۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۵
کد خبر: 82131890
T T
۰ نفر
ژاپن: تحركات نظامی - چالشی چین در دریای شرقی رو به افزایش است

پكن - ایرنا - ژاپن اعلام كرد كه فعالیت های نظامی تهدیدآمیز و چالش برانگیز چین در دریای شرقی در ماه های گذشته روندی فزاینده داشته كه موجبات نگرانی این كشور را فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، «كاتسو توشی كاوانو» یكی از فرماندهان نیروی دریایی ژاپن امروز پنجشنبه در سخنانی خاطرنشان كرد كه در سه ماه گذشته جنگنده های ژاپنی بارها هواپیماهای نظامی چین را تعقیب و ردیابی كرده اند.
وی گفت كه ارتش چین در حال به چالش كشیدن ژاپن و افزودن بر تنش ها در دریای شرقی است و این باعث نگرانی است.
مقام نظامی ژاپنی تصریح كرد كه در سه ماه گذشته جت های ژاپنی نزدیك به 200 سورتی پرواز در تعقیب و گریز جنگنده های چینی داشته اند كه تقریبا دو برابر دوره مشابه قبلی است.
«كاوانو» گفت كه ارتش چین اعم از نیروی هوایی و دریایی این كشور فعالیت های فزاینده نظامی در منطقه دارند و تنش ها را افزایش داده اند.
«ان اچ كی»، شبكه خبری ژاپن گزارش كرده است كه دو كشور بر سر مالكیت بر جزایر سنكاكو كه چین آن را دیائویو می نامد، اختلافات زیاد و دیرینه دارند و همین مسئله باعث بروز مشكلات شده است.
دریادار ژاپنی ژاپن گفت كه چین در حال افزودن بر تنش های نظامی در دریای شرقی و دریای جنوبی است، جایی كه فیلیپین و ویتنام هم با این كشور دچار مناقشه شده اند.
او همچنین اعلام كرد كه ژاپن قول داده است از این كشورها در برابر چین دفاع كند.
مقام ژاپنی گفت كه یكی از دیگر نگرانی های ما واكنشی است كه چین به رای دادگاه بین المللی لاهه در باره منازعات دریای جنوبی نشان خواهد داد.
مانیل به این دادگاه شكایت كرده است كه چین حق ندارد خود را مالك نزدیك به 80 تا 90 درصد از دریای جنوبی بداند و به همین دلیل سال 2013 میلادی به دادگاه لاهه شكایت كرد و رای این دادگاه 12 جولای (22 تیر) اعلام خواهد شد.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان