۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82144903
T T
۰ نفر
زمینه سرمایه گذاری خارجی در بازار كالای ایران از طریق مناطق 
آزاد فراهم شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس كالا با بیان اینكه اكنون انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و كشاورزی در بورس كالای ایران معامله می شود، گفت: با راه اندازی تالار صادراتی در جزیره كیش، زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را در بازار كالاهای ایرانی فراهم كرده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حامد سلطانی نژاد روز دوشنبه در همایش «موضوع های جذاب در بازار سرمایه ایران» در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی بانك، بیمه و بورس، افزود: بورس كالا به عنوان یكی از اركان بازار سرمایه با هدف حمایت از كیفیت و كمیت كالاهای تولید ایران به فعالیت می پردازد.
وی اضافه كرد: در مناطق آزاد ایران مشوق هایی همچون معافیت مالیاتی و گمركی برای حضور خارجی ها وجود دارد و بر این اساس بورس كالای ایران نیز برای جذب سرمایه گذاران خارجی از طریق مناطق آزاد برنامه هایی را در دست اجرا دارد.
وی ادامه داد: 10 درصد كالاهایی كه در بورس كالا معامله می شود به مبادلات بین المللی اختصاص دارد؛ از جمله آنها می توان به قیر، سنگ آهن و عایق رطوبتی اشاره كرد كه از طریق بورس كالا به بازارهای جهانی صادر می شوند.
وی به توسعه بازار مشتقه بورس كالای ایران نیز اشاره كرد و گفت: بیش از هفت سال از راه اندازی معاملات آتی سكه در بورس كالای ایران می گذرد؛ اكنون سرمایه گذاران زیادی در این بازار فعالند و در این زمینه برنامه های ویژه ای داریم.
سلطانی نژاد با بیان اینكه ایران یكی از بزرگترین تولیدكنندگان جهان در تولید نفت، قیر، محصولات پتروشیمی و سیمان است گفت: به دنبال ارتباط با بورس های بین المللی هستیم تا بتوانیم از طریق ابزارهای مالی، ریسك های معاملاتی در بخش داخلی و بین المللی را پوشش دهیم.
سلطانی نژاد به معاملات محصولات پتروشیمی نیز اشاره كرد و گفت: امروز بورس های چین به دنبال توسعه معاملات محصولات پتروشیمی و همچنین طراحی ابزارهای مالی روی این محصولات هستند تا ضریب نفوذشان بر این بازار را بیشتر كنند.
وی تاكید كرد: ما نیز به عنوان یكی از تولیدكنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی باید بتوانیم از طریق ابزارهای مالی در قیمت محصولات پتروشیمی منطقه تاثیرگذار باشیم.
اقتصام** 2022** 2023
۰ نفر