۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82104085
T T
۰ نفر
ابداع ماده مركب مقاوم در برابر حرارت توسط مخترع جوان تبريزي

تبريز- ايرنا- مخترع جوان تبريزي با استفاده از فناوري نانو موفق به ابداع ماده مركب مقاوم در برابر حرارت با عملكرد حذف آلاينده هاي هوا شد.

فرشاد ملكي روز سه شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با توجه به گسترش شهرها و افزايش منابع آلاينده، هواي اغلب شهرهاي بزرگ و صنعتي آلوده است و با توجه به خطراتي كه اين آلودگي براي سلامت افراد دارد، راهكار هاي عملي كاهش و كنترل آلاينده هاي جوي از اهميت زيادي برخوردار مي باشد.
وي افزود: در اين طرح با بهره گيري از فناوري نانو و پديده فوتوكاتاليست، عناصر سازه اي تحت شرايط و دماي ويژه ساخته مي شود تا در اثر برخورد گاز هاي آلاينده هوا به خصوص كربن دي اكسيد و نيتروژن و انواع هيدروكربن ها با سطح اين نانو سازه، جذب آن و با شكستن پيوند مولكولي از انتشار و حركت آن در اتمسفر جلوگيري مي شود.
مخترع جوان تبريزي ادامه داد: با توجه به خواص مكانيكي محصول مي توان از آن در عناصر سازه اي عمراني از قبيل نماي ساختمان، سنگ فرش پياده رو ها، ستون هاي بتني پل ها و صنعتي همانند دوكش كارخانه ها براي پالايش گاز هاي آلاينده هوا استفاده كرد.
ملكي خاطر نشان كرد: عناصر سازه اي طراحي شده عايق حرارت بوده و از آن مي توان در ساخت سازه هايي كه احتمال انفجار و آتش سوزي در آن ها وجود دارد، نيز استفاده كرد.
وي مزاياي اين طرح را قيمت ارزان، سهولت در توليد، امكان بارگذاري، جنبه هاي زيبا شناختي و وزن مخصوص پايين برشمرد.
مخترع جوان تبريزي با اشاره به اينكه اين طرح گواهي ثبت اختراع دريافت كرده است، افزود: اين ماده براي اولين بار در دنيا به حالت عملي طراحي و ابداع شده و داراي نمونه مشابه داخلي و خارجي نيست و توسط دانشگاه هاي معتبر كشور مورد تاييد قرارگرفته است.
اين طرح به شماره 88564 ارديبهشت 95 در اداره ثبت شركت ها و مالكيت هاي صنعتي ايران به ثبت رسيده است.
از ديگر افتخارات اين مخترع جوان تبريزي مي توان به داوري مجله آي اس آي معتبر آمريكايي Journal of Cleaner Production ، كسب جايزه ويژه مسابقات اختراعات 2012 نورنبرگ آلمان و ثبت اختراعات ديگري از جمله سيستم فيلتر، زهكش مصنوعي در سازه هاي مهندسي و استفاده از نخاله هاي صنعتي در ساخت بتن سبك سازه اي سازگار با محيط زيست اشاره كرد.
اين اختراع توسط معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه اصفهان تاييد شده است.
6132/518
۰ نفر