۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82105756
T T
۰ نفر
تلاش تاجیكستان برای رسمی كردن زبان «فارسی تاجیكی» در سازمان ملل

تهران - ایرنا - تاجیكستان قصد دارد تا از سازمان ملل متحد بخواهد كه زبان «فارسی تاجیكی« را به عنوان زبان هفتم رسمی و كارگزاری در این سازمان معرفی كند .

هم اكنون زبان های عربی، انگلیسی، چینی، فرانسوی، اسپانیایی و روسی از این مقام برخوردارند و چهار زبان دیگر بنگالی، هندی، پرتغالی و تركی برای دریافت این عنوان در نوبت درخواست های ارائه شده به سازمان ملل قرار دارند.
زبان فارسی را در تاجیكستان به طور رسمی تاجیكی و در افغانستان دری می‌گویند.
مسئولان كمیته زبان و اصطلاحات تاجیكستان گفتند كه این موضوع فردا 9 ژوئن ( 20 خرداد) در یك همایش بین‌المللی در دوشنبه بررسی می شود و بعدا در شكل رسمی به سازمان ملل فرستاده خواهد شد.
«ابراهیم زلفانیان» رئیس شعبه تنظیم این كمیته امروز چهارشنبه به خبرنگار بخس تاجیك رادیو آزادی گفت: در این همایش ادبا و دانشمندانی از ایران، هندوستان، افغانستان، بریتانیا، روسیه و كشور‌های منطقه (به استثنای ازبكستان ) شركت می‌كنند .
به گفته او «با توجه به رسالت و اهمیت زبان « فارسی تاجیكی » در تاریخ بشر و در تربیت جامعه جهانی در عرصه‌های گوناگون، ضرورت به برگشت این زبان به جایگاه اصلی خود به وجود آمده ‌است».
این مسئول كمیته زبان و اصطلاحات گفت با زبان روسی در سراسر جهان در مجموع فقط 170 میلیون نفر صحبت می‌كنند با این وجود آن به عنوان یكی از زبانهای رسمی سازمان ملل پذیرفته شده‌است اما چرا زبان «تاجیكی - فارسی» با بیش از 230 میلیون گوینده‌اش از چنین مقامی محروم است.
به گفته عبدالرحیم زلفانیان به خاطر دقیق كردن اسناد لازم برای ارائه به یونسكو از مركز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیكستان نیز درخواست شده است كه جمعیت دقیق فارسی‌زبان‌های دنیا را به آن‌ها اعلام نمایند.
مركز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیكستان قبلا اعلام كرده بود كه هم اكنون در سراسر جهان 237 میلیون نفر به زبان «تاجیكی - فارسی» صحبت می‌كنند.
فارسی یا پارسی یكی از زبان‌های هند و اروپایی در شاخه زبان‌های ایرانی جنوب و جنوب غربی است كه در ایران، افغانستان، تاجیكستان و ازبكستان با آن سخن می‌گویند. زبان فارسی در ایران و تاجیكستان رسمی و در افغانستان هم یكی از دو زبان رسمی این كشور است.
زبانی رسمی هندوستان نیز تا پیش از استعمار بریتانیا فارسی بود.
زبان فارسی را در افغانستان به طور رسمی دری و در تاجیكستان تاجیكی می‌گویند.
از مقام رسمی و دولتی شدن زبان فارسی تاجیكی در تاجیكستان 26 سال می‌گذرد. طرح یكم قانون زبان در روز 22 ژوئیه سال 1989 در پی تلاش‌های یك عده از روشنفكران تاجیك ،‌تظاهرات و گردهمایی جوانان و بحث‌های شدید در مطبوعات كشور از طرف شورای عالی یا پارلمان وقت كشور قبول شده بود.
تاجیكستان طی 20 سال گذشته عید روز زبانش را روز‌های 22 ژوئن تجلیل می‌كرد ولی پارلمان تاجیكستان پنجم اكتبر سال 2009 طرح جدید قانون زبان را تصویب كرد و روز عید زبان را نیز به پنجم اكتبر تغییر داد.
آساق**1663**
۰ نفر