۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۸
کد خبر: 82185872
T T
۰ نفر
صحت و سقم قدمت جاده سنگی فهرج كرمان در دست بررسی است

كرمان - ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان با اشاره به پیدا شدن یك جاده سنگی در شهرستان فهرج گفت: كارشناسان میراث فرهنگی به منطقه اعزام شده اند تا بررسی های كارشناسی خود را درخصوص قدمت این جاده انجام دهند.

محمود وفایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور قطع به اطلاعات كافی در مورد تاریخی یا معاصر بودن این جاده دست نیافته ایم و در حال حاضر نمی توان گفت جاده سنگی فهرج، قدمت تاریخی دارد یا در دوران معاصر برای مثال پهلوی احداث شده است.
وی بیان كرد: به احتمال زیاد جاده سنگی فهرج بر روی مسیر جاده ادویه قرار گرفته است و طبق مستندات بقایای یك جاده در منطقه وجود دارد كه باید در خصوص قدمت آن منتظر اعلام نظر كارشناسان باشیم.
وی با اشاره به اینكه آنچه بیش از همه اهمیت دارد وجود مسیر ادویه در منطقه است گفت: هرچند وجود یك جاده سنگی قدیمی متعلق به دوران تاریخی یا معاصر می تواند به یك جاذبه گردشگری تبدیل شود اما اهمیت عبور جاده ادویه از منطقه مذكور بیش از همه است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان تصریح كرد: جاده ادویه یكی از انشعاب های اصلی جاده ابریشم و در گذشته های دور این جاده یكی از جاده های تجاری دنیا بوده كه در ایران به جاده ابریشم وصل می شده است.
وی با بیان اینكه استان كرمان مجموعه ای از تمدن ها، آثار تاریخی و گردشگری است افزود: این استان به دلیل وجود محوطه های ماقبل تاریخ از جمله تمدن هلیل رود به عنوان تمدن پیش از بین النهرین به بهشت باستان شناسی ایران و جهان تبدیل شده است.
تصاویری مبنی بر پیدا شدن یك جاده باستانی در نزدیكی شهرستان فهرج به دلیل وقوع طوفان طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده و اظهار نظرهای متفاوتی را در پی داشته است.
مركز شهرستان فهرج در 260 كیلومتری شرق كرمان است. ارگ بم در مجاورت این شهرستان شهرت جهانی دارد.
7437/3028/ 6075
۰ نفر