۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82156426
T T
۰ نفر

چهره پنهان ، تهديد مخفي و خطرناك ايدز

۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82156426
چهره پنهان  ، تهديد مخفي و خطرناك ايدز

ساري –ايرنا – فاصله حدود 70 هزار نفري ميان آمار رسمي و غير رسمي مبتلايان به ايدز در كشورمان را مي توان خطرناك دانست از آن جهت كه عده اي به دليل بي اطلاع بودن از بيماريشان همچون بمب محركي در جامعه هستند .

براساس آخرين آمار وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشكي تاكنون بيش از 30 هزار فرد مبتلا به ويروس اچ آي وي در كشور شناسايي شدند كه كارشناسان و متخصصان بيماري هاي عفوني براساس فرمول سازمان بهداشت جهاني تعداد واقعي مبتلايان به ويروس ايدز در كشور را 100 تا 120 هزار نفر تخمين مي زنند .
آنان معتقدند كه بيش از 70 هزار نفر مبتلا و ناقل اين ويروس از بيماري خود مطلع نيستند و عامل انتقال اين عفونت به ديگران محسوب مي شوند .
ايدز يك بيماري كشنده است كه با ويروس اچ آي وي HIV ايجاد مي شود و با ورود اين ويروس به بدن از طريق تماس جنسي ، تزريق خون آلوده و بند ناف جنين ، قدرت دفاعي بدن روز به روز كاهش مي يابد و هر ميكروبي فرصت بيماركردن فرد را پيدا مي كند .
شناسايي 341 مورد بيماري مبتلا به ايدز در مازندران را مي توان بخشي از اقدامات براي كنترل و پيشگيري از اين بيماري در استان دانست چرا كه تعداد بيشتري مبتلا به اين بيماري در استان تخمين زده مي شود .
به گفته كارشناسان و دست اندركاران ، بسترهاي لازم براي شناسايي و درمان بيماري ايدز در جامعه از سوي وزارت بهداشت و درمان ايجاد شده است تا علاوه بر پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ، نيازهاي درماني تامين و اثرات آن در مبتلايان نيز كاسته شود .
با اين وجود افراد پنهان و غير قابل دسترسي شناسايي از جمله معضلات و مشكلات پيش روي فعاليت براي مقابله با اين بيماري به شمار مي رود .
انگ اجتماعي ، آبرو داري و هراس از طرد جامعه يا هر عنواني ديگر باعث شده تا افراد جامعه براي انجام تشخيص سريع اچ آي وي كه آزمايشگاهي بدين منظور در مازندران ايجاد شده است ، دوري بجويند .
***مبتلايان ناشناس ايدز خطر همراه جامعه
مدير گروه بيماري هاي واگيردار معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ،مبتلايان ناشناس ايدز را خطر همراه جامعه دانست و از آن به عنوان چالشي براي شناسايي بيماران مبتلا به ايدز در استان نام مي برد و گفت : اين امر باعث شده تا دست مان در شناسايي موارد جديد اين بيماري كوتاه باشد .
محمدرضا پارسايي به خبرنگار ايرنا گفت : دانشگاه علوم پزشكي سعي مي كند تا با درنظر گرفتن نقاط آسيب پذير و پرخطر اجتماعي همچون زندان آزمايش هاي مربوط به اين بيماري را انجام دهد .
وي ادامه داد : اما نقاط بيشتري از كانون هاي پرخطر از جمله حاشيه شهرها مي تواند مكان هايي مهم در شناسايي اين بيماري باشد.
مدير گروه بيماري هاي واگيردار معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به اينكه اطلاعات دقيقي از افراد در اين مناطق وجود ندارد ، افزود : به همين منظوربراي معرفي اين افراد براي انجام كارهاي آزمايشي با مشكل مواجه خواهيم بود .
