۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82189130
T T
۰ نفر

المپیك 2016

نگرانی كاروان ورزشی چین از رسوایی دوپینگ

۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82189130
نگرانی كاروان ورزشی چین از رسوایی دوپینگ

پكن - ایرنا - به دنبال مثبت اعلام شدن تست دوپینگ یك شناگر زن چینی در بازیهای المپیك 2016 ریو، چالش و بحرانی جدی بر كاروان ورزشی این كشور در برزیل سایه افكنده است.

این روزها، ایام بسیار سختی برای ورزشكاران در مهمترین رویداد بین المللی ورزشی یعنی المپیك است و سختی این كار زمانی بیشتر می شود كه با مثبت اعلام شدن تست دوپینگ یك ورزشكار، اتهامات ریز و درشت كاروان ورزشی آن كشور را تهدید كند.
به گزارش ایرنا، یكی از ورزشكارانی كه به تازگی دوپینگ او توسط سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مورد تایید قرار گرفته، شركت كننده ای از كشور چین است.
«چن ژین یی»، شناگر 18 ساله ای كه در مسابقه فینال ماده 100 متر پروانه شنای زنان به مقام چهارم رسید اما بعدا اعلام شد كه او دوپینگی است.
اعلام این خبر موجی از نگرانی را در میان ورزش دوستان در چین ایجاد كرده و گزارش ها حاكیست كه این روند در داخل كاروان ورزشی این كشور در برزیل نیز به نوعی در حال گسترش است.
همین موضوع باعث شده تا فدراسیون شنای چین با صدور بیانیه ای اعلام كند كه با این موضوع به شدت برخورد خواهد شد و از شناگر خاطی نیز خواسته است با كمیته های ذیربط بین المللی نهایت همكاری را داشته باشد.
سازمان ورزش چین نیز با اعلام انزجار در استفاده ورزشكاران از داروهایی ممنوعه تاكید كرد با كمیته بین المللی مبارزه با دوپینگ (وادا) در طول تحقیقات همكاری می كند و به حكم نهایی این دادگاه نیز احترام می گذارد.
نتیجه تست دوپینگ این شناگر چینی در حالی مثبت اعلام شد كه این كشور قاطعانه از ورزشكاران خود در مقابل اتهام دوپینگ در ریو دفاع می كند.
آنچه مشخص است، اینكه فدراسیون شنای چین در بیانیه خود به نوعی خواستار حداقل مجازات برای ملی پوش این كشور شده و از سوی دیگر تلاش دارد این مجازات حتی الامكان در قالب محرومیت های فردی برای شناگر خاطی در نظر گرفته شود و مجازات یا محرومیتی ورزش شنای چین و در مقیاس بزرگتر، كاروان این كشور را هدف قرار ندهد.
با این وجود، ورزش چین اینك در بحبوحه بازیهای المپیك ریو دچار این بحران شده و دست اندركاران ورزشی این كشور نیز به نوعی درصدد مدیریت آن هستند.
«چن ژین یی» شناگر زن 18 ساله چینی كه تست دوپینگ وی اینك در ریو مثبت اعلام شده، دارنده مدال طلای بازی های آسیایی 2014 در 50 متر آزاد، 100 متر پروانه و 400 متر امدادی است.
این در حالی است كه این ورزشكار نخستین ورزشكار دوپینگی چین پس از المپیك 1992 بارسلونا است.
البته در جریان بازیهای المپیك ریو دیگر ورزشكاران چینی نیز به انجام دوپینگ از سوی رقبای خود متهم شده اند كه «سان یانگ» فوق ستاره شنای این كشور از آن جمله است كه رقبایش از فرانسه و استرالیا او را به دوپینگ متهم كرده اند.
«سانگ یانگ» بارها در قبل و بعد از مسابقه فینال شنای 400 متر آزاد مردان از سوی رقیب استرالیایی خود متهم به دوپینگ شد و همین مشكل برای او زمانی كه در ماده 200 متر آزاد به مقام قهرمانی رسید، پیش آمد.
او زمانی كه در شنای 200 متر آزاد مردان به مقام قهرمانی رسید، «كامیل لاكورت» شناگر فرانسوی، كسب مدال او را مورد تردید قرار داد و گفت كه به او و مدالش مشكوك است.
«لاكورت» كه در فینال 100 متر كرال پشت در ریو پنجم شده، می گوید، شنا مثل دوومیدانی شده است و در هر فینال دو یا سه دوپینگی حضور دارند.
این اتهامات البته با فحاشی هایی نیز همراه بود و همچنان سیل اتهامات دوپینگ و فحاشی ها به كاروان چین ادامه دارد.
بزرگترین رسوایی دوپینگ شنای چین در بازی های آسیایی 1994 در هیروشیما رخ داد كه تست دوپینگ 7 نفر از شناگران چینی مثبت اعلام شد.
رقابت های شنای ریو این روزها به كانون جدیدی از بحران دوپینگ تبدیل شده و این رشته پرطرفدار را با چالش های جدی مواجه كرده است.
این توفان البته به دنبال گزارش سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) برپا شد كه در آن دولت روسیه به دوپینگ سازمان یافته و دستكاری در آزمایش ورزشكاران خود متهم شده است.
به دنبال گزارش «ریچارد مك لارن» رئیس كمیسیون مستقل تحقیقات «آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ» بیش از یكصد ورزشكار روسی به خاطر استفاده از «سیستم دوپینگ دولتی» در سالهای گذشته، از شركت در بازیهای المپیك ریو محروم شدند و كسانی هم كه به المپیك راه یافتند، می گویند كه اتهامات مطرح شده، باعث بدنامی تمام ورزشكاران روس حاضر در المپیك می شود.
سی و یكمین دوره بازی های المپیك 2016 از 15 تا 31 مرداد با حضور 10 هزار و 444 ورزشكار از 206 كشور و برپایی 304 رویداد در 28 رشته ورزشی در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار می شود.
كاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز با 64 ورزشكار در 14 رشته ورزشی شامل كشتی (آزاد و فرنگی)، وزنه برداری، جودو، تیراندازی (تفنگ و كمان)، والیبال، تكواندو، بوكس، دوومیدانی، شمشیر بازی، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری و شنا در این دوره از رقابت ها حضور دارد.
آساق**1597

سرخط اخبار جهان