۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82125600
T T
۰ نفر

موادغذایی مفید برای چشم

۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82125600
موادغذایی مفید برای چشم

تهران-ایرنا- می توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی به سلامت چشم‌ كمك كرد و جلوی ضعیف شدن آنها در ژنراسیون ماكولای چشم، خشكی چشم و آب مروارید را گرفت.

به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن ام اس ایران ، سختی های چشم ضعیف داشتن و عینك زدن را فقط كسانی درك می‌كنند كه خودشان عینكی هستند. هرچند مشكلات چشمی و دیگر بیماری‌های مربوط به بینایی دلایل زیادی از جمله عوامل ژنتیكی دارند اما با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی می توان به سلامت چشم‌ كمك كرد.

****مواد مغذی مورد نیاز چشم‌

**بتاكاروتن
شنیده‌اید كه هویج برای تقویت قوه بینایی مفید است ،هویج سرشار از بتاكاروتن است كه برای سلامتی چشم‌ها لازم و ضروری است.
بتاكاروتن جزو آنتی‌اكسیدان‌های كاروتنوئید است كه در میوه‌ها و سبزیجات به وفور وجود دارد. بدن ما بتاكاروتن را به ویتامینA تبدیل می‌كند. این تركیبات مغذی علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب كوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماكولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را كاهش می‌دهند. باید بدانید كه وجود میزان زیاد این تركیبات آنتی‌اكسیدانی در خون خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز كاهش می‌دهند.
این ویتامین از چشم‌ها در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماكولای مربوط به پیری محافظت می‌كند. این بیماری یك بیماری چشمی است كه در آن ماكولا، بخش كوچكی از شبكیه چشم آسیب می‌بیند كه متاسفانه با مرور زمان و پیری می‌تواند منجر به كوری شود.منابع غذایی ویتامین E: بادام، روغن‌های گیاهی، دانه‌ها و غیره جزو منابع خوب ویتامین E هستند.

**زینك
زینك(روی) برای تقویت بدن به خصوص برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید و موثر است. این ماده معدنی از چشم‌ در برابر اثرات منفی اشعه‌های ماورای بنفش خورشید و پیری محافظت می‌كند.
زینك در تمام سلول‌های بدن وجود دارد به خصوص در غدد فوق كلیوی، پوست، برخی از قسمت‌های مغز، پانكراس و غشاهای چشم. باید بدانید كه نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد مصرف زیاد زینك یا مكمل آن به طور چشمگیری از بروز بیماری دژنراسیون ماكولای چشم پیشگیری می‌كند. محققان به زنان توصیه می‌كنند كه روزانه 8 میلی‌گرم زینك دریافت كنند.

**امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 سه نوع هستند: اسید آلفا لینولئیك (ALA)، ایكوزاپنتانوئیك اسید (EPA) و دوكوزاهگزانوئیك اسید (DHA). روغن ماهی حاوی EPA و DHD هستند در حالی اسید آلفا لینولئیك یا همان ALA در آجیل‌ها، دانه كتان و برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب‌گردان وجود دارد. مصرف ماهی زیاد باعث می‌شود خطر ابتلا به دژنراسیون ماكولای چشم مربوط به پیری از سرتان رفع شود.
توصیه می شود كه هر هفته حداقل دو مرتبه ماهی‌های چرب میل كنید و از مصرف روغن‌های گیاهی غافل نشوید. روغن ماهی خطر و شدت بیماری‌های قلبی عروقی، میزان كلسترول خون، آرتریت و خطر زوال عقل را نیز كاهش می‌دهد.

**لوتئین و زآگزانتین
لوتئین و زآگزانتین جزو كاروتنوئیدها محسوب می‌شوند. این دو كاروتنوئید به عنوان رنگدانه‌های موجود در شبكیه چشم شناخته شده‌اند. نتایج بررسی محققان آمریكایی نشان می‌دهد كه این دو رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماكولای چشم را كاهش داده و آسیب اشعه‌های ماورای بنفش خورشید را كاهش می‌دهند. باید بدانید كه لوتئین نیز مانند ویتامین A دید شبانه را تقویت می‌كند.

**ویتامین C را دریابید
ویتامین C جلوی آسیب‌های رادیكال‌های آزاد را می‌گیرد و از سلول‌ها محافظت می‌كند. برای همین هم می‌تواند از بروز مشكلات چشمی پیشگیری كند. این ویتامین به میزان زیاد در خود عدسی چشم وجود دارد و از فشار داخلی چشم افرادی كه از بیماری كوری تدریجی رنج می‌برند می‌كاهد.منابع غذایی ویتامین C: مركبات، هندوانه، خربزه، میوه‌های ریز، توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، كیوی و سیب‌زمینی جزو منابع غذایی ویتامین C محسوب می‌شوند.
علمی **1354**1440
۰ نفر