۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82103759
T T
۰ نفر

وقتی سبزیجات عاملی برای بروز سرطان می شود!

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82103759
وقتی سبزیجات عاملی برای بروز سرطان می شود!

كرمانشاه- ایرنا- میزان نیترات موجود در آب آشامیدنی و مواد غذایی یكی از عوامل محیطی دخیل در ایجاد سرطان های دستگاه گوارش است كه دخالت انسان در چرخه نیتروژن طبیعت باعث شده بتدریج بر میزان تجمع این ماده در محیط افزوده شود.

پزشكان می گویند برای مبتلا نشدن به سرطان، سبزی و میوه مصرف كنید در حالی كه سبزی و میوه ها با كودهای شیمیایی رشد می كند و با سموم مختلف آفت زدایی می شود.
استفاده از كودها و سموم كشاورزی خطرزا است و این بار سبزی و صیفی می تواند به جای خاصیت ضد سرطانی، عامل به وجود آمدن سرطان شود.

* لزوم توجه كشاورزان به مصرف سموم
مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: بالا بودن حجم نیترات در محصولات و مصرف آن موجب بروز مقاومت های آنتی بیوتیكی و دیر جواب دادن بدن در برابر عفونت ها می شود.
عیسی آذرگر، به مصرف سموم در محصولات كشاورزی اشاره كرد و افزود: امروزه مصرف سموم و كودهای شیمیایی در محصولات كشاورزی در تمام دنیا بخصوص در ایران یك معضل عمده بهداشتی است كه هم اكنون در كشور ما، سرانه مصرف سم به ازای هر نفر 400 گرم است.
وی افزود: برای تولید محصول سالم و پاك و در نتیجه داشتن جامعه ای سالم و با نشاط هیچ راهی به جز كشاورزی سالم و ارگانیك وجود ندارد.
به اعتقاد این كارشناس محیط زیست، یكی از موضوعات مهم در استفاده از كودهای شیمیایی این است كه كود را باید بر حسب نیاز زمین و نوع محصول استفاده كرد.
وی اعتقاد دارد؛ استفاده از كود شیمیایی در حد معمول و منطقی برای كاشت محصول نیاز است.
مسوول محیط زیست و سلامت غذای جهاد كشاورزی كرمانشاه اظهار كرد: آگاه سازی كشاورزان در راستای تولید محصولات سالم در دستور كار این سازمان است و در این زمینه كلاس های آموزشی در برخی شهرستان ها برگزار شده است.
آذرگر عنوان كرد: علاوه بر آگاه سازی كشاورزان نسبت به كشت محصول تولیدی، اطمینان بخشیدن به مردم برای سالم بودن محصولات صیفی جات، سیب زمینی و پیاز كه به طور گسترده در سبد غذایی مردم جا دارد، اكنون در دستور كار جهاد كشاورزی است و تمامی محصولات تولیدی استان توسط كارشناسان این سازمان مورد بررسی و نمونه گیری قرار خواهد گرفت.

*ساقه وسط كاهو عامل اصلی سرطان است
به اعتقاد رییس اداره جهاد كشاورزی شهرستان كنگاور، ‌تجمع نیترات در سبزی‌های برگی بیشتر از سبزی‌های میوه‌ای است و از آنجا كه نیترات باعث بیماری‌ها و انواع سرطان‌ها می‌شود، ساقه وسط سبزیجاتی مثل كاهو را نباید خورد.
علی رضا متین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار كرد: در میوه‌ها و سبزی‌های میوه‌ای، مشكل زیادی از نظر تجمع نیترات وجود ندارد و مشكل اصلی بیشتر در سبزی‌هایی است كه اندام رویشی آنها مصرف می‌شود.
وی اظهار كرد: میزان مجاز ورود نیترات به بدن هر فرد 65.3 میلی گرم بر هر كیلوگرم وزن بدن در روز است.
وی افزود: نیترات می تواند در همه انواع سبزی و میوه رسوخ كند اما محصولاتی كه در دل زمین جای می گیرند مثل پیاز، سیب زمینی و هویج قابلیت جذب بیشتری دارند و نیتراتی را كه به درون زمین رسوخ می كند، جذب می كنند.
به گفته این كارشناس ارشد سبزی و صیفی، به طور كلی نیترات در سطح و عمق زمین بیشتر باقی می ماند و به همین دلیل انواع میوه و سبزی نیز كه به صورت بوته ای در سطح زمین رشد می كنند و ارتفاع كمتری دارند، بیشتر در معرض جذب این ماده سرطان زا قرار دارند اما میوه های درختی و به طور كلی گیاهانی كه ارتفاع بیشتری دارند، كمتر در معرض رسوخ نیترات هستند.
متین ادامه داد: وجود میوه ها و سبزی ها به ظاهر درشتی كه فاقد طعم و خاصیت های چند دهه پیش هستند نیز ناشی از استفاده بی رویه همین كودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و باقی ماندن تركیبات شان در این محصولات است.

