۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82078445
T T
۰ نفر
امسال پنبه تراریخته در كشور تولید می شود

تهران- ایرنا- رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی از برنامه تولید پنبه تراریخته در كشور در سال جاری خبر داد و گفت: دولت یازدهم اقدام های خوبی در زمینه ایجاد ساختار زیربنایی فناوری جدید تولید محصولات تراریخته انجام داده است.

محصول تراریخته به آن دسته از مواد غذایی اطلاق می‌شود كه ساختار ژنتیكی آن از طریق مهندسی ژنتیك تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملكرد گیاه و بهره وری كشاورز صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بهزاد قره یاضی امروز (سه شنبه) در نشست خبری كه به مناسبت بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته در خانه كشاورز برگزار شد، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مجوزهای لازم تولید پنبه تراریخته را صادر كرده است.
وی با بیان این كه جامعه علمی، كشاورزان و مسئولان ما خواستار اجرای فناوری نوین و تولید محصولات تراریخته در كشور هستند گفت: وزیران دولت در بخش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهادكشاورزی خواهان تحقق این امر در كشور هستند.
به گفته وی، محصولات تراریخته نسبت به محصولات معمولی از سلامت و ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی با بیان این كه ما باید از قانون تمكین كنیم گفت: براساس ماده 2 قانون ایمنی زیستی تولید، كاشت، برداشت، رهاسازی، صادرات، واردات و مصرف محصولات تراریخته نه تنها مجاز است بلكه دولت را به فراهم آوری تمهیدات لازم برای اقدامات مذكور مكلف می كند.
قره یاضی افزود: انجمن ایمنی زیستی متشكل از پزشكان ، طرفداران محیط زیست، متخصصان كشاورزی و بیوتكنولوژی و مهندیسی ژنتیك و استاندارد و ایمنی است و حفظ محیط زیست و سلامتی انسان را مدنظر دارد.
وی با بیان این كه برخی «فناوری هراسان» ادعا دارند كه اروپایی ها با كشت محصولات تراریخته مخالفند، گفت: هم اكنون پنج كشور اروپایی برای 71 محصول تراریخته برای مصرف و واردات مجوز داده اند.
قره یاضی با اشاره به این كه مخالفان محصولات تراریخته موافق واردات این محصولات تا تولید آن در داخل كشور و خودكفایی هستند، براین باورند كه ژاپن تولید و مصرف محصولات تراریخته را ممنوع كرده است. این درحالیست كه هم اكنون ژاپن مركز تولید، فروش و صادرات رز آبی تراریخته است و این كشور پس از امریكا بیشترین مجوز را برای تولید محصولات تراریخته صادر كرده و در عین حال بزرگترین وارد كننده سویای تراریخته است.

** سال آینده برنج تراریخته تولید می شود
قره یاضی درباره برنج تراریخته گفت: هم ا كنون در شهر رشت دارای یك مركز تحقیقاتی تولید برنج تراریخته هستیم كه درنظر داریم سال آینده تولید برنج تراریخته انجام شود.
وی اضافه كرد: همچنین پروژه برنج خشكه تراریخته را در دست مطالعه تحقیقاتی داریم كه این محصول به خشكی مقاوم است و درنظر داریم با تغییر ساختار در ریشه و كشت این برنج بتوانیم آن را همانند گندم كشت كنیم تا در آینده كشور از واردات برنج بی نیاز شود.
به گفته وی، در سه تا چهار سال آینده تولید آزمایشی آن به اتمام می رسد و رهاسازی خواهد شد.
وی یادآورشد: در سال 1384 مركز تحقیقاتی برنج تراریخته رشت در یك عملیات غیرقانونی تخریب شد و هم اكنون پرونده این موضوع در دادگاه در دست پیگیری است ، زیرا سالها می گذرد تا یك محصول كشاورزی كه از بین می رود به طور مجدد تولید و قابلیت مصرف پیدا كند.
به گزارش ایرنا، قانون ایمنی زیستی مربوط به سال 1383 است كه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. محصولات تراریخته نخستین بار در دنیا(در آمریكا و چین) در سال 1996 به تولید تجاری رسید و برای نخستین بار 1.7 میلیون هكتار از اراضی دنیا به سطح زیركشت این محصولات اختصاص داشت.
پس از گذشت 20 سال سطح زیركشت به بالای 181 میلیون هكتار یعنی بیش از 14برابر افزایش یافته است. محصولات تراریخته در آمریكا، استرالیا، ژاپن، آلمان، برزیل، اسپانیا، پرتغال، جمهوری چك، رمانیف آفریقای جوبی، فلیپین، هندوستان و چین در سایركشورها تولید می شود. به دلیل پیشرفته بودن این فناوری ها، همه كشورها آن را ندارند اما ایران به این فناوری دست یافته است.
در این جلسه بیانیه بیستمین سال تجاری سازی جهانی محصولات تراریخته صادر و كتاب بیوتكنولوژی رونمایی شد.
اقتصام**9186 **1561

سرخط اخبار اقتصاد