۱ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۷
کد خبر: 82082556
T T
۰ نفر
پاكستان رسما خواستار پیوستن به گروه تامین كنندگان مواد هسته ای شد

اسلام آباد - ایرنا - دولت پاكستان در قالب ارسال درخواست رسمی به رئیس گروه تامین كنندگان مواد هسته ای (NSG)، رسما خواستار عضویت در این گروه شد.

در بیانیه روز شنبه صادره از سوی وزارت خارجه پاكستان، آمده است كه تلاش اسلام آباد برای پیوستن به گروه تامین كنندگان مواد هسته ای به مفهوم حمایت پاكستان از تلاش های بین المللی در جهت جلوگیری از گسترش سلاح های هسته و كشتار جمعی در جهان است.
این بیانیه می افزاید: پاكستان از دانش، تجربه، نیروی انسانی، زیرساخت ها و همچنین از توانایی كافی برای تامین مواد هسته ای در چارچوب قوانین گروه تامین كنندگان مواد هسته ای برای مصارف صلح آمیز برخوردار است.
پاكستان در بیانیه یاد شده بر ضرورت عدم برخورد تبعیض آمیز با كشورها برای عضویت در گروه تامین كنندگان مواد هسته ای تاكید كرده است.
پاكستان یكی از قدرت های هسته ای جهان به شمار می رود و گزارش های مختلف حاكی است كه این كشور حدود 120 كلاهك هسته ای در اختیار دارد.
گروه تامین كنندگان مواد هسته ای در سال 1974 و بعد از نخستن آزمایش هسته ای هند ایجاد شد. هدف از تشكیل این گروه كه هم اكنون 48 كشور جهان عضو آن هستند، تامین مواد هسته ای مورد نیاز كشورها با اهداف صلح آمیز است. اگر چه تمام 48 كشور عضو این گروه از امضا كنندگان پیمان ان.پی.تی (منع گسترش سلاح های هسته ای) هستند، اما هند كه ازمدت ها پیش متقاضی پیوستن به این گروه است، گفته است كه عضویت در گروه تامین كنندگان مواد هسته ای، مستلزم عضویت در ان.پی.تی نیست.
پاكستان و هند هیچ یك پیمان ان.پی.تی را امضا نكرده اند.
هند نیز پیش از پاكستان به دنبال عضویت در این گروه بین المللی بوده است و برخی ناظران معتقدند كه اقدام پاكستان مبنی بر درخواست رسمی برای عضو در گروه یاد شده، صرفا مانع تراشی در برابر مسیر ملحق شدن احتمالی هند به این گروه است زیرا آمریكا تا حدودی با پیوستن هند به گروه تامین كنندگان مواد هسته ای موافق است اما چین ملاحظاتی در این زمینه دارد.
آساق**1723

سرخط اخبار جهان