۲۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82035740
T T
۰ نفر
آیت الله اختری: اقتصاد مقاومتی هماهنگی هزینه‌ با درآمدها ‌است

تهران- ایرنا- عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اقتصاد را هماهنگی و محدود كردن هزینه بر اساس درآمدها عنوان كرد و گفت: تمامی تعریف ها درباره اقتصاد مقاومتی نیز همین است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله عباسعلی اختری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران ، درباره اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اهل بیت و قرآن اظهارداشت: مقام معظم رهبری در تدبیری خاص امسال را هم سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام نهادند و فرمودند كه مایلیم این موضوع برای مردم ایران به صورت ساده و منطقی ارائه شود.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه كشور با اشاره به اینكه شعار ما باید تلاش و مقاومت در مسائل اقتصادی باشد، ادامه داد: یعنی دولتمردان و همه مسئولان كشور باید دیدگاهشان را با اقتصاد مقاومتی اصلاح كنند ، چارچوب ها را در حیطه اقتصاد مقاومتی تنظیم كنیم و در واقع در این راستا اقدام و عمل صورت گیرد.
آیت الله اختری با تاكید بر اینكه درباره اقتصاد مقاومتی باید ابتدا درك صحیحی داشته باشیم و بعد عمل كنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی مستقل و با دوام و متكی بر پیشبرد كشور كه در مواقع سخت هم متكی بر خواسته های خودمان باشیم.
وی افزود: با صرف نظر از تعریف های پیچیده ای كه از اقتصاد ارائه داده اند، درواقع اقتصاد مدیریت هزینه ها و گردش چرخ زندگی و جامعه بر اساس دستورات منطقی و واقعیت درآمد ها است .
آیت الله اختری با بیان اینكه بدیهی است كه هر نوع دیدگاه و نگاهی نسبت به امور اعمال و اقدام های خاص خود را به دنبال خواهد داشت، گفت: به نظر می رسد طبق تعریفی كه از اقتصاد مقاومتی مبنی بر مستقل بودن مطرح كردیم در مقابل آن اقتصاد وابسته و واداركننده به تسلیم در برابر دیگران وجود دارد.
وی تاكید كرد: اقتصاد مقاومتی وابسته نیست و در مقابل بیگانه تسلیم نمی شود كه اگر تسلیم شود دیگر مقاومتی نیست.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تعریف و نگاه دیگر به اقتصاد مقاومتی را مدیریت اقتصاد به شكل اسلامی عنوان كرد و افزود: اقتصاد بر اساس مال و ثروت شكل می گیرد و مشكلات اقتصادی یك جامعه یا به تولید و یا توزیع و مصرف بازمی گردد. وقتی كه رابطه تولید و توزیع عادلانه و به درستی مدیریت شود آنگاه مال و ثروت در جامعه دارای آثاری خواهد بود و پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: در قرآن مجید آمده است كه مال و ثروت مظهر فضل خداست و بشر باید فضل خدا را بجوید اما در قرآن تاكید شده است كه زمام مال و ثروت خود را به ست احمق ها ندهید.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینكه خداوند مال و ثروت را وسیله قیام و برپایی قرار داده است، افزود: جامعه برای استواری نیاز به مال دارد و كسانی كه به مال و ثروت یك ملت خیانت می كنند به برپایی و استواری مردم خیانت كرده اند.
وی با اشاره به اینكه امروز ما شاهد مشكل مهم اقتصادی هستیم، توضیح داد: این مشكل از آنجا شكل گرفته است كه دستورهای اقتصادی اسلام را انجام نداده ایم.
آیت الله اختری گفت: انقلاب سیاسی در ایران انجام شد اما در اقتصاد و فرهنگ خوب عمل نكردیم. اقتصاد خود را مدیریت نكردیم چون در تولید و مصرف دولت ها به اصول اقتصادی اسلام كه حدود 20 اصل مشخص است عمل نكرده اند.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اولویت اول دولت ها در مدیریت كشور را استفاده از دیدگاه های اسلامی و قرآنی عنوان كرد و گفت: قطعاً نمی توانیم با دیدگاه های غربی كشور اسلامی را مدیرت كنیم.
وی تجدید قدرت معنویت در كشور، مبارزه با تنبلی و كم كاری را از جمله عوامل افزایش قدرت كشور عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: امروز ایران به عنوان یك قدرت بزرگ منطقه شده است و ما باید قدر خود را بدانیم.
فراهنگ**9246**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد