۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82108191
T T
۰ نفر

بنادر گیلان آماده گسترش صادرات و ترانزیت

۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82108191
بنادر گیلان آماده گسترش صادرات و ترانزیت

انزلی- ایرنا- مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان از آمادگی بندرهای استان برای افزایش صادرات و ترانزیت كالا به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد.

حسین چراغی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد : اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از طریق تقویت صادرات غیرنفتی در بنادر استان گیلان امكان پذیر است .
وی خاطرنشان كرد : صادرات محصولات تولیدی در كشور نقش مهمی در تحقق و عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد.
به اعتقاد وی مقوله صادرات و نفوذ در بازار كشورهای هدف در حاشیه دریای خزر در بحث اقتصاد مقاومتی بسیار حایز اهمیت و یكی از مولفه‌های كاهش وابستگی اقتصاد كشور به نفت است.
مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان یكی از مهم ترین محورها را صادرات محصولات كشاورزی، مواد غذایی، خشكبار ، مواد پروتینی و مصالح ساختمانی ایران به روسیه عنوان كرد .
چراغی تصریح كرد : در میان كشورهای حاشیه خزر روسیه به تنهایی دارای ظرفیت بازار شش میلیارد دلاری در حوزه محصولات خام كشاورزی است .
وی متذكر شد: با توجه به توافقهای بعمل آمده با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی تهران و مسكو از دو میلیارد دلار كنونی به 10 میلیارد دلار، نقش بنادر و حلقه های مختلف متعامل در تجارت خارجی بسیار تعیین كننده و با اهمیت است.
مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان كرد: طبق برنامه ریزی های در دست اقدام در بنادر گیلان، آمادگی داریم با حمل و نقل تركیبی كالاهای روسیه را به صورت صادرات و ترانزیت مبادله و از ظرفیت بازار صادراتی روسیه استفاده كامل كنیم.
چراغی افزود: برنامه كلی ما شامل همكاری بین ارگانهای متعامل در استان در زمینه مباحث فنی و كاربردی در رابطه با جزئیات صادرات و ترانزیت كالا،لجستیك، بیمه، ترخیص، مباحث حقوقی و قانونی ، حمایت از پروژه‌های مشترك سرمایه‌گذاری ایران و روسیه، بازاریابی كالاهای ایرانی و راه ورود به بازارهای كشورهای مشترك‌المنافع، رفع موانع لجستیكی در صادرات و ترانزیت كالا به بازار روسیه خواهد بود.
به گفته وی در این راستا بررسی های لازم برای كاهش قیمت تمام شده و كاهش زمان حمل كالاهای صادراتی و ترانزیتی از طریق بندر انزلی بعمل آمده است.
وی خاطرنشان كرد : باید به این نكته توجه كرد كه تحقق این امر در گرو همكاری ، هماهنگی و هم افزایی كلیه ارگان های تاثیر گذار در تجارت خارجی از طریق بنادر استان خواهد بود.
چراغی ، ایجاد تسهیلات گمركی و افزایش سرعت تنظیم اسناد گمركی ، درج اطلاعات كالاهای صادراتی ایران به زبان روسی بر روی كالاها، اسناد حمل و در سایت گمرك ایران برای استفاده صادركنندگان و آگاهی از اطلاعات كالا ، ایجاد پنجره واحد تجاری را از جمله اقدامات لازم به منظور توسعه صادرات و ترانزیت میان ایران و روسیه عنوان كرد.
ایجاد پایانه های صادراتی در بنادر برای بسته بندی، انجام فعالیت های لجستیكی و بخصوص برند سازی ( علامت تجاری ) اختصاص یك كد منحصر به فرد به كالا برای شناسایی كالا در گمركهای دو كشور از دیگر الزامات دستیابی به این مهم بیان شد.
چراغی ،ایجاد خطوط منظم كشتیرانی بین بندر انزلی و بنادر كشورهای حاشیه خزر بخصوص توسط ناوگان ملی برای افزایش سرعت انتقال كالاهای صادراتی و بخصوص كالاهای فاسد شدنی، ایجاد زیر ساخت ها و تجهیزات نگهداری كانتینرهای یخچالی در بندر انزلی را از دیگر راهكارهای رونق اقتصاد منطقه خواند .
مدیركل بنادر و دریانوردی گیلان در خاتمه سرمایه گذاری توسط شركت های روسی در بندر انزلی را متضمن استمرار در ارتباط تجاری و تبادل كالا در بلند مدت بین دو كشور دانست .
بندرانزلی بعنوان قدیمی ترین و مجهزترین بندر شمال، بیشترین مزیت رقابتی را برای فعال كردن كریدور شمال - جنوب دارد و با 10 پست اسكله، امكان تخلیه و بارگیری هفت میلیون تن كالا در سال را دارد.
پارسال در مجموع 846 فروند شناور در بندرانزلی پهلو گرفت و دو میلیون و 353 هزار و 280 تن كالا تخلیه شد.
6030/6070

سرخط اخبار استان‌ها