۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82073884
T T
۰ نفر

نشست سالانه ایكوم 29 اردیبهشت در تهران برگزار می شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82073884
نشست سالانه ایكوم 29 اردیبهشت در تهران برگزار می شود

تهران- ایرنا- قایم مقام كمیته ملی ایكوم ایران گفت: به مناسبت یكصدو بیست و نهمین سال تاسیس موزه ملی، نشست سالانه ایكوم 29 اردیبهشت ماه جاری در این موزه برگزار می شود.

شورای بین‌المللی موز‌ه‌ها (ایكوم) سازمان غیردولتی مربوط به امور موزه‌ها و كارگزاران حرفه‌ای موزه‌هاست كه با هدف ترویج منافع موزه‌شناسی و دیگر رشته‌های وابسته به اداره و فعالیت‌های موزه‌ها ایجاد شده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا سیداحمد محیط طباطبایی امروز (شنبه) در نشست خبری با حضور مارتین هاینز رییس ایكوم جهانی برنامه های روز جهانی موزه را تشریح كرد و گفت: همزمان با روز جهانی موزه ها پیام این روز با حضور رییس ایكوم جهانی از موزه ملی ایران صادر می شود.
وی برنامه های دیگر این روز را برگزاری چهار نشست دیگر از جمله نشست معلول و موزه روز سوم خرداد در موزه صلح، نشست كودك و موزه در كاخ موزه نیاوران چهارم خرداد و برپایی نمایشگاهی از درختان تاریخی ایران و آثار استاد حاكمی باستان شناس فقید اعلام كرد.
قایم مقام كمیته ملی ایكوم گفت: امسال بر اساس 12 شاخص كه 8 شاخص آن از ایكوم جهانی گرفته شده و چهار شاخص بومی است، موزه ها را در چهار سطح خصوصی، دولتی-عمومی یك، دو و سه سنجش می كنیم؛ البته این امر جنبه رقابت و مسابقه ندارد.
محیط طباطبایی با اشاره به برنامه های روز جهانی موزه افزود: پیام این روز برای 120 كمیته ایكوم و 38 هزار موزه عضو آن از موزه ملی ایران منتشر می شود، ضمن اینكه همزمان با آن سایت رسمی كمیته ملی ایكوم ایران نیز افتتاح خواهد شد.
وی همچنین گفت كه بخش فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر دارد همزمان با روز جهانی موزه ها آثار موزه ای كشور را در بیلبوردهای سطح شهر به نمایش بگذارد؛ برنامه ای كه سال گذشته همین زمان تحت عنوان نگارخانه ای به وسعت یك شهر با آثار هنری انجام و با اقبال شهروندان روبرو شد.
مارتین هاینز نیز كه از سال 2010 رییس ایكوم/ icom ( كمیته بین المللی موزه) بوده است در نشست امروز حاضر بود و به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد.
وی در مورد تلاش های این كمیته بین المللی برای نجات آثار موزه ای و میراث فرهنگی مسروقه كشورهایی مانند سوریه و عراق گفت: در این موارد معمولا فهرستی از آثار غارت شده تهیه كرده و به مجموعه داران، مسئولان گمرك در فرودگاه ها و بنادر و اینترپل می دهیم تا جلوی خرید و فروش این آثار گرفته شود.
وی همچنین اقدام دیگر این كمیته را برای جلوگیری از تخریب موزه ها درخواست از خلبانان طرف های درگیر برای بمباران نكردن موزه هر یك از این كشورها دانست و گفت: این اقدام در مورد لیبی موفقیت آمیز بود ولی در یمن شكست خورد.
هاینز همچنین مفصل در مورد لزوم وجود موزه ها سخن گفت و افزود: موزه ها ارزش و هویت ما را یادآور می شوند ولی از 20 سال گذشته روند جدیدی در برپایی موزه ها و نمایشگاه ها ایجاد شده كه دیگر مخاطب محور یا جامعه محور نیست و شكل محور است؛ یعنی هر كشوری تاریخ را از دید خود نمایش می دهد و وقتی نمایشی در مورد جنگ جهانی دوم برگزار می شود دید انگلیسی ها، آلمانی ها، روس ها و ....در آن هست و این شكل برگزاری نمایشگاه فرد را در مقام تحلیل قرار داده و صلح را در جهان رواج می دهد.
محیط طباطبایی همچنین به همكاری ایكوم ملی ایران با ایكوم جهانی اشاره كرد و گفت: تلاش می كنیم دوره هایی برای آموزش موزه داران و كارشناسان توسط متخصصان ایكوم جهانی برگزار كنیم، ضمن اینكه كنفرانس جهانی ایكوم امسال در ماه ژوئن (خرداد- تیر) در میلان برگزار می شود و ما فعالانه در آن شركت می كنیم.
مارتین هاینز كه از سال 2010 رییس ایكوم بوده است و سال 2013 باز به این سمت انتخاب شده؛ اولین و تنها رییس ایكوم جهانی است كه به ایران سفر كرده است. وی كه دیشب به تهران رسیده است تا چهارشنبه 29 اردیبهشت در تهران خواهد بود و از بعضی موزه های ایران از جملخ موزه ملی، صلح و ملك دیدار می كند.
فراهنگ * * 9157 ** 1569

سرخط اخبار فرهنگ