ترخيص زودهنگام مادران از بيمارستان مانع شناسايي اختلالات شنوايي نوزادان

مشهد- ايرنا- رئيس تحقيقات اطفال دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: ترخيص زودهنگام مادران از بيمارستان پس از زايمان، مانع شناسايي و پيگيري اختلالات شنوايي در نوزادان مي شود.

به گزارش ايرنا دكتر احمد شاه فرهت روز پنجشنبه در نخستين سمپوزيوم شناسايي و مداخله زودهنگام شنوايي نوزادان در مشهد گفت: هم اكنون به دليل افزايش هزينه بستري بخصوص در بيمارستان هاي خصوصي پس از كمتر از 24 ساعت از تولد نوزاد، مادر از بيمارستان مرخص مي شود كه اين مساله از موانع شناسايي و پيگيري اختلالات شنوايي نوزادان است.
وي با بيان اينكه با اجراي طرح سلامت در بيمارستان هاي دولتي، ترخيص مادران به حدود چهار ساعت پس از زايمان رسيده، افزود: اين در حالي است كه به منظور شناسايي و پيگيري اختلالات شنوايي و ديگر بيماري ها، بايد مدت زمان ترخيص مادران پس از زايمان بين 48 تا 72 ساعت باشد.
فوق تخصص نوزادان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد اظهار كرد: پوشش طرح غربالگري شنوايي در كشور بايد به بيش از 90 درصد مواليد برسد زيرا حس شنوايي از مهمترين حواس است كه به واسطه ايجاد امكان ارتباط ميان نوزاد با اطرافيان در رشد سلولهاي ارتباطي نوزاد تاثير بسزايي دارد.
وي گفت: از جمله مسائل مهمي كه بايد در اجراي طرح غربالگري شنوايي سنجي مورد توجه قرار گيرد، پيگيري درمان اختلالات شنوايي در نوزادان است.
وي توضيح داد: از جمله مشكلات موجود، عدم پيگيري خانواده در انجام و تكميل مراحل درمان اختلالات شنوايي شناسايي شده است كه اين امر با اطلاع رساني به خانواده در خصوص اهميت و ضرورت پيگيري درماني بايد رفع شود.
مديركل بهزيستي خراسان رضوي نيز در اين مراسم اظهار كرد: هم اكنون 82 درصد مواليد استان زير پوشش طرح غربالگري شنوايي هستند در حالي كه ميانگين كشوري اين پوشش 67 درصد است.
دكتر حميدرضا پوريوسف گفت: علت نرسيدن اين پوشش در خراسان رضوي به 100درصد مواليد، اجرا نشدن طرح غربالگري شنوايي سنجي در بيمارستانهاي خصوصي و غير دولتي است.
وي تاكيد كرد: در صورت موافقت و همكاري بيمارستان هاي تامين اجتماعي و خصوصي با اجراي طرح، غربالگري شنوايي نوزادان در اين بيمارستان ها از سوي بهزيستي به صورت كاملا رايگان اجرا مي شود.
اين مسئول با بيان اينكه در 99 درصد اختلالات شنوايي شناسايي شده، مداخله درماني صورت مي گيرد، بيان كرد: از مجموع 115 هزار و 89 نوزاد زير پوشش غربالگري شنوايي تعداد 331 نوزاد با مشكلات شنوايي تشخيص داده شده اند.
وي افزود: هم اكنون مداخلات درماني در اختلالات شنوايي در نوزادان شناسايي شده زير 6 ماهگي نوزادان است و تلاش داريم اين عدد را به زير يك ماهگي برسانيم.
اين مسئول گفت: هم اينك به دليل محدوديت هاي موجود در شيوه نامه ها صرفا اجازه واگذاري يك سمعك براي افراد دچار اختلالات شنوايي وجود دارد كه در صورت رفع اين مشكل و اجازه واگذاري دو دستگاه سمعك با اولويت به نوازادان شناسايي شده، مي توان اميدوار بود كه در اين زمينه مشكلي وجود نداشته باشد.
مديركل بهزيستي خراسان رضوي با اشاره به اهميت و ضرورت اجراي طرح غربالگري شنوايي در پيشگيري از بروز معلوليت شنوايي، گفت: هم اكنون در حال رايزني با سازمان ثبت احوال استان در زمينه منوط شدن صدور شناسنامه براي مواليد صرفا با ارائه گواهي شنوايي سنجي هستيم.
استان خراسان رضوي داراي حدود 14 هزار ناشنواست كه هشت هزار نفر ساكن در مشهد هستند.
هم اكنون در خراسان رضوي 97 هزار معلول شناسايي شده كه در بهزيستي داراي پرونده هستند.
7496/5132