۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82084799
T T
۰ نفر
ارتقا ایران به جایگاه هفتم جهانی در تولید مقالات فناوری نانو

اردبیل - ایرنا - مسئول ترویج صنعتی ستاد توسعه فناوری نانو كشور گفت: رتبه جهانی ایران در تولید مقالات ISI فناوری نانو از 57 پیشین به رتبه هفتم در سال گذشته میلادی ارتقا یافت.

به گزارش ایرنا ، علی طهاری روز دوشنبه در همایش هفته استانی توسعه فناوری نانو در اردبیل گفت: برای توسعه فناوری نانو در كشور با چشم انداز تولید ثروت و بهبود كیفیت زندگی مردم و قرار گرفتن ایران در میان 15 كشور برتر این فناوری تلاش می شود.
طهاری افزود: اجرای سند ده ساله نخست توسعه فناوری نانو در كشور در سال 94 خاتمه یافته و صادرات محصولات نانو در سند ده ساله دوم هدفگذاری شده است.
وی اظهار كرد: تاكنون در 490 مركز علمی دانش آموزی در كشور به منظور افزایش خودباوری و ترغیب دانش آموزان به فعالیت علمی در فناوری نانو، شبكه آزمایشگاهی نانو دایر شده است و انتظار می رود علاوه بر مركز استان اردبیل در مراكز دانش آموزی شهرستان های این استان نیز مراكز یادشده ایجاد شود.
طهاری بیان كرد: در كشور 23 دانشگاه در مقطع دكتری و 65 دانشگاه در مقطع كارشناسی ارشد فناوری نانو فعال است و از دوهزار و 830 پایان نامه دكتری در فناوری نانو در كشور فقط دو مورد در استان اردبیل تدوین شده است.
او ادامه داد: رتبه جهانی ایران در تولید مقالات ISI فناوری نانو از 57 در سال های قبل به رتبه هفتم در سال گذشته ارتقا یافته است و اردبیل از این نظر در بین استان ها رتبه 26 را دارد.
مسئول ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: 882 نهاد ترویج فناوری نانو در كشور به ثبت رسیده است و 13 مورد آن در استان اردبیل است.
طهاری داروهای ضد سرطان و سالك، ماسك تنفسی نانو الیاف، پوشش نانوی قطعات مكانیكی و فیلترهای نیروگاهی را از تولیدات فناوری نانو كشور نام برد و توسعه این فناوری در اردبیل را به منظور رفع نیترات و فلزات سنگین در آب این استان ضروری دانست.
سرپرست پارك علم و فناوری استان اردبیل و دبیر همایش هم گفت: در طول یك سال عمر پارك علم و فناوری در استان همایش های استانی آشنایی با مشاغل دانش بنیان و تبیین دستاوردهای پژوهشی فناوری نانو برگزار و از ظرفیت صندوق صنایع الكترونیك برای حمایت مالی از 17 شركت فعال در این زمینه استفاده شده است.
عبدالقیوم قلی پوری افزود: تاكنون 70 شركت دانش بنیان در اردبیل به ثبت رسیده است و این استان ششمین استان در كشور است كه همایش هفته فناوری نانو را برگزار می كند.
وی اظهار كرد: استان اردبیل از نظر نیروی كار، قدرت بازو و اراده جوانان و معرفی چهره های برتر ورزشی شهرت دارد اما باید قدرت بازو به مغز انسان ها منتقل شود تا در بستر فناوری نانو پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.
قلی پوری بیان كرد: برای برگزاری برنامه های هفته فناوری نانو در اردبیل از 25 استاد و صاحب نظر كشوری دعوت به عمل آمده است و در طول یك هفتهی همایش 30 برنامه متنوع علمی برگزار می شود.
او ادامه داد: امكان اشتغال در اداره های دولتی برای همه بیكاران وجود ندارد و باید به فكر اشتغال و تولید در ابعاد نانو باشیم و به لحاظ نیاز این رشته به فضای اندك، بانوان نیز می توانند در خانه به فعالیت علمی تولیدی در آن زمینه بپردازند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری اردبیل هم در آغاز این همایش گفت: جای تاسف است كه 10 میلیارد ریال اعتبار دولتی ایجاد و تقویت مراكز رشد و توسعه مشاغل دانش بنیان در استان اردبیل در سال های گذشته برای ساختمان دانشگاه محقق اردبیلی هزینه شده است.
اقبال عباسی افزود: در برخی از استان ها شهرها و شهرك های فناوری نانو ایجاد شده است و خیلی از شهرستان ها به پارك علم و فناوری مجهز هستند اما اكنون در اردبیل تلاش می كنیم تا با برگزاری این همایش، وضعیت استان از نظر فناوری نانو در مقایسه با سایر استان ها مشخص و برای توسعه آن اقدام های مفیدی صورت گیرد.
وی اظهار كرد: در دنیای معاصر توسعه در اراضی گسترده با ماشین های غول پیكر و صف های طولانی نیروی انسانی معنا ندارد بلكه توسعه همه جانبه در ابعاد نانو پیگیری می شود و برای تحرك بخشیدن فناوری نانو در اردبیل باید گام های بلندی شود.
عباسی بیان كرد: باید وضعیت عقب افتاده استان اردبیل در فناوری نانو از طریق رسانه ها به سمع و نظر مردم و مسوولان برسد تا با همت جمعی و همكاری همدیگر برای دستیابی به هدف های روشن این فناوری در استان تلاش كنیم.
او ادامه داد: در این همایش جای خالی دانشگاه ها و استادان مشهود است و انتظار می رود مراكز علمی با نخبه پروری و تبدیل ایده های آنان به درآمد و ثروت زمینه شكوفایی استان را فراهم آورند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری اردبیل گفت: استكبار جهانی از افراد گرسنه، معتاد و افتاده به جوب هراس ندارد بلكه از ملتی آگاه و آزاد كه مسیر توسعه و پیشرفت خود را پیدا می كنند بیمناك است و وقتی دشمن با ترفندهایی همچون جنگ تحمیلی و تحریم، مانع توسعه كشور می شود نباید از حركت علمی و عمرانی باز بمانیم.
شركت كنندگان در این همایش در پایان از نمایشگاه عكس فناوری نانو بازدید كردند.
همایش استانی توسعه فناوری نانو در بخش های صنعتی، دانشجویی و دانش آموزی امروز (دوشنبه) با حضور استادان و صاحب نظران این رشته در مجتمع فرهنگی هنری فدك اردبیل آغاز شد و تا ششم خرداد ادامه خواهد داشت.
گام های نخست فناوری نانو در كشور در سال 79 برداشته شد.
7124/ 1257
۰ نفر