۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۲
کد خبر: 82216360
T T
۰ نفر
مسكن و معيشت ماموستايان كردستان بايد پيگيري شود

سنندج- ايرنا- نماينده سقز و بانه در مجلس شواري اسلامي تاكيد كرد: بايد مشكل مسكن و معيشت ماموستايان ديني كردستان پيگيري شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محسن بيگلري شامگاه شنبه در آيين يادواره شهداي روحاني شهرستان بانه كه در سالن ولايت شهرستان بانه برگزار شد، گفت: دغدغه معيشت ماموستايان بايد با همكاري و هماهنگي تمامي دستگاه ها پيگيري و حل مي شود.
او افزود: بيشتر ماموستايان منزل شخصي و وسيله نقليه ندارند و از كمترين امكانات اوليه زندگي برخوردار هستند.
وي اظهار داشت: فرزندان ماموستايان كمتر طلبه و ماموستايي را براي خود انتخاب مي كنند چرا كه زندگي و مشكلات آنها را از اين كار خدا پسندانه دور مي كند.
وي با بيان اينكه زندگي و معيشت مردم امروز بهتر از 10 سال گذشته شده است، اما وضعيت معيشتي ماموستايان مانند 10 سال گذشته است، افزود: انتظار مي رود با توجه به جايگاه ويژه ماموستايان بايد در زمينه بهتر شدن وضعيت معيشتي آنها تلاش شود.
بيگلري ايجاد تعاوني مسكن ويژه ماموستايان را يكي از راه هاي بهتر شدن وضعيت مسكن ماموستايان دانست و گفت: تاسيس يك تعاوني مسكن ويژه ماموستايان يكي از راه هاي خانه دار شدن اين قشرخواهد بود كه براي خود و خانواده آنها سر پناهي ايجاد شود.
وي به ديگر مشكلات ماموستايان شهرستان بانه اشاره كرد و افزود: بسياري از ادارات پيش نماز ندارد كه بايد به صورت ويژه همه ادارات ماموستا داشته باشد كه اين اقدام گامي براي بهتر شدن وضعيت معيشت ماموستايان است.
بيگلري گفت: بسياري از ماموستايان ديني به عنوان نماد وحدت شيعه و سني در كنار هم قرار مي گيرند و با هم و با همفكري همديگر آيين هاي ديني و فرهنگي را برگزار مي كنند.
او افزود: نماينده مجلس خبرگان رهبري و نماينده ولي فقيه در منطقه كردستان نمونه بارز اين وحدت است و اميدوارم اين وحدت كه جزء دستاوردهاي انقلاب اسلامي است براي هميشه ماندگار بماند.
وي ابراز اميدواري كرد وحدت شيعه و سني روز به روز محكم تر شود و مردم ايران از بركات اين وحدت بي نظير بهره مند شوند.
بيگلري گفت: روحانيون و شهدا براي ما شاخص هستند وقتي روحاني شهيد باشد مقامش بسيار والا است و وقتي چهره مظولمانه شهدا را مي بينيم مظلوميت آنها بيش از پيش نمايان تر مي شود.
وي تفاوت ديدگاه هاي شهداي صدر اسلام با شهدا جهان امروز اشاره كرد و ادامه داد: آرمان هاي شهداي صدر اسلام بيشتر ايمان و باورها بود اما شهداي امروز علاوه بر اين موارد عشق وطن بيشتر در جان فدايي شهدا دخيل است.
اين مسئول در ادامه به سفر تاريخي مقام معظم رهبري به كردستان اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري در سفر به كردستان مدال پرافتخار فرهنگي به استان كردستان اهدا كردند كه اين افتخار بزرگ را مديون ماموستايان ديني مي دانم.
نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي به جايگاه ماموستايان ديني در جامعه اشاره كرد و گفت: امروز جايگاه ماموستايان در ميان مردم جايگاه والايي است و بيش از گذشته به ماموستايان نياز داريم و بسياري از مسايل و معضلات اجتماعي با حضور ماموستايان حل مي شود.
وي ادامه داد: ارزش و قداست روستاها با وجود ماموستايان است و بايد همه روستاها ماموستا داشته باشند وجود و حضور ماموستايان در همه جا براي ما لازم و ضروري است و هرجا لازم بوده ماموستايان در خط مقدم بودند.
در ادامه اين آيين نماينده كردستان خبرگان رهبري گفت: ملت كردستان هشت سال در برابر جنگ تحميلي و ظالمانه دشمن مقاومت كردند و سختي هاي زيادي را تحمل كردند.
ماموستا فايق رستمي افزود: متاسفانه هم اكنون بمباران شيمايي در كردستان قرباني مي گيرد كه بايد به اين مردم توجه شوند و مطالبات به حق آنها پرداخت شود.
وي خاطر نشان كرد: مردم كردستان با وحدت و همدلي در برابر ظالمان دنيا مقاومت كردند و در خاك كردستان بيش از 10 هزار نفر به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.
وي اظهار كرد: مردم كردستان با ايمان به خدا در جاي جاي اين سرزمين سجاده عبادت گسترانده بودند و همه قدرت ظالمان دنيا را با مقاومت و ايمان به خدا پاسخ دادند.
ماموستا رستمي با بيان اينكه مردم كردستان دشمن خود را به خوبي شناختند و با قدرت و ايمان با دشمنان مقابله كردند، ادامه داد: جا دارد مقاومت و صبر مردم كردستان الگو و نمونه بارز براي ديگر ملت هاي مسلمان شود.
وي گفت: سال جاري به عنوان سال اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل نام گذاري شده كه اميدوارم همه ما در انجام وظايف خود اقدام جدي انجام دهيم.
در ادامه اين آيين مدير كل بنياد شهيد استان كردستان به فضايل والاي شهدا اشاره كرد و گفت: يكي از مهمترين ويژگي هاي شهدا زنده بودن شهدا است و روح پاك آنها ناظر بر اعمال ما است.
محمد سليماني افزود: شهرستان بانه جزء شهرستان هايي است كه بيشترين آمار چند شهيدي در يك خانواده را دارد و از ميان 50 شهيد روحاني، هشت شهيد والا مقام روحاني متعلق به شهرستان بانه است.
وي گفت: مردم بانه به دينداري شهرت دارد و وجود 840 شهيد والا مقام از اين شهرستان افتخار بزرگي براي اين شهرستان مرزي است كه كساني كه با ايمان جنگيدند و مظلومانه به شهادت رسيدند.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108

سرخط اخبار استان‌ها