۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82135102
T T
۰ نفر

رشد یك نوع جلبك بومی علت سرخی آب دریاچه ارومیه

۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82135102
رشد یك نوع جلبك بومی علت سرخی آب دریاچه ارومیه

ارومیه- ایرنا- معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام كرد: رشد جلبك بومی دونالیلا سالینا علت سرخ شدن آب دریاچه ارومیه در هفته های اخیر است.

حجت جباری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علل مختلفی در رشد این نوع جلبك دخیل است كه بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده می توان به وضع اكولوژیكی كنونی دریاچه ارومیه كه در وضع اشباع شوری با 330 گرم نمك در هر در لیتر قرار دارد، اشاره كرد.
جباری اظهار كرد: وارد نشدن آب های شیرین كه كاهش شدید اكسیژن را نیز به دنبال دارد، موجب می شود تا در چنین شرایط اكولوژیكی دو گونه جلبك دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا در دریاچه رشد كند كه گونه دوم به علت شرایط بیان شده غالبیت پیدا كرده است.
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار كرد: این جلبك به عنوان غذای آرتمیا محسوب می شود و در جایی كه رشد داشته باشد، می توان آرتمیاها را نیز مشاهده كرد.
وی با اشاره به تحقیقات مركز تحقیقات آرتمیای كشور در این زمینه بیان كرد: به علت اشباع شوری آب دریاچه، شرایط مساعد برای رشد و تكثیر گروهی از باكتری های هالوفیت ها از گروه هولوباكتریوم ها و هولوكوكوس فراهم می شود كه وجود آنها نیز در این تغییر رنگ موثر است.
جباری گفت: این باكتری ها دارای رنگ ریزه های باكترو رودوپسین هستند كه به آنها امكان استفاده از انرژی نورانی خورشید را به صورت بی هوازی و در محیط های با كمبود اكسیژن بالا می دهد كه این رنگ ریزه ها به رنگ زرشكی بوده و آب دریاچه بالاخص در سواحل را كه دارای تابش شدید نوری و نفوذ نوری است، به رنگ سرخ در می آورد.
معاون فنی اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه كرد: كاهش شدید اكسیژن، افزایش دمای آب دریاچه و شوری اشباع شده همه موجب عدم تبدیل تركیبات آمونیوم از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه به ذخایر نیتراتی آن شده و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجبات افزایش فعالیت شیمیوتروفها به جای فتوسنتز كننده ها می شود و این عمل باعث تولید بیشتر این باكتری ها در دریاچه نیز می شود.
وی كاهش شدید ارتفاع آب بالاخص در مناطق ساحلی كه تابش شدید نور را نیز به دنبال دارد از علل دیگر این امر ذكر كرد.
وی سفید شدن بیش از حد آب دریاچه به علت رسوبات نمك را كه باعث ایجاد پدیده گلخانه ای می شود، در بروز این پدیده موثر دانست.
وی اظهار كرد: چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیك آمریكا (post.1980) و دریاچه یوتا (Stephen,1990) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.
جباری گفت: این وضع بیش از دو ماه پیش شروع شده و در سال های قبل با شدت كمتری در دریاچه ارومیه دیده شده كه با كاهش دمای آب، شروع وزش بادهای منطقه ای و كاهش شدت و زمان نور خورشید و افزایش آب های ورودی به تدریج در طی سال های آینده حذف خواهد شد.
دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اكنون به علت بحران آب در وضعیت كم آبی قرار گرفته است.
عملیات احیای این زیست بوم ارزشمند در سه سال اخیر توسط دولت تدبیر و امید آغاز شده و تا كنون ادامه دارد.
هم اكنون این پهنه آبی در برخی قسمتها احیا شده و روند احیا تداوم دارد به طوری كه سطح تراز آب این دریاچه در شرایط كنونی 55 سانتیمتر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.
دریاچه ارومیه دارای 5700 كیلومتر مربع مساحت است.
7125/1905

سرخط اخبار استان‌ها