۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82175062
T T
۰ نفر
درخواست 12 كشور از سازمان ملل برای بررسی آزمایش موشكی كره شمالی

تهران- ایرنا- 12 كشور از سازمان ملل متحد خواستند در مورد آزمایش موشكی بالستیك كره شمالی كه می تواند به اعمال تحریم های بیشتر علیه این كشور منجر شود، تحقیق كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل، 10 عضو شورای امنیت به همراه استرالیا و كره جنوبی در نامه ای مشترك به كمیته تحریم های سازمان ملل متحد خواستند تا «به دقت جزئیات به دست آمده» از آزمایش موشكی 18 ژوئیه (28 تیر) شامل پرتاب سه موشك بالستیك اسكاد و نیز پرتاب اخیر یك موشك «نو دونگ» میان برد را بررسی كند.
بر پایه این گزارش، 'این تحقیق می تواند به شناسایی نهادها و یا افراد دخیل در برنامه بالستیكی كره شمالی منجر شود و بطور هدفمند آنان را مورد تحریم (ممنوعیت سفر و توقیف دارایی ها) قرار دهد.'
این نامه كه یك نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، 28 ژوئیه (7 مرداد) ارسال شده و از كمیته خواسته است تا «تدابیر مناسب» را در پاسخ به آزمایش موشكی كره شمالی كه با قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد این كشور مغایرت دارد، اتخاذ كند.
10 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت شامل آمریكا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، مالزی، نیوزیلند، سنگال، اسپانیا، اوكراین و اروگوئه از این نامه حمایت كرده اند.
خبرگزاری فرانسه افزود: چین تنها متحد پیونگ یانگ و روسیه در این اقدام مشاركت نداشتند.
كره شمالی هم اكنون نیز به دلیل برنامه های بالستیكی و هسته ای خود تحت تحریم های بین المللی قرار دارد.
جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریكا و ژاپن دیشب (چهارشنبه) به وقت محلی و پشت درهای بسته، تشكیل شد. این درخواست پس از آن صورت گرفت كه درجریان آخرین آزمایش موشكی پیونگ‌ یانگ، یكی از موشك‌ ها در آب ‌های یك منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمد.
پیونگ یانگ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی دو موشك از نوع «نو دونگ» را در دریای ژاپن شلیك كرد كه یكی از آن ها مسافت نزدیك به هزار كیلومتر را طی كرد.
شورای امنیت سازمان ملل اسفند سال گذشته نیز به اتفاق آرا قطعنامه 2270 را برای اعمال سخت ترین تحریم های دو دهه گذشته علیه كره شمالی تصویب كرده بود.
آمریكا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم و دارای حق وتو و مصر، ژاپن، سنگال، اوكراین، اروگوئه، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، نیوزیلند و اسپانیا اعضای غیردائم فعلی شورای امنیت هستند.
اروپام ** 9053**1517
۰ نفر

سرخط اخبار جهان