***غربالگري و بيمار يابي در حاشيه و مناطق آسيب پذير شهرها
وي از اجراي طرح هاي غربالگري در حاشيه و مناطق آسيب پذير شهرها به عنوان گامي براي شناسايي افراد مبتلا به اين بيماري برشمرد و ادامه داد : در اين مناطق كه رفتارهاي پرخطر همچون مسائل جنسي و تزريق مواد مخدر وجود دارد ، مي تواند در بدست آوردن موفقيت در شناسايي اين بيماران تاثير بگذارد .
پارسايي افزود : برخي استان هاي كشور براي شناسايي و غربالگري بيماري ايدز در حاشيه شهرها و مناطق آسيب پذيرتوانسته اند به موفقيت هاي خوبي در اين عرصه دست يابند .
*** شناسايي بيماران ايدز سرآغاز خدمات دهي پيشگيرانه و كنترلي
وي ارائه خدمات كنترلي و پيشگيرانه براي برخورد با بيماري ايدز را منوط به شناسايي مبتلايان به اين بيماري دانست و ادامه داد : تا زمانيكه بيماري شناسايي نشود عملا به خدمات دهي منجر نخواهد شد .
به گفته مدير گروه بيماري هاي واگيردار معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ارائه داروي رايگان و معرفي به مراكز درماني و بهداشتي بخشي از خدمات به مبتلايان به ايدز به شمار مي رود .
مدير گروه بيماري هاي واگير معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني مازندران از افزايش بيش از سه برابري تعداد مراكز طرح پيشگيري از انتقال ايدز در استان خبرداد و گفت كه هم اكنون 43 مركز مجري پيشگيري از اين بيماري در استان هستند.
وي گفت:كارشناسان اين مراكز وبيمارستان ها براي تمامي مراجعه كنندگان به مراكز و زايشگاه هاي موردنظرپس از ارائه آموزشهاي اوليه از كيت تشخيص سريع اچ آي وي براي شناسايي مبتلايان استفاده مي كنند و نيز لوازم كاهش آسيب در اختيار گروه هاي پرخطر و در معرض خطر قرار مي گيرد.
سال گذشته 13 مركز بهداشتي ، درماني و بيمارستان مازندران مجري طرح پيشگيري از ايدز بودند .
***موفقيت بهزيستي در كنترل ايدز مناطق آلوده مازندران
مدير كل بهزيستي استان مازندران از موفقيت براي جلوگيري از افزايش بيماري ايدز در مناطق آلوده و آسيب پذير استان خبرداد و گفت كه با اقدامات انجام شده ابتلا به بيماري ايدز در محلات ومناطق آلوده و آسيب پذير استان متوقف شده است .
سيد سعيد آرام ادامه داد :درسه سال اخير با اقداماتي نظير توزيع سرنگ و لوازم بهداشتي در ميان معتادان تزريقي ، هيچ بيمار مبتلا به ايدز به هشت بيمار قبلي ساكن در مناطق آلوده اضافه نشد.
وي با اشاره به حضور و فعاليت حمايتي و خدماتي بهزيستي در 30 محله و منطقه آلوده مازندران ، ادامه داد : مراكز كاهش آسيب و پايگاههاي اجتماعي در اين مناطق فعاليت دارند و خدمات لازم را به افراد درمعرض خطر ارائه مي دهند.
مديركل بهزيستي مازندران با تاييد اين كه مشكل مصرف مواد مخدر در مناطق آلوده صفر نشده است ، گفت : اما با ورود و اقدامات اجتماعي بموقع ، از بروز بسياري از آسيب هاي اجتماعي و بهداشتي در اين مناطق جلوگيري شده است .
توقف افزايش مبتلايان به بيماري ايدز در برخي مناطق آسيب پذير و پرخطر مازندران كه ازآن به عنوان 30 محله اي كه در سه سال اخير اين اقدامات صورت گرفته است را مي توان عملكرد موفق در جلوگيري از ابتلا به اين بيماري در جامعه برشمرد كه مي بايست در ديگر مناطق پرخطر استان تسري يابد .
در ارزبابي هاي استاني تعداد مناطق آسيب پذير و پرخطر مازندران 90 منطقه اعلام شد كه در مدت سه سال اخير اقداماتي براي آسيب شناسي ، بيماري يابي ، كنترل بيماري و ارائه خدمات رفاهي در 30 منطقه انجام شد .
2096/1899
گزارش از فاطمه قنبري قاديكلايي

سرخط اخبار استان‌ها