تالاب و خليج ميانكاله در حال خشك شدن و نيازمند احياء است

ساري- ايرنا- نماينده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: تالاب و خليج ميانكاله به عنوان تالاب مهم بين المللي، در حال خشك شدن و نيازمند احياء است.

علي محمد شاعري بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه بررسي مشكلات تالاب ميانكاله و خشكسالي موجود در آن افزود : احياي اين تالاب از مسائل حياتي و زيست محيطي مهم است كه بايد در دستور كار قرار گرفته و لايروبي آن با فوريت انجام شود.
وي گفت : توجه به محيط زيست از مسائل مهمي است كه بايد در دستور كار باشد اما تقابل محيط زيست با توسعه بايد كم شود و در اين راستا با دقت نظر بيشتري وارد شويم.
شاعري گفت : بايد ضمن كم كردن تقابل محيط زيست و توسعه، توجه شود كه محيط زيست به محيط زيست تبديل نشود.
رئيس اداره محيط زيست شهرستان بهشهر نيز با بيان اينكه احياي تالاب ميانكاله با قوت دنبال مي شود، اظهار داشت: احياي تالاب و خليج ميانكاله در دستور كار است و از طريق كميته ملي نجات تالاب و خليج ميانكاله بررسي مي شود.
زمان رضا احمدي گفت : براي اين امر و نجات اين تالاب از خشكسال ي، مديريت آب هاي سطحي، لايروي آنها ، مطالعه و ارزيابي كانال خوزيني و كانال ديگري در اين تالاب در دستور كار است تا از افزايش خشكسالي موجود جلوگيري شود.
وي افزود : با توجه به اينكه پسروي آب درياي خزر مشهود است و شامل حال اين تالاب نيز شده است براي جلوگيري از تصرفات غيرقانوني در اين تالاب، پاسگاه حفاظتي محيط زيست در محور شرقي در حال احداث است كه به زودي به بهره برداري مي رسد.
جزيره ميانكاله در شهرستان بهشهر در شرق مازندران، از شمال از سوي درياي مازندران به طول 65 كيلومتر (از غرب به شرق) از جنوب و شرق از سوي تالاب و خليج ميانكاله و از غرب از سوي بندر اميرآباد بهشهر احاطه شده است.
مجموعه شبه جزيره ميانكاله با 68هزار و 800 هكتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حيات وحش ميانكاله تحت مديريت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محيط زيست تبديل و از آن زمان تاكنون از سوي اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران اداره مي شود و داراي 230 گونه پرنده و 180 گونه گياه است.
همچنين از 65 كيلومتر طول ساحل شمالي پناهگاه حيات وحش فقط پنج كيلومتر مربوط به حوزه قضايي بندر تركمن در استان گلستان است و 60 كيلومتر باقي مانده در حوزه قضايي مازندران قرار دارد.
شبه جزيره ميانكاله در سازمان جهاني يونسكو به نام كره مسكون انسان و محيط زيست به ثبت رسيده و شناسنامه بين المللي براي آن صادر شد.
اين منطقه داراي يك جايگاه فرهنگي و آموزشي است و اكوسيستم هاي آبي آن در سال 1971 به عنوان يكي از 22 تالاب بين المللي در ايران و 350 تالاب بين المللي در دنيا در كنوانسيون بين المللي رامسر به عنوان تالاب بين المللي ميانكاله ثبت شد.
/1654/7332

سرخط اخبار استان‌ها