۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82067563
T T
۰ نفر
همایش های تخصصی فرصت ارائه خدمات نوین به بیماران سرطانی است

یاسوج - ایرنا - دبیر اجرایی همایش علمی و آموزشی سرطان رحم در یاسوج گفت: برگزاری همایش های تخصصی فرصتی برای ارائه هر چه بهتر خدمات نوین به بیماران سرطانی است.

صدیقه تنگستانی زاده در این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان شهید رجایی یاسوج به عنوان میزبان این همایش تنها مركز شیمی درمانی و روان پزشكی در كهگیلویه و بویراحمد است كه خدمات شیمی درمانی به بیماران سرطانی ارائه می دهد.
وی بیان كرد: با توجه به شیوع انواع بیماری سرطان در كشور و كهگیلویه و بویراحمد مسئولان بیمارستان شهید رجایی یاسوج برنامه هایی در زمینه جلوگیری از گسترش آن در استان دارند.
تنگستانی زاده اظهار كرد: از جمله این برنامه ها می توان به ارائه آموزش های لازم به مردم كهگیلویه و بویراحمد و نیروهای درمانی بیمارستان شهید رجایی یاسوج اشاره كرد كه به طور جدی نیز در دستور كار قرار دارد.
وی عنوان كرد: بیش از 200 نفر آقا و خانم شامل استادان و دانشجویان پزشكی، متخصصان زنان، داخلی، جراحی و كارشناسی رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، پرستاری و مامایی از بیمارستان ها و مراكز بهداشتی و درمانی یاسوج در این همایش یك روزه حضور دارند.
تنگستانی زاده ابراز داشت: برای شركت كنندگان عضو گروه هدف این همایش امتیاز بازآموزی لحاظ شده و برای علاقمندان و افراد غیر گروه هدف نیز گواهی حضور در همایش صادر و به آنان داده می شود.
وی افزود: در این همایش 11 استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه و بویراحمد در زمینه بیماری سرطان رحم، علائم و نشانه ها، عوامل و دلایل بروز، روش های درمانی و جراحی ها و داروهای قابل تجویز برای درمان آن به ایراد سخنرانی علمی و آموزشی پرداختند.
تنگستانی زاده گفت: مهمترین اهداف برگزاری این همایش شامل به روز رسانی اطلاعات پرسنل بیمارستان شهید رجایی و دیگر مراكز بهداشتی و درمانی این شهر برای ارائه خدمات هر چه مطلوبتر به بیماران سرطانی و آموزش نیروهای انسانی مورد نیاز مركز جامع غربالگری تشخیص سرطان بیمارستان شهید رجایی یاسوج است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از 400 نفر در استان به انواع سرطان مبتلا می شوند كه از این تعداد بین 250 تا 300 نفر جان خود را از دست می دهند.
رضا چمن افزود: سرطان و تومورها سومین عامل مرگ و میر در كشور و كهگیلویه و بویراحمد است.
وی بدون اشاره به آمار، بیان كرد: سرطان معده و پوست در مردان و سرطان پستان در زنان مهمترین و شایع ترین سرطان ها در كهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.
چمن اظهار كرد: در كهگیلویه و بویراحمد به ازای هر 100 هزار نفر بین 50 تا 60 نفر به بیماری سرطان مبتلا می شوند در حالی كه این آمار در كشور بین 100 تا 120 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.
وی با اشاره به شناسایی 405 بیمار سرطانی در كهگیلویه و بویراحمد، عنوان كرد: بیشترین آمار بیماران سرطانی در این استان مربوط به سرطان معده است.
چمن ورزش روزانه، اصلاح عادت های نادرست غذایی و استفاده مستمر و روزانه از ماهی، سبزی، میوه و لبنیات را از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از بروز بیماری سرطان اعلام كرد.
وی ابراز داشت: دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه و بویراحمد برنامه هایی مهم برای كنترل و مقابله با شیوع بیماری سرطان در این استان دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه و بویراحمد افزود: از مهمترین این برنامه ها می توان به جذب پزشكان متخصص، ارتقای دانش و توانمندی تیم درمانی درگیر دانشگاه علوم پزشكی استان با سرطان، تجهیز و فعالیت مركز پزشكی هسته ای، شیمی درمانی و اشعه درمانی اشاره كرد.
چمن گفت: آموزش مردم و تشخیص زودرس و بموقع می تواند تا حد زیادی ابتلا به بیماری سرطان را بین مردم كشور و كهگیلویه و بویراحمد كاهش دهد.
وی بیان كرد: ماشینی شدن زندگی و جایگزینی غذاهای پركالری و كم حجم شامل فست فودها به جای غذاهای پرحجم و فیبردار از عوامل اصلی افزایش میزان ابتلا به بیماری سرطان در كشور و كهگیلویه و بویراحمد است.
چمن اظهار كرد: بر اساس آمار مركز تحقیقات سرطان ایران سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به بیماری سرطان در كشور ثبت می شود.
وی عنوان كرد: بهره برداری از مركز جامع غربالگری تشخیص سرطان و مركز پزشكی هسته ای تا حد زیادی به كاهش آمار مبتلایان به سرطان، درمان اولیه و بموقع انواع سرطان ها در كهگیلویه و بویراحمد و كاهش میزان بیماران ارجاعی استان به دیگر استان های همجوار كمك خواهد كرد.
عملیات اجرایی نخستین مركز جامع غربالگری تشخیص سرطان كهگیلویه و بویراحمد به عنوان یكی از نیازها و دغدغه های جدی در حوزه سلامت و درمان این استان 21 فروردین ماه امسال در بیمارستان شهید رجایی یاسوج آغاز شد.
میزان اعتبار اولیه برای آغاز عملیات اجرایی این طرح آموزشی، تشخیصی و درمانی را افزون بر 10 میلیارد ریال اعلام كرد.
این طرح در زمینی به مساحت حدود 600 مترمربع آغاز شد و مدت زمان اجرای آن نیز دو سال است.
عملیات اجرایی نخستین مركز پزشكی هسته ای كهگیلویه و بویراحمد نیز اسفندماه 94 در زمینی به مساحت 200 مترمربع و با اعتبار اولیه حدود 54 میلیارد ریال در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج آغاز شد.
7535/6162

سرخط اخبار استان‌ها