۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82184260
T T
۰ نفر

مایكل فلپس به قدیمی ترین ركورد ورزش جهان دست یافت

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳
کد خبر: 82184260
مایكل فلپس به قدیمی ترین ركورد ورزش جهان دست یافت

تهران- ایرنا- شناگر آمریكایی كه برای پنجمین بار در بازیهای المپیك شركت كرده است با تصاحب دوازدهمین مدال طلای المپیك، به ركورد 2 هزار و 160 ساله بازیهای المپیك دست یافت.

به گزارش ایرنا از رویترز، بزرگترین ورزشكار یونان باستان اكنون بعد از گذشت 2 هزار و 160 سال دیگر تنها نیست. فلپس كه سه شنبه دوازدهمین مدال طلای رقابتهای انفرادی المپیك را كسب كرد، به قدیمی ترین ركورد ورزش دست یافت.
لئونیداس، دونده ای كه به گفته مورخان المپیك، بین سال های 164 تا 152 پیش از میلاد رقابت می كرده است، تنها ورزشكاری است كه 12 عنوان قهرمانی مسابقات انفرادی را كسب كرده بود.
شواهد مستند زیادی در تایید برتری فلپس وجود دارد. او تاكنون 21 مدال طلا و مجموع 25 مدال را در پنج دوره حضور خود در بازیهای المپیك كسب كرده است.
دستاوردهای لئونیداس مبتنی بر محاسبات ناقص فیلوستراتوس سوفیست یونانی و پوسانیاس جغرافی دان یونانی است كه 12 مدال برای او در چهار المپیك برشمرده اند.
احساسات فلپس بعد از قهرمانی در شنای 200 متر پروانه، مطمئنا با لئونیداس مشترك است، هر چند دونده یونانی مجبور بوده است با كلاهخود و زره رقابت كند.
فلپس گفت: مدال های زیادی گرفته ام.
فلپس تنها ورزشكاری است كه در یك المپیك 8 مدال طلا به دست آورده است. او در المپیك 2008 پكن یك میلیون دلار پاداش گرفت.
او در ریو، تا به حال سه مدال طلا ( یك انفرادی و دو مدال امدادی) گرفته است. فلپس امروز پنجشنبه فرصت دارد اولین شناگری شود كه در 200 متر مختلط انفرادی در چهار المپیك متوالی به قهرمانی دست می یابد.
فلپس با مدال طلای 200 متر پروانه در روز سه شنبه ، مسن ترین شناگری شد كه با 31 سال و 40 روز قهرمانی شنای انفرادی المپیك را به دست آورد.
دستاوردهای این شناگر در المپیك با كشورهای پرجمعیت جهان نیز قابل مقایسه است.
كشور هند كه یك میلیارد نفر جمعیت دارد، از سال 1920 تاكنون در تمام ادوار المپیك شركت كرده است، اما فقط 9 مدال طلا كسب كرده است و حتی یك مدال آن هم در شنا نبوده است.
مكزیك و اندونزی دو كشور پرجمعیت دنیا، فقط 19 مدال طلا كسب كرده اند. تعداد مدال های طلای فلپس بیشتر از مجموع قهرمانی های شناگران زن و مرد چینی است و این در حالی است كه او هنوز به كار خود در المپیك پایان نداده است.
كونور دویر هم تیمی فلپس گفت:‌ او ثابت كرده است كه بزرگترین شناگر تمام ادوار المپیك است.
ورزشی**1210**1584