يكي از آرزوهاي ديرينه مردم منطقه است كه امروز شاهد محقق شدن آن و شادماني مردم مرزنشين هستيم.
عبدالغفور ايران نژاد افزود: وجود منطقه آزاد، مرز رسمي دريايي، بنادر تجاري، اقتصادي و صيادي چابهار و مرز ريمدان نعمتي براي توسعه و پيشرفت چابهار هستند.
وي از تلاش هاي دولت در توسعه زيرساخت هاي چابهار قدرداني كرد و افزود: حل مشكلات مردم مرزنشين در زمينه صدور برگه راهداري كه صدور آن معمولا يك تا 2 هفته بطول مي انجاميد، از خواسته هاي مهم مردم است.
امام جمعه نوبنديان بخش دشتياري نيز با قدرداني از تلاش دولت براي به رسميت شناختن مرز ريمدان براي جابجايي كالا و مسافر اظهار داشت: دولت تدبير و اميد با اين اقدام دل هزاران نفر را شاد و اميدي براي ايجاد اشتغال بيكاران ايجاد كرد.
مولوي محمدحسن سنگاني از تلاش هاي استاندار سيستان وبلوچستان، فرماندار چابهار و نماينده مردم حوزه انتخابيه چابهار در مجلس شوراي اسلامي تقدير كرد و افزود: رعايت حق آبه و رهاسازي آب سد زيردان و رساندن آن به تمامي روستاهاي دشتياري از ديگر درخواست هاي مردم منطقه است.
وي بيان كرد: با رهاسازي آب سد زيردان كه هم اينك هيچ استفاده اي بجز تبخير ندارد بخشي از آب آشاميدني و كشاورزي ديم منطقه دشتياري تامين مي شود.
رئيس شوراي اسلامي شهرستان چابهار تسهيل در رفت و آمد مرزنشينان را در 2 سوي مرز خواستار شد.
معين الدين سعيدي ادامه داد: بي آبي و خشكسالي كم كم به مرز 20 سال مي رسد ولي هنوز براي تامين آب مردم چابهار و روستاهاي دشتياري و پلان چاره انديشي لازم نشده و همچنان بيش از 77 درصد مردم شهرستان چابهار به آب آشاميدني دسترسي ندارند.
وي افزود: تنها راه حل مشكل بي آبي تمامي مناطق شهري و روستايي شهرستان چابهار انتقال و شيرين كردن آب دريا است كه بايد با مطالعه دقيق، كار كارشناسي و اختصاص اعتبار ملي و يا دعوت از شركت هاي سرمايه گذار داخلي و خارجي مشكلات بي آبي را براي هميشه مرتفع كرد.
وي گفت: حق آبه مردم در زمينه آشاميدني و كشاورزي از طريق سد زيردان هنوز در نظر گرفته نشده است و همچنان آب ذخيره شده در پشت سد بدون استفاده تبخير مي شود.
به گزارش ايرنا استاندار سيستان وبلوچستان در سفر به منطقه مرزي دشتياري شهرستان چابهار پل بزرگ منطقه مرزي ريمدان با اعتبار 70 ميليارد ريال را افتتاح كرد.
چابهار از طريق مرز ريمدان بصورت زميني و از طريق گواتر و پسابندر بصورت دريايي با پاكستان و از طريق دريا با كشور عمان هم مرز است.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است.
شبك **3043 / 6081 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد