۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82172948
T T
۰ نفر
دستور استاندار مازندران برای احیای دومین میراث طبیعی ثبت شده كشور

ساری - ایرنا - استاندار مازندران به تمامی دستگاه های متولی دستور داد تا وظایف خود در قبال احیای چشمه سورت را در سریع ترین زمان ممكن انجام دهند .

ربیع فلاح روز سه شنبه در نشستی كه به همین منظور با حضور نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی ، مدیران كل دستگاه های اجرایی ذی ربط و فرماندار ساری در محل استانداری برگزار كرد ، گفت: چشمه سورت از آثار طبیعی ملی و از جاذبه های نادر كشور و دنیاست .
به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، وی تاكید كرد: برای ساماندهی و اجرای طرح گردشگری در این منطقه باید برنامه زمان بندی ارائه شود.
نماینده عالی دولت در مازندران ، اداره كل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان را موظف كرد تا در اسرع وقت موضوع واگذاری طرح احیاء و استفاده از چشمه سورت به بخش خصوصی را تعیین تكلیف و برای اجرای طرح موافقت اصولی صادر كند.
وی همچنین از مدیران دستگاههای اجرایی خواست تا زیرساخت های لازم را برای اجرای سریع تر طرح مهیا كنند .
فلاح تاكید كرد : چشمه سورت یكی از ظرفیت های جذاب حوزه گردشگری است و همه مسئولان باید عزم خود را برای ساماندهی این منطقه مهم گردشگری جزم كنند.
رئیس هیات مدیره كانون جهانگردی ایران خواستار تعیین تكلیف ابعاد مختلف طرح شد و برای سرمایه گذاری گسترده كانون در این طرح اعلام آمادگی كرد .
چشمه باداب سورت در استان مازندران كه دومین میراث طبیعی ثبت شده كشور محسوب می شود ، شهریور ماه سال 94 با هدف حفاظت و احیای این چشمه آب شور و جلوگیری از تخریب بیشتر بر روی گردشگران بسته شد.
چشمه باداب سورت سال 87 پس از كوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
این چشمه پلكانی تراورتنی كه در روستای ' اروست ' بخش كوهستانی چهاردانگه شهرستان ساری واقع است ، دومین چشمه آب شور جهان پس از ' پاموك كاله ' تركیه محسوب می شود كه به ثبت جهانی رسیده است.
بیشترین میزان تخریب تا سال 93 به این چشمه وارد شد كه فاقد هرگونه مانع جداكننده ، حصار ، نگهبان و حتی تابلوی اطلاعات یا راهنمایی بود ، ولی از مرداد ماه آن سال عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن تعیین شد.
باداب كه گویش مازندرانی آن ' بادو ' یا ' وا او ' است به چشمه هایی گفته می شود كه آب آنها گازدار یا شور است و یا خاصیت درمانگری بیماری هایی مانند روماتیسم را دارد.
نام چشمه باداب نیز بر گرفته از روستای ' سورت ' است كه سال ها پیش در نزدیكی آن واقع بوده و امروزه از میان رفته است.
سورت در گویش محلی منطقه كوهستانی هزارجریب مازندران به معنای صدای سوت است و در لغتنامه دهخدا نیز سورت شدت اثر ترجمه شده است . گفته می شود نام باداب سورت در واقع بیانگر شدت اثر آب گاز دار چشمه این منطقه است .
چشمه باداب سورت كه در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دار ، شامل چندین حوضچه با آب های كاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.
حوضچه یا چشمه پرآب باداب سورت دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم كه در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع است ، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن نیز رسوب آهن نشسته است.
جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها در شیب پایین دست كوهستانی خود صدها طبقه و ده ها حوضچه پلكانی بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده است كه جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت به شمار می روند.
1654/7330/ 1257
۰ نفر