۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۵۸
کد خبر: 82154285
T T
۰ نفر
نشت نفتی میدان سروش رفع شد/بازگشت چاه ها به مدار فعالیت

تهران- ایرنا- نشتی دو چاه میدان نفتی سروش در خلیج فارس كه می توانست باعث انفجار شود، برطرف شد و فعالیت این میدان به حالت عادی بازگشت.

به گزارش ایرنا، چندی پیش دو چاه میدان نفتی سروش در خلیج فارس دچار نشتی شد كه برای جلوگیری از بروز انفجار و آتش سوزی مراحل مدیریت بحران در دست اجرا قرار گرفت.
سروش از میدان‌های نفتی ایران در حوضه خلیج فارس است كه در استان بوشهر و در 83 كیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار دارد.
به گزارش وزارت نفت، سرپرست گروه تعمیر سكوی سروش شركت نفت فلات قاره ایران درباره شدت این حادثه گفت: احتمال انفجار در سكو دور از ذهن نبود و مهار موفق نشت نفت، مانع چنین حادثه ای شد.
«طالب صفری» افزود: به دلیل مرغوبیت نفت تولید شده در میدان های سروش و نوروز، این دو میدان برای شركت نفت فلات قاره ایران و صنعت نفت اهمیت بسیار دارد و از این رو، مهار نشتی و سپس تعمیر اساسی چاه ‌ها به طور ضربتی از اهداف عملیات تیم تعمیر بود.
وی ادامه داد: با توجه به نشتی بسیار زیاد نفت و گاز و خطر انفجار امكان اجرای چنین پروژه‌ای بدون برنامه‌ریزی دقیق به هیچ‌وجه وجود نداشت.
به گفته وی، این عملیات پس از سه شبانه‌روز تلاش بی‌وقفه انجام شد.
صفری افزود: با همكاری پیمانكار خارجی و تیم تعمیر زیر آب منطقه خارگ كه بر شیوه فعالیت پیمانكار نظارت می‌كرد، پس از تراشكاری و تعمیر قسمت اصلی، عملیات با موفقیت انجام شد.
«رضا كامیار» مسئول پروژه مهار نشتی سكوی سروش، نیز در مورد جزییات این حادثه و شیوه مهار آن گفت: مدتی پیش از طریق یكی از شناورها كه در منطقه حضور داشت، باخبر شدیم چاه‌های ٩-SR و ١٥-SR سكوی نفتی سروش دچار نشتی شده است؛ به‌گونه‌ای كه نفت و گاز با فشار زیاد فوران می‌كرد و نزدیك شدن به محل مجاور آن امكان‌پذیر نبود.
وی افزود: با هماهنگی رئیس سكو از اتاق كنترل، چاه را خاموش كردیم و پس چند ساعت به محل نشتی نزدیك شدیم و با بستن داربست به محل نشتی رسیدیم. پس از شست و شوی محل آسیب‌دیده متوجه شدیم اوضاع مناسب نیست و نشتی به‌قدری زیاد است كه باید كمیته بحران تشكیل و با هماهنگی رئیس منطقه، رئیس سكو و رئیس تعمیرات سكو در این مورد تصمیم‌گیری شود.
كامیار اضافه كرد: برای اینكه چاه ‌ها به‌صورت موقت وارد مدار فعالیت شود، یك تجهیز (كلمس) هشت اینچی برای آن محل طراحی شد و پس از خالی كردن محل از نفت و تزریق آب برای ایمن سازی محل در زمان آغاز تعمیر، پس از انجام اقدام های اصلاحی به محل اصلی نشتی رسیدیم و با لاستیك محل نشتی را پوشش دادیم.
وی افزود: در ادامه عملیات، با نصب قطعه ساخته شده محل نشتی به طور كامل بسته شد و پس از این مراحل، در آزمایش اولیه با تزریق آب اثری از نشتی دیده نشد.
به گفته كامیار، پس از این مهار موقت با تصمیم رئیس سكو چاه‌ها آغاز به كار كردند و هیچ‌گونه نشتی وجود نداشت.
وی اضافه كرد: گرچه چاه‌ها به‌طور كامل مهار شده بود اما این تعمیر موقتی بود و باید تعمیر اساسی صورت می گرفت كه با هماهنگی مسئولان ستاد تهران، منطقه و سكو، قرار شد به منظور تعمیر اساسی از پیمانكار خارجی كه پیش تر چنین عملیاتی را انجام داده بود، برای اقدام مشترك دعوت شود.
كامیار گفت: در این فاصله زمانی، چاه‌ها در سرویس قرار داشتند و با كوچك ترین مشكلی روبرو نشدند و سرانجام پیمانكار خارجی بیست و سوم تیرماه وارد میدان نفتی سروش شد.
وی ادامه داد: قطعه ای كه پیمانكار آورده بود، به تراشكاری نیاز داشت كه این كار در سكوی سروش انجام شد و پس از نصب آن به دست واحد تعمیر سكو و همزمان اعزام یك فروند كشتی جرثقیل‌دار، كار تعمیر و نصب پایان یافت و چاه‌های ٩-SR و ١٥-SR به طور دائم در سرویس قرار گرفت.
اقتصام**2022**1961
۰ نفر