* تاكید بر برداشت سبزی در غروب ها
وی افزود: به كشاورزان سبزی كار توصیه می شود برداشت محصول را در عصر انجام دهند چرا كه تجمع نیترات در سبزی و صیفی در صبح هنگام به بیشترین مقدار خود می رسد چرا كه تجمع نیترات در یك دوره تاریكی با شدت نور پایین انجام می گیرد.
متین با بیان اینكه در صورتی كه برداشت سبزیجات گلخانه ای در صبح انجام گیرد، باید قبل از برداشت با استفاده از نور مصنوعی از تجمع نیترات در گیاهان كاست، ادامه داد: برداشت محصول در روزهای روشن و آفتابی انجام بگیرد تا غلظت نیترات در اندام های گیاه نسبت به روزهای ابری در حد پایینی باشد.

* استفاده از كودهای آلی جایگزین مناسب كودهای شیمیایی
مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی كنگاور به خبرنگار ایرنا گفت: میزان نیترات و نیتریت در رژیم غذایی از یك منطقه تا منطقه دیگر متفاوت بوده و این موضوع تابع عواملی مانند تكرار كشت، وضعیت آب و هوایی، كیفیت خاك، فرآیندهای تولید مواد غذایی، نوع و مقدار كود شیمیایی مصرفی است.
محمد خزایی اظهار كرد: با توجه به جایگاه ویژه سبزیجات در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی، تلاش بسیاری توسط كارشناسان اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد كشاورزی در جهت به حداقل رساندن باقی مانده مواد شیمیایی و سموم و همچنین ارایه محصولی سالم و ارگانیك انجام شده است.
وی افزود: در سال گذشته نیز طرح ویژه‌ای در سطح 2 هكتار از گلخانه های روستای عباس آباد و قره گزلو شهرستان كنگاور به‌ صورت پایلوت انجام شد كه نظارت‌های فنی و مراقبت‌های لازم را از زمان داشت تا برداشت محصول در بر گرفت و تولید 300 تا 400 تن محصولات این گلخانه ها نشان داد میزان نیترات كمتر از حد استاندارد و مورد تایید جهاد كشاورزی است.
وی اضافه كرد: در این طرح جایگزینی كودهای آلی به جای شیمیایی، در خصوص كاهش نیترات و ارایه محصولی سالم و عاری از سموم و مواد شیمیایی اقدام و در آینده نیز تمام مزارع سبزی شهرستان تحت پوشش نظارت‌های فنی كارشناسان قرار می‌گیرد.
خزایی عنوان كرد: در راستای كاهش مصرف كود شیمیایی و سموم در سطح مزارع بویژه مزارع سبزی و صیفی و همچنین ارتقای سلامت مصرف كنندگان محصولات كشاورزی كلاس ها و كارگاه های آموزشی در شهرستان برگزار شده كه در این كارگاه ها ضمن اندازه گیری میزان نیترات در محصولات موجود در مزرعه، روش های عملی كاهش نیترات در محصولات كشاورزی بویژه سبزی و صیفی به بهره برداران شركت كننده آموزش داده شده است.
با توجه به مصرف بالای سبزی و صیفی و نظر به خطر بالقوه میزان بالای دریافت نیتریت و نیترات بر سلامتی انسان، توجه بیشتر مسئولان و كشاورزان به فرآیند كشت و كوددهی محصولات كشاورزی و همچنین پایش مكرر میزان نیتریت و نیترات در سبزی های كشور توصیه می شود.
مجید رحمتی خبرنگار ایرنا مركز كرمانشاه
7447/8066
۰ نفر