۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82072632
T T
۰ نفر
نایب رییس اتاق بازرگانی: در برنامه ششم توسعه به برنامه های منطقه ای توجه شد

مشهد- ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: برای نخستین بار در تدوین برنامه ششم توسعه به موضوع تدوین برنامه های منطقه ای به تناسب شرایط و نیازهای خاص آن توجه شد.

غلامحسین شافعی روز جمعه در نشست استانداران منطقه پنجم كشور با حضور روسای اتاقهای بازرگانی پنج استان در مشهد افزود: از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم موضوع نگاه منطقه ای به كشور كه از ضرورتهای توسعه بود مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: آنچه تاكنون وجود داشته تهران بدون توجه به امكانات و تفاوت سطح مناطق مختلف، نسخه نویس واحد برای كل ایران بود و این نسخه واحد را باید مجریان اجرا می كردند.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران آثار این نگاه نامتقارن و نامتوازن را نامطلوب توصیف و بیان كرد: از این رو همواره این موضوع كه ایران، تهران نیست در بحث برنامه ریزیها مطرح بود اما بالاخره در دولت یازدهم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: با این حال توجه به برنامه های منطقه ای در تدوین برنامه ششم توسعه تمرین نخست است لذا انتظار برآورده شدن همه توقعات امكانپذیر نیست.

* منطقه بندی وزارت كشور اقدامی قابل تقدیر
شافعی منطقه بندی وزارت كشور را نیز اقدامی قابل تقدیر توصیف و بیان كرد: از همین رو اتاقهای بازرگانی منطقه پنجم تصمیم گرفتند با یكدیگر هماهنگ شده و فعالیتهای خود را بر این مبنا برنامه ریزی كنند.
وی افزود: در نشستی كه طی دو روز گذشته بین روسای اتاقهای بازرگانی منطقه پنج برگزار شد موضوع تشكیل دبیرخانه دایمی این منطقه به صورت دوره ای و گردشی البته با قدرت عملیاتی، اجرایی و تحقیقاتی كافی تصمیم گیری شد.

* هماهنگی مجلس شورای اسلامی نیاز است
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران ادامه داد: در كنار تعامل و هماهنگی بخشهای خصوصی و دولتی منطقه پنج نیاز است تا این ارتباط به نمایندگان مجلس هم تسری یابد.
وی گفت: استانهای شرقی كشور 65 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند لذا اگر قرار باشد برنامه های منطقه ای مشتركی انجام و ارائه شود با پشتیبانی 65 نماینده در عمل فراكسیونی قوی برای توسعه منطقه ای ایجاد می شود.

* ضعف بخش خصوصی
شافعی در ادامه همچنین گفت: بخش خصوصی ایران به ویژه از نظر سرمایه در برابر هیاتهای خارجی و فعالیت مشترك با آنان ضعیف است.
وی افزود: در بسیاری از موارد نمی تواند از نظر سرمایه همپایی و مشاركت لازم را با شركتهای بزرگ خارجی داشت از این رو موضوع ایجاد هلدینگهای منطقه ای ضرورت مورد توجه اتاقهای بازرگانی منطقه پنجم وزارت كشور است.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران ادامه داد: بر اساس تواناییها و اولویتهای توسعه ای استانها باید شركتهای هلدینگ سرمایه گذاری و صندوقهای سرمایه گذاری تشكیل شوند.
شافعی گفت: از این پس نشستهای منطقه ای هر ماه دو بار برگزار و تلاش می شود در نشست با استانداران منطقه پنجم وزارت كشور نیز تعامل و همكاری جدی دنبال شود.
منطقه پنجم وزارت شامل استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان است.1906/1858

سرخط اخبار استان‌ها