۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82116910
T T
۰ نفر

ناشران از طرح تابستانه كتاب مي گويند

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۱
کد خبر: 82116910
ناشران از طرح تابستانه كتاب مي گويند

تهران - ايرنا- برخي از ناشران مي گويند: طرح تابستانه كتاب ايده مثبتي در جهت ترويج كتابخواني بوده و درواقع با تخصيص يارانه، كتاب ارزان تر به دست مصرف كننده مي رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه كتاب و ادبيات ايرنا، طرح تابستانه كتاب از 16 تير تا 15 مرداد ماه در كتابفروشي ها آغاز مي شود و قشرهاي مختلف مردم مي توانند با تخصيص يارانه كتاب از سوي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كتاب هاي مورد علاقه خود را با تخفيف 20 درصدي خريداري كنند.
در واقع اين طرح به منظور رونق بخشيدن به بازار كتاب و ترويج كتابخواني، همزمان با آغاز تابستان به اجرا در مي آيد.
** كتاب ارزان تر به دست مردم برسد
محمد توكل صديق ناشر و نايب رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان در اين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد: اجراي طرح هاي مختلف در حوزه نشر فكر خوبي است تا مصرف كننده واقعي از طريق يارانه، كتاب ارزان تر به دستش برسد.
وي با بيان اينكه البته مراحل ثبت نام در طرح تابستانه كتاب بايد به سهولت انجام شود، ادامه مي دهد: مراحل عمليات در سامانه تابستانه كتاب بايد به نحوي باشد تا وقت مشتريان كتاب و كتابفروش براي ثبت نام در اين سامانه گرفته نشود.
** اتخاذ تمهيدات در سامانه تابستانه كتاب
توكل صديق تصريح مي كند: بايد تمهيداتي در اين زمينه انديشيده شود تا فرايند ثبت نام و دسترسي به كتاب با برنامه ريزي درست و اصولي به دست مخاطب برسد.
نايب رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان با بيان اينكه اگر كتاب با قيمت مناسب تر عرضه شد، علاقه نيز براي خريد كتاب در مردم ايجاد مي شود، اضافه مي كند: هزينه هاي بالاي زندگي باعث شده مردم كشور ما براي خريد كتاب احساس نياز نكنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد بسترهاي پرداخت هزينه كمتر به كتاب را به مخاطبان فراهم كند.
** تاكيد بر لزوم زيرساخت آموزشي
توكل صديق همچنين خاطرنشان مي كند: زيرساخت هاي آموزشي و مناسبات اجتماعي براي نقش بسيار مهم مطالعه در توسعه كشور بايد فراهم شود.
محمدحسين مدبري ناشر كتابهاي علوم اجتماعي نيز با بيان اينكه طرح عيدانه كتاب در گرايش مردم به سمت كتابخواني موفقيت آميز بود، مي گويد: با توجه به اينكه تابستان فصل اوقات فراغت بسياري از مردم بويژه قشر نوجوان و جوان است، اجراي طرح تابستانه كتاب نيز منجر به افزايش مطالعه و رونق اقتصادي كتابفروشي ها مي شود.
** بكارگيري هر ترفند براي ترويج كتابخواني
وي با اشاره به آمار پايين كتابخواني در كشور ادامه مي دهد: در جامعه‌اي كه كتاب چندان مورد مراجعه نسل جوان نيست، بايد از هر ترفندي براي مطرح شدن آن استفاده كرد.
ناشر كتاب هاي حوزه علوم اجتماعي اضافه مي كند: ايده دست اندركاران فرهنگي از جمله معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تخصيص يارانه كتاب به ناشران و كتابفروشي ها و تخفيف خريد كتاب به متقاضيان در طرح تابستانه كتاب بسيار مثبت است و بايد اين كار تداوم يابد.
مدبري ادامه مي دهد: برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه هاي كتاب تاثير چنداني در افزايش سطح مطالعه ندارد و بايد مسئولان فرهنگي با در نظر گرفتن تسهيلاتي، حوزه كتابخواني را رونق دهند.
** پيوند كتاب با فرهنگ ايراني و اسلامي
وي با بيان اينكه اجراي طرح هايي مانند عيدانه و تابستانه كتاب با هدف ترويج كتابخواني يكي از مهمترين عرصه هاي گسترش و تعميق فرهنگ اسلامي و ايراني است، مي گويد: بايد خريد كتاب هاي مرتبط با فرهنگ ايراني و اسلامي در طرح تابستانه كتاب در اولويت باشد.
** ثبت طرح هاي حوزه كتاب به عنوان يك سنت پايدار
شهرام اقبال زاده ناشر ديگري در اين زمينه مي گويد: اجراي طرح هايي مانند تابستانه كتاب بايد به عنوان يك سنت پايدار در سراسر كشور ثبت شود.
وي ادامه مي دهد: براي بهتر اجرا شدن اين طرح در سطح كشور بايد سازوكاري طراحي شود تا تمام ناشران و كتابفروشان در اين طرح شركت كنند، با اجرايي شدن اين طرح، مردم با كتابفروشي ها آشنا مي‌شوند و يك ارتباط دو سويه بين آنها شكل مي‌گيرد.
** بكارگيري سياست هاي تشويقي
اقبال زاده، بهاي كتاب را در ايران ارزان مي داند و مي افزايد: عده‌اي كه مشكلات اقتصادي دارند كتاب را از سبد خانوار حذف كرده‌اند، از اين رو، سياست‌هاي تشويقي مانند عيدانه كتاب و تابستانه كتاب تا حدي مي‌تواند اين مشكل را مرتفع كند.
آنچه مسلم است، افزايش تبليغات طرح تابستانه كتاب براي ترغيب مردم و استقبال آنان از اين طرح ضرورت دارد و ناشران و فعالان عرصه كتاب بايد با برنامه‌ريزي مناسب توجه مردم را به برگزاري طرح تابستانه جلب كنند.
فراهنگ**9022**1027

سرخط اخبار فرهنگ