۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82110398
T T
۰ نفر
كاهش تاثیر آنتی بیوتیك ها تهدیدی جدی است

تهران- ایرنا- رئیس انجمن میكروب شناسی ایران با بیان اینكه مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها در كشور نگران كننده است، افزود: كاهش تاثیر آنتی بیوتیك ها مشكلی جدی است كه سلامت جامعه را تهدید می كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن میكروب شناسی ایران، دكتر محمدمهدی فیض آبادی با اشاره به افزایش مقاومت آنتی بیوتیك ها گفت: به دلیل مصرف خودسرانه و بی رویه و گاه تجویزهای زیاد شاهد كاهش تاثیر آنتی بیوتیك ها در برابر بیماری ها و نیاز بیماران به داروهای قوی تر هستیم.
وی با بیان این كه كاهش سرانه مصرف این داروها نیازمند همكاری بیشتر بخش های تشخیصی و درمانی است، تاكید كرد: اگر به این مساله توجه جدی نشود، در آینده حوزه سلامت كشور با مشكلات جدی مواجه خواهد شد.
فیض آبادی یادآور شد: میكروب شناسان در محیط آزمایشگاه میكروب ها و مقاومت آنها را در برابر آنتی بیوتیك ها شناسایی و نتایج حاصل را به پزشكان ارائه می دهند اما این مساله به تنهایی موجب كاهش مصرف آنتی بیوتیك نمی شود و همكاری بیشتری در این زمینه لازم است.
وی افزود: رشته های مختلف پزشكی باید نسبت به عوارض مصرف آنتی بیوتیك ها آگاه شوند و كمتر این دارو را تجویز كنند و در هنگام مراجعه بیمار به مطب نسبت به عوارض مصرف خودسرانه این داروها به آنان هشدار دهند.
رئیس هفدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران گفت: جلوگیری از افزایش مقاومت میكروب در برابر آنتی بیوتیك در كشور نیازمند اقدامات عاجلانه است زیرا اگر در این خصوص اقدامی نشود، مشكلات عدیده ای گریبانگیر حوزه سلامت كشور خواهد شد.
وی یكی از راه های مقابله با مصرف زیاد آنتی بیوتیك در كشور را حضور میكروب شناسان در مراكز درمانی عنوان كرد و افزود: در حال حاضر در برخی مراكز درمانی میكروب شناسان حضور دارند اما این حضور كم رنگ است و نیاز به به توجه بیشتری دارد.
رئیس انجمن میكروب شناسی ایران از برگزاری هفدهمین كنگره بین المللی میكروب شناسی ایران از دوم تا چهارم شهریورماه در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشكی تهران خبر داد و گفت: علاقمندان تا 15 تیرماه می توانند مقالات خود را به دبیرخانه این كنگره ارسال كنند.
علمی **1354**1834
۰ نفر