۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82088411
T T
۰ نفر

درهای باز سازمان شانگهای برای عضویت رسمی ایران

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82088411
درهای باز سازمان شانگهای برای عضویت رسمی ایران

مسكو- ایرنا- بختیار حكیموف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سازمان شانگهای از برنامه طرح تبدیل همكاری ایران با این سازمان از حالت ناظر به عضویت رسمی به پیشنهاد سرگئی لاوروف وزیر خارجه این كشور در نخستین نشست اعضای شانگهای خبر داد كه قرار است در آینده ای نزدیك به میزبانی قزاقستان برگزار شود، خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: نخستین درخواست ایران سال 2006 تنظیم شده است و رسما سال 2008 مراجعه كرد و به همین خاطر می توان گفت كه نامزد واقعی پیوستن به سازمان شانگهای به عنوان عضو رسمی است.
به گزارش اسپوتنیك، حكیموف اظهار كرد: با در نظر گرفتن لغو تحریم های ضد ایرانی، دیگر مشكلی برای عضویت رسمی ایران وجود ندارد.
وی ادامه دارد: وزیر خارجه روسیه این موضوع را در نشست آتی وزیران مطرح خواهد كرد و درباره آن بحث خواهد شد و بر اساس رایزنی های همتایان هیچ مشكلی برای طرح آن وجود ندارد.
سازمان همكاری شانگهای یك سازمان بین دولتی منطقه ای است كه برای همكاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی تشكیل شده است.
روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان اعضای كنونی سازمان هستند و همچنین براساس گزارش های انتشار یافته، قرار است بزودی عضویت ایران از حالت ناظر به دائمی تبدیل شود.
مغولستان، هند،پاكستان و افغانستان در جایگاه ناظر و سریلانكا، تركیه و ارمنستان در جایگاه شریك گفت وگو در سازمان همكاری شانگهای حضور دارند.
اروپام 1516

سرخط اخبار جهان